خوزستان قابلیت الگوی آبزی مصرفی در کشور را دارد / لزوم برنامه‌ ریزی برای کاهش قیمت آبزیان
خوزستان قابلیت الگوی آبزی مصرفی در کشور را دارد / لزوم برنامه‌ ریزی برای کاهش قیمت آبزیان

با سهولت دسترسی به منابع غذایی دریایی، تقاضای سایر فرآورده‌های گوشتی کاهش یافته و شاهد جلوگیری از رشد روزافزون قیمت‌ها به خصوص در حوزه گوشت قرمز و مرغ خواهیم بود.

استان با وجود بنادر متعدد صیادی، رودخانه‌های دائمی، تالاب‌های بین المللی و مراکز متعدد پرورش میگو و ماهی، یکی از قطب‌های مهم در تولید آبزیان کشور محسوب می‌شود.

بر اساس مقاله‌های متعدد پزشکی، گوشت ماهی و آبزیان با وجود امگا-۳ با مهار تشکیل لخته خون، احتمال سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد و در پایین آوردن چربی‌های نامطلوب خون و کاهش احتمال سکته مغزی نقش دارند ضمن اینکه با حفظ تعادل فشار خون می‌توانند از عوامل کاهش سکته مغزی باشند.

آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می‌باشند که با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می‌کند.

پروتئین گوشت ماهی در مقایسه با سایر پروتئین‌های حیوانی در وزن برابر مقدار مشابهی پروتئین با کیفیت بالا دارد.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از این نعمت خدادادی، بدون سرمایه گذاری انسانی در دریاها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها وجود دارند، چنانچه با یک برنامه ریزی درست هزینه صیادی کاهش پیدا کند، این منبع غذایی مفید می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و مرغ باشد تا با کاهش تقاضا، باعث جلوگیری از افزایش روز افزون قیمت‌ها در این دو مورد شود.

استان خوزستان به عنوان یکی از معدود استان‌های کشور، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی و نظارت دقیق توسط دستگاه‌های متولی از جمله شیلات، امکان روی آوری و افزایش تقاضای مصرف آبزیان را فراهم کرده و الگوی مناسبی برای سایر نقاط کشور باشد.

اهمیت این موضوع در سفر اخیر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان، توسط رئیس سازمان شیلات کشور نیز مطرح شد.

سید حسین حسینی در جمع مدیران استان گفته بود: ظرفیت‌های استان خوزستان به گونه‌ای است که به تنهایی می‌تواند به اندازه کل کشور در حوزه شیلات تولید  داشته باشد، اما هنوز دارای ظرفیت‌های خالی است.

وی افزوده بود: صنعت شیلات می‌تواند در حوزه‌های تحول و پیشرفت نقش آفرینی کند و با جذب سرمایه گذاری خواهد توانست در مهار تورم موثر واقع شود.

حسینی در ادامه خاطر نشان کرد:  الزامات و مکانیزم‌های اجرایی جهت سازگاری با شرایط کم آبی مورد بررسی قرار گیرد و با آسیب شناسی کارشناسی و بهره‌مندی از تمام  ظرفیت‌ها به سمت پیشرفت و افزایش تولید در واحد سطح عمل کنیم.

بعد از این سخنان مقام عالی شیلات کشور، افکار عمومی خوزستان انتظار دارد که متولیان استانیِ این سازمان، به زودی با اعلام برنامه‌های خود، سهولت دسترسی خانوارها به این منبع غذایی مفید و پُرطرفدار را فراهم کند.

با سهولت دسترسی مردم به آبزیان، بدون شک قیمت سایر فرآورده‌های گوشتی که با کاهش تقاضا مواجه می‌شوند نیز کاهش خواهد یافت.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایلنا