آتش سوزی مزارع در خوزستان علاوه بر ایجاد آلودگی، تنوع زیستی را نیز نابود می‌کند
آتش سوزی مزارع در خوزستان علاوه بر ایجاد آلودگی، تنوع زیستی را نیز نابود می‌کند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آسیب‌های ناشی از آتش سوزی مزارع گفت: این نوع آتش سوزی‌ها علاوه بر ایجاد آلودگی خاک و هوا، نابودی تنوع بیولورژیکی خاک و تنوع زیستی را در پی دارد که منجر به تخریب بافت و مواد معدنی خاک می‌شود.

سید داوود میرشکار اظهارکرد: سرایت آتش‌سوزی‌های ناشی از آتش زدن کاه و کلش مزارع به جنگل‌ها می‌تواند موجب آتش سوزی‌های گسترده‌ای شود که برای پرندگان و خزندگان ساکن در این مناطق نیز مخاطرات زیادی را به دنبال دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آتش زدن کاه و کلش مزارع را از چالش‌های اساسی محیط‌زیست استان برشمرد و گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی، اقدامات آموزشی و ترویجی، اقدامات قضایی و برخورد با متخلفان از جمله اقدامات اداره کل محیط زیست به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی مزارع بوده است که این اقدامات به صورت مستمر ادامه دارد اما نیاز است گام‌های موثر و فراتری در این خصوص برداشته شود.

به گفته میرشکار ارایه راهکارهای پایدار، لازمه جلوگیری از آتش زدن مزارع است که در این زمینه برگزاری نشست‌هایی با دانشگاهیان، پارک علم و فناوری و افرادی که ایده‌ موثری در حوزه کشاورزی دارند برنامه‌ریزی‌شده است.

میرشکار خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های تخصصی همچون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی فناوری که از ظرفیت علمی و فنی برخوردار هستند درخواست شده تا راهکارهای خود را به اداره کل محیط زیست ارائه دهند.

وی استفاده از ظرفیت‌هایی ریش سفیدان، شیوخ و بزرگان را از دیگر راهکارهای پایدار در این حوزه عنوان کرد و گفت: بهره‌مندی از ظرفیت بزرگان جوامع محلی تاثیر مطلوبی در مجاب کردن کشاورزان برای خودداری از آتش زدن مزارع پس از پایان برداشت وجود دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گرم شدن هوا، کاهش رطوبت تالاب‌ها و خشک شدن پوشش گیاهی به عنوان دلایل عمده آتش سوزی جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده در فصل تابستان توضیح داد: در این مناطق تجهیزاتی از گذشته وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضرورت دارد این تجهیزات با توجه به وسعت مناطق حفاظت شده به روزتر شده و افزایش یابند.

وی افزود: رایزنی‌هایی با سازمان برنامه‌ریزی استان و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به منظور تامین تجهیزات از محل اعتبارا استانی صورت گرفته که با قول مساعد همراه بوده است.

 

طرح آتشبان‌

میرشکار ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم محیط زیست استان خوزستان به ویژه در هنگام وقوع آتس شوزی‌ها، نیروهای مردمی و دوستدار محیط‌زیست هستند که همیشه به عنوان یار و یاور در کنار این اداره کل بوده‌اند. در این زمینه با راه‌اندازی طرح آتشبان در صدد هستیم تا با ساماندهی این نیروها مدیریت بهتری در زمینه کاهش یا مهار آتش سوزی‌ها ایجاد شود.

وی به فعالیت مرکز اطفای حریق در منطقه حفاظت شده شیمبار اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای تجهیز بیشتر این پایگاه اطفای حریق به ویژه در زمینه پد هلیکوپتر انجام شده که کمک موثری برای مهار آتش سوزی‌های در منطقه مختلف استان بخصوص شمال خوزستان است.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تانکرهای آبرسان، ماشین‌های آتشنشانی، رودفایرها، دمنده‌ها و تجهیزات انفرادی مستقر در پاسگاه‌های یگان حفاظت و مناطق حفاظت شده را از جمله امکانات موجود جهت مدیریت حوادث آتش سوزی برشمرد.

 

با پایان فصل برداشت، آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع در استان خوزستان افزایش می‌یابد این در حالی است که به دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود مراتع مستعد آتش‌سوزی و احتمال گسترده شدن آتش در مزارع و مراتع، هرگونه آتش زدن کاه و کلش ممنوع اعلام شده است.

به استناد ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در صورت سرایت آتش از مزارع و باغات مجاور اراضی ملی، متخلف به ۲ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا