گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان فعال خوزستان برگزار شد
گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان فعال خوزستان برگزار شد
گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان فعال با هدف بررسی چالش‌ها و موفقیت‌های کارآفرینان جوان خوزستان به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش تارنمای جنوب، گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه های مختلف با حضور جمعی از دانشگاهیان، مسئولان و کارشناسان حوزه‌های تخصصی با هدف بررسی چالش‌ها و موفقیت‌های کارآفرینان جوان خوزستان به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده علوم برگزار شد.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش و رفع مشکلات و معضلات آنها بیش‌ از پیش ضروری است.

شرکت‌های دانش بنیان بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند و در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت نقش این شرکت ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی شده و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف به شمار می رود.

شرکت های دانش بنیان به دلیل ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای را در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

محمد نوری، کارآفرین نمونه استان و بنیانگذار کلینیک دندانپزشکی نیکان در این مراسم گردهمایی گفت: کسانی که قصد ورود به حوزه کار آفرینی دارند باید مطالعه کنند زیرا ایده های بسیاری وجود دارد که می توان با ارتقای آنها به خلاقیت رسید.

وی خطاب به کسانی که در حوزه کارآفرینی فعالیت می کنند، افزود: برای کسب موفقیت باید بی تفاوت بود و آمادگی خیلی از برخوردها را داشت اما نباید ناامید شد و برای رسیدن به هدف خود تلاش کرد.

علی عظیمی فرد، کارآفرین برتر ملی معتقد است که وابستگی به کشورهای خارجی در حوزه تکنولوژی و صنعت باید قطع شود تا بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم.

وی افزود: با وجود تاکید مقام معظم رهبری و وعده های بسیاری که در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان می شود، هنوز مسئولان خطرپذیر پذیر نبوده و کمتر به کارآفرینان اعتماد می کنند.

عظیمی فرد گفت: هر موقع بحث برجام پیش می آید، مسئولان به هوای اینکه دوباره آن برندهای خارجی وارد بازار می شوند باز هم با پرهیز از خطرپذیری مسیر را به سمت شرکت های خارجی کج می کنند اما پس از نا امیدی از شرکت های خارجی دوباره به کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان داخلی رو می آورند.

این کارآفرین نمونه ملی گفت: در این شرایط سخت یک عده از دانشمندان و فرهیختگان تلاش می کنند تا کشور در تحریم های ظالمانه دوام بیاورد که تاکنون این مهم به خوبی رخ داده است.

وی افزود: تصور کنید اگر همه نیروگاه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و فولادسازی ها تعطیل می شدند دیگر چیزی برای کشور نمی ماند لذا اگر از کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان حمایت بهتری شود راندمان کار بیشتر می شود.

کوثر عبیاوی، کارآفرین برتر استان نیز گفت: بیشتر اطلاع رسانی ها به شرکت های کارآفرین و نه کارآفرینان انجام می شود بنابراین برای آگاه سازی نوجوانان و جوانان باید اطلاع رسانی حمایت از کارآفرینان، گسترده تر شود که می توان از طریق فضای شهری و رسانه ها فرصت های شغلی را معرفی کرد.

وی افزود: مراکز رشد و پارک های فناوری فقط به شرکت هایی کارآفرین اطلاع رسانی می کنند در حالی که خیلی از دانشجویان اطلاعی از بسته های حمایتی و یا تسهیلات در نظر گرفته شده ندارند.

این کارآفرین برتر استانی با اشاره به اینکه ارتباط بین کارآفرین و حوزه صنعت بسیار مهم و موثر بوده و باید تعاملی بین هر ۲ ایجاد شود، گفت: باید شرایط برای ورود کارآفرین به حوزه صنعت فراهم شود و کارآفرین از نظر مالی و فضای فیزیکی مورد حمایت قرار گیرد.

وی به طرح هوشمندسازی ساختمان ها اشاره کرد و گفت: ما در زمینه هوشمندسازی ساختمان، ۱۵ محصول را وارد کرده و از طریق مهندسی معکوس اقدام به تولید کردیم که پشتیبانی خوبی از ما صورت گرفت و توانستیم تولید خود را گسترش دهیم.

محمد راضی جلالی، رییس پارک علم و فناوری خوزستان در این گردهمایی بیان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان خوزستان در سال گذشته ۸۴ واحد بوده در حالی که امسال به ۱۱۴ شرکت افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد واحدهای فناور پارک علم و فناوری خوزستان از ۲۹۰ واحد در سال گذشته به ۳۲۶ مورد در سال جاری رسیده است و افراد شاغل در این واحدها نیز از ۲ هزار و ۲۶۰ نفر به سه هزار و ۱۲۰ نفر در سال جاری افزایش یافته است.

راضی جلالی گفت: تعداد مراکز رشد پارک علم و فناوری خوزستان با اضافه شدن یک مرکز به ۹ مورد رسید و کانون های خلاقیت نیز با فعال شدن ۲ کانون جدید به ۱۵ مورد افزایش پیدا کرد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: حمایت و فراهم کردن تسهیلات برای شرکت ها، در اختیار گذاشتن فضای بیشتر، معافیت های مالیاتی، ارتباط بیشترپارک با صنایع برای اعلام نیازها و رفع آنها توسط شرکت ها و درآمدزایی بیشتر از جمله عوامل موثر در ارتقای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور بوده است.

وی در ادامه به صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان پارک به برخی کشورها اشاره کرد و گفت: کشور عمان از جمله کشورهایی است که سفارش هایی برای ساختن دستگاه EMI اعلام کرده که به منظور شناسایی وضعیت لوله های نفتی از نظر نشتی و درزهای احتمالی در لوله ها با دقت بالا استفاده می شود.