متن سخنرانی دکتر غفار پور بختیار در آیین رونمایی کتاب داستان بی بی شاه پسند و تجلیل از مقام ادبی علی یار زارعی 
متن سخنرانی دکتر غفار پور بختیار در آیین رونمایی کتاب داستان بی بی شاه پسند و تجلیل از مقام ادبی علی یار زارعی 

رییس پیشین دانشگاه آزاد شوشتر در همایش رونمایی از کتاب داستان بی بی شاه پسند که در کتابخانه علوم ایران اهواز برگزار شد، درباره مقام ادبی نویسنده ی رمان تاریخی و داستانی«بی بی شاه پسند» بیان کرد: علی یار زارعی نویسنده این کتاب برای فرهنگ بختیاری و به ویژه در رمان بسیار زیبای بی بی […]

رییس پیشین دانشگاه آزاد شوشتر در همایش رونمایی از کتاب داستان بی بی شاه پسند که در کتابخانه علوم ایران اهواز برگزار شد، درباره مقام ادبی نویسنده ی رمان تاریخی و داستانی«بی بی شاه پسند» بیان کرد: علی یار زارعی نویسنده این کتاب برای فرهنگ بختیاری و به ویژه در رمان بسیار زیبای بی بی شاه پسند زحمات بسیاری کشیده و اهل فرهنگ و هنر این را به خوبی می دانند.

وی افزود: اهل فرهنگ و هنر را دریابیم و به آن ها کمک کنیم. این قشر در چنین شرایطی واقعاً نیاز به کمک دارند زیرا خیلی اهل اقتصاد نیستند و کارهای اقتصادی نمی کنند. اقتصادی های ما باید به آن ها کمک کنند تا چراغ مسیر علم و فرهنگ خاموش نشود.

این استاد کرسی تاریخ دانشگاه آزاد شوشتر با اشاره به روایت های تاریخی کتاب «بی بی شاه پسند» گفت: دوران حیات بی بی شاه پسند بختیاری هم زمان با دوران قاجار است؛ یعنی دوران سلطنت خاندان قاجار که با سلطنت آقا محمدخان شروع و با احمد شاه خاتمه پیدا می کند و بعد هم دوران سلطنت رضا شاه…

بی بی های بختیاری؛ زنانی با قدرت فرا ایلی

غفار پور بختیار ادامه داد: پس از فتح تهران و رفتن خان های بزرگ بختیاری به تهران و مقیم شدن آن ها در پایتخت، از قدرت دو گروه در بختیاری ها نه تنها کاسته نشد، بلکه بیشتر هم شد، بی بی های بختیاری و کلانتران بختیاری.

نویسنده کتاب بختیاری نامه روایت الیزابت مکبن رز درباره همسر سردار اسعد بختیاری را این گونه عنوان کرد: بی بی صنم، همسر علیقلی خان سردار اسعد در نبود خان که در تهران به سر می برد، برای یک دزد دادگاهی تشکیل داد و او را مجازات کرد! معنای این روایت این است که بی بی های بختیاری در غیاب همسرانشان نقش قضاوت هم داشتند. همین طور کلانتران نیز توانستند قدرت بیشتری کسب کنند.

وی درباره شیوه زندگی در زمان قاجاریه گفت: قاجارها سیاست‌های ویژه خودشان را داشتند که نمی توان با یک یا دو کتاب یا سفرنامه به آن ها پی برد.

این پژوهشگر تاریخ، کتاب «روزنامه ی خاطرات اعتمادالسلطنه» را منبع مهمی برای شناخت روش زندگی قاجارها دانست و افزود: اعتمادالسلطنه منشی و مترجم ویژه ناصرالدین شاه قاجار بود و در سفر و حذر همراه او بود و لحظه ‌به ‌لحظه اتفاقات را شرح داده است.

غفار پوربختیار  یادآور شد: اگر این کتاب را بخوانیم به بسیاری از سیاست های ریز و درشت قاجار به ویژه ناصرالدین شاه و شاهزادگان آن دوران پی می بریم.

این پژوهشگر تاریخ درباره سیاست های ویژه قاجار بیان کرد: قاجار دیپلماسی خارجی و دیپلماسی داخلی، یعنی ارتباط های خارجی و داخلی ویژه خود را داشتند به ویژه در برخورد با ایلات و عشایر قدرتمند ایران که زمینه ی شورش و طغیان در برابر دولت مرکزی قاجار را داشتند. یکی از این ایلات «ایل بختیاری» است که قدرت خودش را در فتح تهران نشان داد.

وی یادآور شد: ظل السلطان و ناصرالدین شاه از جهت دیپلماسی خودشان حق داشتند حسینقلی خان ایلخانی را بکشند زیرا واقعاً احساس خطر می کردند؛ اما چند سال بعدتر، پسر حسینقلی خان تهران را فتح کرد و محمدعلی شاه قاجار را عوض کرد.

تفرقه بینداز و حکومت کن؛ سیاست قاجار در مهار قدرت ایلات

پور بختیار تاکید کرد: قاجار برای جذب، کنترل  و مهار ایلات که قدرت زیادی داشته و برای حکومت خطری بالقوه به شمار می رفتند، یکی از سیاست هایشان همان سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» بود که زمینه ساز کاهش قدرت ایل بختیاری در زمان های بعد شد.

گفتنی است آیین رونمایی از کتاب «بی بی شاه پسند» از زنان قدرتمند بختیاری در دوران قاجار و تجلیل از مقام ادبی استاد علی یار زارعی در کتابخانه «علوم ایران اهواز» با حضور و سخنرانی «مسلم رحیمی» مدیرکل صدا و سیمای خوزستان، دکتر «غفار پور بختیار» استاد کرسی تاریخی دانشگاه آزاد شوشتر و رییس پیشین این دانشگاه، دکتر یحیی حسن پور بختیاری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ، پرفسور امید کرم زاده شهنی، استاد علی یار زارعی نویسنده کتاب، بانو امیری مدیر انتشارات آفرینش مهر و همچنین با حضور جمع زیادی از کنشگران فرهنگی، هنری و اجتماعی بختیاری برگزار شد.