اخذ آب بها با تعرفه کارگاهی و جریمه ساخت ساز برای منازل زلزله زده مسجد سلیمان
اخذ آب بها با تعرفه کارگاهی و جریمه ساخت ساز برای منازل زلزله زده مسجد سلیمان
اهواز- فعال اجتماعی خوزستان با اشاره به اخذ آب بها با تعرفه کارگاهی و جریمه ساخت ساز برای منازل زلزله زده مسجد سلیمان گفت: این در حالی است که در استان های دیگر مثلا در هرمزگان یا کرمانشاه آب برای ساخت و ساز توسط وزارت نیرو تامین می شد  و یا برای زلزله زدگان که با حمایت دولت ساخت و ساز می کنند از بخشودگی در این موضوع بهره مند شدند.

کرامت حافظی در گفت و گو با خبرنگار تارنمای جنوب اظهار کرد: از زلزله تیرماه ۱۳۹۸ تاکنون بسیاری از مردم مسجدسلیمان در حال ساخت و ساز واحدهای مسکونی تخریب شده خودشان هستند.

فعال اجتماعی خوزستان افزود: این زلزله در یکی از محروم ترین مناطق کشور یعنی مسجدسلیمان اتفاق افتاد؛ شهری که نفت آن مناطق فراوانی را در ایران و جهان آباد کرده اما خودش گرفتار محرومیت شدید است.

وی با اشاره به وجود دو سد بزرگ شهید عباسپور و گدار لندر بر رودخانه کارون در نزدیکی مسجدسلیمان تاکید کرد: این شهرستان همچنان از نعمت آب شرب و بهداشت به صورت شبانه روزی محروم است و بسیاری نقاط آن تنها چند ساعت در شبانه روز آب شهری وصل است.

حافظی افزود: مردم در این راستا باید آب را با صرف هزینه در تانکر ذخیره کنند؛ این چند ساعت سهمیه آب هم به ویژه در تابستان  با افت شدید فشار همراه است و طعم آب خنک و گورا به دلیل وجود آب در تانکرهای داغ از مردم این شهر دریغ شده است .

فعال اجتماعی خوزستان با اشاره به ارائه و پرداخت تسهیلات اندک در اختیار زلزله زدگان تصریح کرد: این تسهیلات همراه با افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و خدماتی بود؛ البته تسهیلات در نظر گرفته تنها درصد اندکی و بار کوچکی  از هزینه های ساخت و ساز واحد های مسکونی را تامین کرده است.

وی افزود: از سویی زحمت طاقت فرسای ساخت و ساز به مردم تحمیل شده و از سوی دیگر افزایش شدید قیمت ها سبب شده که بسیاری از خانه ها در حال ساخت نیمه کاره باقی بمانند تا مشکل مضاعف آوارگی هم به مشکلات زلزله زدگان محروم مسجد سلیمانی تحمیل شود.

فعال اجتماعی خوزستان گفت: در این میان نیز ناهماهنگی و ناکارآمدی مدیریت مسئولان محلی زخم دیگری بر دردهای مردم محروم مسجدسلیمان است؛ هزینه های مختلف نوسازی و … توسط دستگاه های مختلف از زلزله زدگان دریافت و حتی برای تامین آب ساخت و ساز ها برای زلزله زدگان جریمه و تعرفه کارگاهی محاسبه می شود.

حافظی تاکید کرد: این امور نشان از نبود همکاری وزارت نیرو و مسئولان مربوطه برای کمک به زلزله زدگان مسجد سلیمان است در حالی که این شهرستان مشکل فراوانی در سیستم آبرسانی شهری و روستایی دارد.

وی افزود: اخذ آب بها با تعرفه کارگاهی، جریمه ساخت و ساز  و اخطار قطع و جمع آوری کنتور آب برای منازل زلزله زده مسجد سلیمان از سختی های جدیدی است که اداره آبفای مسجد سلیمان بر مردم تحمیل می کند.

فعال اجتماعی خوزستان عنوان کرد: در این میان مدیریت بحران، ستاد بازسازی منازل زلزله زده، نماینده شهرستان و فرمانداری باید این هماهنگی را انجام دهند تا قانون در این زمینه نقش حمایتی  از زلزله زدگان داشته باشد نه اینکه نقش سرگردنه گیری برای زلزله زدگان باشد .

وی بیان کرد: مصرف آب خانگی برای ساخت و ساز ممنوع است و این مطلبی است که زلزله زدگان مسجدسلیمان بعد از ساخت خانه ها از آن مطلع و با جریمه و اخطار قطع کنتور مواجه شدند.

حافظی افزود: این در حالی است که در استان های دیگر مثلا در هرمزگان یا کرمانشاه آب برای ساخت و ساز توسط وزارت نیرو تامین می شد  و یا برای زلزله زدگان که با حمایت دولت ساخت و ساز می کنند از بخشودگی در این موضوع بهره مند شدند اما هیچکدام از این هماهنگی ها برای تامین آب مورد نیاز ساخت منازل مسکونی مسجدسلیمان توسط مسئولان مربوطه انجام نشد و با زلزله زدگان مسجد سلیمان همانند کارگاه های تجاری بساز و بفروش متخلف ساختمانی که از آب خانگی استفاده کردند، برخورد می شود .

فعال اجتماعی خوزستان تاکید کرد: به علت کوتاهی و ناکارآمدی مدیران محلی و استانی با زلزله زدگان محروم و آواره که دولت خود را متعهد به حمایت از آنها می داند نباید برخورد شود   .

وی افزود: انتظار می رود که این مشکل با تدبیر مدیریت بحران استان، فرمانداری شهرستان و همکاری وزارت نیرو  بر طرف شود و این بار مضاعفی که بر زلزله زدگان مسجد سلیمان تحمیل شده است، برداشته شود .

حافظی یادآور شد:  با گذشت بیش از دو سال از زلزله مسجد سلیمان بسیاری از زلزله زدگان همچنان بی خانمان هستند و در فشار اقتصادی ناشی از قرض برای تکمیل ساختمان رنج می برند.

فعال اجتماعی خوزستان گفت: امید است که کمک های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه و بخشودگی ادارات برای تامین خدمات  آب، برق، گاز، تلفن و خدمات شهرداری در دستور کار مسئولان باشد تا بار تحمیلی به زلزله زدگان محروم مسجدسلیمان کمتر شود .