رخت سیاه ملی بر تن متروپل/ وقتی پول به ایمنی متروپل چربید
رخت سیاه ملی بر تن متروپل/ وقتی پول به ایمنی متروپل چربید

بر اساس آخرین آماری که هر لحظه متغیر است، ۲۹ پیکر از زیر آوار متروپل خارج و ۳۷ نفر زخمی شدند، هیئت دولت روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش تارنمای جنوب؛ بر اساس آخرین آماری که هر لحظه متغیر است، ۲۹ پیکر از زیر آوار متروپل خارج و ۳۷ نفر زخمی شدند، هیئت دولت روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد؛ تیم های فوتبال پیام های تسلیت را روی بنر نصب و در شروع بازی به نمایش گذاشته و در حسینیه های مختلف و دیگر اماکن سراسر کشور از جمله مصلی و جاده ساحلی اهواز مراسم های عزاداری مختلفی برگزار شد.
عصر ششمین روز حادثه بازار شایعات در شهر داغ است ولی سخنگوی ستاد بحران نیز با اعلام اخبار از مبادی رسمی تلاش می‌کند تا مردم اخبار صحیح را دنبال کنند.
چند روزی می‌شود که آبادان تفاوتی با خط مقدم جبهه ندارد، ساعت سه بامداد و یا چهار صبح فرقی با هشت شب ندارد، در خیابان‌های منتهی به متروپل مردم احیا گرفته‌اند؛ برخی از مادران در سوگ فرزندانی که تنها آشنای خانوادگی آنها هستند به این محل آمده‌اند.
خانواده‌های داغدار اما خسته از خواب خرگوشی که چند ثانیه‌ای پلک‌هایشان به جبر نیاز جسمی روی هم می‌رود، گاهی گریه می‌کنند و گاهی نه اشک دارند و نه صدایی برای زجه زدن تا التیامی بر دردهای آنها باشد.
هر شب بساط عزاداری با نوای سنج و دمام و سینه‌زنی برپاست، گاهی هم مردم داغدار شعارهایی نسبت به بی کفایتی مدیران سر می‌دادند؛ یگان ویژه نیروی انتظامی به مردم عزادار آبادان ادای احترام نظامی کردند.
طنین بوی خون و تعفن پیکرهای زیر آوار مانده در چهار ستون متروپل به گوش می‌رسد و این روزها و شب ها مردم با دود دادن اسپند قصد خوشبو کردن هوا را دارند؛ چند خیابان آن طرف‌تر برخی نسبت به آتش زدن مغازه آجیل فروشی پدر سازنده برج متروپل اقدام کردند که با نظرات موافق (کمترین مجازات برای آن آدم‌کش‌هاست) و مخالف (اگر کپسول‌های گاز برای بو دادن تخمه‌ها منفجر می‌شد، آسیب بسیاری به دیگر اصناف بی گناه آن خیابان و یا منزل مسکونی طبقه بالا وارد می‌شد؛ کما اینکه بستنی فروشی مغازه روبرو هم آسیب دید) مواجه بودیم.
مثل هر حادثه و بحران دیگری بازار شایعات و یک کلاغ چهل کلاغ گرم شده ولی اگر از همان روز اول مدیریت بحران نسبت به پخش زنده اقدام می‌کرد شاید مثلاً کسی فیلم پیدا کردن مصدوم در روز اول را روز ششم حادثه بازنشر نمی‌داد و مدعی نمی‌شد که یک مصدوم زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
در این میان اما افراد بسیاری و از جمله برخی خانواده‌های داغدار همه اعلام کردند که از چند روز قبل تکه سنگی از ساختمان افتاده و مالک برج برای تعمیرات و پیشگیری‌های به زعم خود موثرش ۱۳۰ کارگر را به کار گرفته و بعد از اعلام لغزش ساختمان از سوی آنها نسبت به فراخوان کارگر و جوشکار بیشتر اقدام کرده است.
اینکه مجوزها برای ساخت چند طبقه بوده به صورت رسمی اعلام نشده و چهار، ۶، هفت و هشت اعدادی است که دهان به دهان می‌چرخد؛ در این میان اما فردی با اطمینان می‌گوید که مالک برج برای ساخت دو طبقه زیرزمین هشت هزار تُن بتن را بدون پایه‌کوبی به سازه ساختمان اضافه کرده و همان وقت به او اعلام شده این ساختمان نهایتاً پنج سال دوام بیاورد.
یکی دیگر از نیروهای مردمی که در آواربرداری مشارکت دارد نیز می‌گوید سازمان نظام مهندسی پروانه ساختمان را امضاء نکرده و شهرداری آبادان امضاء زده است.
نامه‌های اخطاریه متعددی نیز در فضای مجازی منتشر شده که بر اساس آن در سال ۹۹ به مالک برج اخطار داده شده «سازه در برخی نقاط دارای اشکالات مهندسی است»؛ مثلاً خیز بیش از حد مجاز تیرهای مربوط به رمپ پارگینگ که باعث ایجاد پیچش در سقف‌های وافل شده و ترک‌های خمشی در تیر و پیچشی در سقف‌ها ایجاد کرده بود.
همچنین نسبت به ساخت طبقات اضافه در این سازه هشدار داده شده که این کار باعث ایجاد کمانش در ستون‌ها شده و امکان بروز مشکل در بقیه ستون‌ها هم پیش بینی شده بود؛ در نهایت بعد از این اخطاریه‌ها خواستار توقف پروژه تا زمان بررسی کامل شدند.
سال گذشته نیز سازمان نظام مهندسی استان خوزستان طی بازدیدهای کارشناسی و فنی خواستار رفع اشکالات به صورت تخصصی و با مشورت این نهاد شد ولی باز هم این تذکرات بی نتیجه بود.
دادستانی استان خوزستان از دستگیری چند نفر که همکاری آنها در بروز این سانحه محرز شده خبر داده و همچنین مسئولان ملی از انجام یک فساد گسترده بین مالک و متولیان امر انتقاد می‌کنند؛ مردم حالا دیگر به دنبال مرگ و زندگی عبدالباقی نیستند، آنها خواستار برخورد با تمام مسببان این امر و رسیدن به پیکر‌های زیر آوار مانده هستند.
ششمین روز حادثه ریزش برج های دوقلوی متروپل رو به پایان و بامداد هفتمین روز عملیات آواربرداری به صورت شبانه روزی ادامه دارد؛ البته عصر ششمین روز عملیات آواربرداری به علت استحکام سازی ساختمان برای چند ساعت متوقف شود.
نیروهای امدادی در کنار نیروهای مردمی همچنان به دنبال پیکرهای باقیمانده در زیر خروارها بتن و مصالح ساختمانی هستند؛ منفذهای جدیدی برای پیدا کردن پیکر شهروندان بی گناه آبادانی ایجاد شد.
مردم همچنان در خیابان های منتهی به برج حضور دارند، کمک های مردمی (نوشیدنی هایی مثل آب میوه طبیعی، آب معدنی، غذا، بستنی، آش آبادان، هندوانه، میوه و انواع ساندویچ) بین نیروهای امدادی، انتظامی و امنیتی توزیع شد؛ اصناف آبادانی نیز به خاطر بروز این حادثه کلاه و دستکش را با قیمت های خیلی ارزان کلاه (۳۵ هزار تومان) و دستکش (۱۳ هزار تومان) به فروش می رسانند.
خانواده های داغدار در کوچه پس کوچه های امیری و نزدیک به متروپل پرسه می زنند، هنوز با نگرانی و چشمانی گریان چشم انتظار بازگشت پیکر اعضای خانواده خود هستند.
امداگران حاضر در عملیات آواربرداری
مهدی یغمایی که از جمعیت هلال احمر و امداد و نجات همراه با دو تیم اعزامی از بهبهان برای عملیات آواربرداری آمده است، عنوان می کند: زجر و ناراحتی هموطنانی که خانواده آنها زیر آوار مانده و حجم آوار اینقدر زیاد است که در زمان لازم نتوانستیم آنها را بیرون بیاوریم، این وضعیت ناراحت کننده است.
او با اشاره به اینکه اگر می شد با خروج پیکرها یک آرامشی به خانواده ها بدهیم تا حداقل یک آرامشی داشته باشند، ادامه می دهد: یکی از صحنه های تلخ و بسیار ناراحت کننده برای من وجود پدر و مادری بودند که اینقدر فشار روحی بر آنها وارد شده بود که با بی تابی می گفتند «فرزندشان از زیر آوار با آنها تماس گرفته و گفته که زنده هستم و تقاضای کمک می کرد».
حسین امیری دیگر امدادگر هلال احمر که از رامهرمز برای آواربرداری متروپل به آبادان آمده است نیز می گوید: بیشتر پیکرهای خارج شده به خاطر فشار آوار متلاشی بودند؛ از تمام مردم درخواست داریم که در حین عملیات آواربرداری ایمنی را رعایت کنند.
یکی دیگر از امدادگران خرمشهری نیز با انتقاد از عدم مدیریت واحد در عملیات آواربرداری می گوید: از روز اول آمدم و به صورت شیفت بندی در کنار دیگر امدادگران کار می کنم؛ موقع خروج سه پیکر حضور داشتم که شکل بد و متلاشی بودن آنها حالم را به صورت توصیف ناپذیری بد کرد.
او انتقاد می کند: فقط برای مسئولان متأسف هستیم که با ساخت این برج چنین بلایی سر مردم آوردند.
رقیه حاجی پور معاون جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان بیان می کند: با توجه به بروز حادثه در آبادان و لزوم حضور تیم های حمایت روانی و اجتماعی در بلایا (سحر جوانان) هلال احمر دو تیم تخصصی متشکل از دکترای روانشناسی و مشاوره، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و اعضای آموزش دیده هلال احمر هستند.
او با اشاره به اینکه هر تیم ۱۴ نفر هستند، ادامه می دهد: اما متناسب با شرایط در منطقه مستقر هستند و با حضور در جمع خانواده های قربانیان و داغ دیده برای پذیرش وضعیت موجود به خروج از شوک به آنها کمک می کنند.
معاون جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان یادآور می شود: شناسایی و غربالگری خانواده های قربانیان و افرادی که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند و همچنین مداخلات روانی و برپایی چادرهای امدادی برای استقرار خانواده های قربانیان از جمله خدمات ارائه شده توسط تیم های سحر معاونت جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان بوده است.
به گزارش تارنمای جنوب، ارسال پیام های تسلیت و همدردی، اعلام عزای عمومی و یا پیدا شدن اثری از تمام پیکرهای زیر آوار مانده پایان ماجرا نیست؛ بزرگترین التیام برای مردم آبادان برخورد با خاطیان این فاجعه است، اینکه بدانند چرا منافع مالی و پول به ساخت متروپل چربیده که این روزها شاهد پر پر شدن آرزوی جوانان بسیاری هستند، جوانانی که مجرد بوده، به تازگی ازدواج کرده و یا اینکه در شرف ازدوداج بودند.
البته افراد میانسال و کودکان هم از لیست متوفیان خط نخورده و متأسفانه آنها نیز قربانی زیاده خواهی مالک برج شده اند؛ عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز با بروز این سانحه بر کسی پوشیده نیست ولی اعلام ابعاد تخصصی آن بر عهده متخصصان امر است.
نبود یک مکان مشخص برای استقرار مدیران ستاد بحران و عملیات آواربرداری تا خبرنگاران محلی برای مصاحبه و دریافت اخبار داشته باشند، انجام مصاحبه مقابل سازه ای ناپایدار که خود مدیران بارها نسبت به امکان ریزش مجدد آن اخطار داده اند، از جمله مسائلی است که باید اصلاح شود.
عدم تعیین یک شبکه استانی برای پخش مستقیم و یا نصب یک تلویزیون شهری برای مردم تا از تجمع آنها مقابل ساختمان جلوگیری شود نیز از دیگر موارد اصلاحی است.
حضور زنان، فرزندان و دیگر مردم عادی در کنار محوطه کارگاهی نشان از عدم کنترل صحیح مبادی ورودی و خروجی بود، تا جایی که مردم معمولی و بدون تخصص به راحتی در محوطه حضور پیدا می کردند ولی تأمین امنیت ساختمان به خوبی انجام شد.
هرچند تلاش های خبرنگار تارنمای جنوب برای رسیدن به پاسخ صحیح در خصوص نحوه صدور مجوز ساخت و ساز این برج به نتیجه نرسید ولی همکاری یا عدم نقش آفرینی سازمان منطقه آزاد اروند و یا شهرداری آبادان در پروسه صدور مجوز و افتتاحیه برج باید به صورت شفاف از سوی منابع رسمی اعلام شود.