ضرورت افزایش نظارت‌ بر اماکن و اصناف اهواز برای پیشگیری از اُمیکرون
ضرورت افزایش نظارت‌ بر اماکن و اصناف اهواز برای پیشگیری از اُمیکرون

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اهواز گفت: نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اصناف و اماکن پرتردد با هدف پیشگیری از اوج گیری سویه اُمیکرون در اهواز ضروری است.

سید مجید صالحی روز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا اهواز که در محل فرمانداری برگزار شد با اشاره به افزایش موارد ابتلا به ویروس جهش یافته اُمیکرون در این شهرستان بیان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دُز سوم واکسن، با هدف پیشگیری از موج بعدی کرونا، باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد مراجعه افراد به مراکز بهداشتی و درمانی، باید هشدار لازم در خصوص ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و ضرورت واکسیناسیون به جامعه گوشزد شود تا دچار شرایط سخت تر نشویم.

معاون فرماندار اهواز با اشاره به فرارسیدن مناسبت ها و آیین‌های مذهبی پیش رو، و ضرورت رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این آیین‌ها گفت: لازم است که متولیان امر بحث فاصله گذاری اجتماعی، ماسک و توجه به نصب تهویه مناسب را در اماکن سرپوشیده عمومی مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در زمینه اعمال محدودیت هوشمند کرونایی تکالیف ادارات و دیگر دستگاه ها مشخص است و انتظار می رود که به وظایف خود عمل کنند. با توجه به رویکرد جدید ستاد ملی مدیریت کرونا، تنها راه حل مقابله با کرونا، تعطیلی نیست لذا خیلی تمایل به تعطیلی اصناف و ادارات نداریم.

صالحی گفت: همانگونه که اعلام شده دانش‌آموزان دارای علایم ابتلا به کرونا، می‌توانند چند روز در کلاس حاضر نشوند و اگر تعداد آنها زیاد بود، می‌توان کلاس درس یا همان مدرسه را تعطیل کرد لذا نسبت به تعطیلی مدارس بهتر است که به صورت محلی و منطقه‌ای عمل شود.

وی افزود: تمامی برنامه‌های دهه فجر باید در فضای باز و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد و مراکز بهداشت کار نظارت را برعهده داشته باشند.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اهواز در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز بیان کرد: در برخی از استان‌ها که به لحاظ رنگ بندی کرونایی قرمز هستند آیین راهپیمایی به شکل خودرویی برگزار می شود اگرچه ما منتظر دستور ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم و بر آن اساس اقدام می‌کنیم.

وی افزود: مدیران ادارات نسبت به مرخصی کارکنان مبتلا به بیماری، سخت‌گیری نکنند زیرا این موضوع مانع از درگیری سایر کارکنان خواهد شد؛ همچنین پادگان ها باید با انجام این کار به مهار بیماری کمک کنند.

افزایش ۱۰ برابری موارد ابتلا به بیماری در اهواز

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز گفت: تعداد مراجعه روزانه به مراکز نمونه‌گیری شرق اهواز نسبت به سه هفته قبل هشت برابر و موارد ابتلا  نیز به بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

امراله مردانی افزود: با وجود افزایش موارد بیماری، متاسفانه هنوز حساسیت در جامعه وجود نداشته و همچنان شاهد عادی انگاری برخی افراد هستیم که این موضوع نگران کننده است.

وی گفت: هر کسی علایمی مانند سرماخوردگی دارد باید فرض کند که اُمیکرون گرفته و از رفتن به مراکز نمونه گیری خودداری کند زیرا این امر باعث انتقال ویروس می شود.

وی ادامه داد: افراد نباید به انجام تست اصرار داشته باشند زیرا با استراحت پنج روزه این بیماری برطرف می‌شود. با توجه به اینکه ادارات استعلاجی پنج روزه را می‌پذیرند دیگر نیازی به انجام تست مجدد نیست. مراجعه افراد با علایم کرونا به مراکز زیرپوشش بهداشت شرق اهواز بسیار بالا است و اگر بخواهیم با هر سرماخوردگی تست دهیم باید همه مردم را در مراکز نمونه گیری ببینیم.

مردانی گفت: اگرچه هنوز بیمارستان های ما جای خالی دارند ولی نگران روزی هستیم که بستری‌ها به قدری افزایش یابد که با یک چالش روبه رو شویم لذا از تمامی مدیران درخواست داریم که به عنوان سفیر سلامت در کنترل بیماری به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه روز گذشته ۸۰۰ نفر به مراکز نمونه گیری این مرکز مراجعه کردند افزود: برای اینکه بتوانیم کار رهگیری بیماران را به خوبی انجام دهیم نیاز به نیروی کمکی داریم که امیدوارم ادارات در این زمینه به ما کمک کنند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز ادامه داد: بیشتر افرادی که به طور خفیف مبتلا می‌شوند هر سه دُز واکسن را زده اند. هم اکنون ۲۰ درصد جمعیت خوزستان سه دُز واکسن را تزریق کردند در حالی که اگر این میزان به ۵۰ درصد می‌رسید موارد بیماری و بستری‌های ناشی از کرونا کمتر بود.

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی هستند.

  • منبع خبر : ایرنا