مشکلات گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق یکی از فعالان گردشگری به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شد.

به گزارش تارنمای جنوب، شهرهای آبادان و خرمشهر از گذشته یکی از قطب‌های گردشگری در ایران بوده‌اند که متاسفانه اکنون حال خوبی ندارند.

همزمان با هفته گردشگری «محمود نواصر» یکی از فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند(آبادان-خرمشهر) با حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای رفع مشکلات گردشگری این دو شهر مطالبه‌گری انجام داد.
این تحصیلکرده گردشگری در دیدار با مدیرکل حوزه وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشکلات را طی یک نامه خطاب به «عزت‌الله ضرغامی» اعلام کرد.
در متن این نامه آمده است:
فرهیخته ارجمند؛ جناب آقای مهندس ضرغامی
وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
با سلام؛
احتراما به استحضار می‌رساند هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌های سلحشورانی است که با افتخار و اقتدار برای پیشرفت ایران اسلامی ایستادگی کردند و باید دستاوردهای آنان حفظ شود. شهرهای آبادان و خرمشهر از جمله شهرهایی بودند که بیشترین خسارت‌ها در جنگ تحمیلی به آنها وارد شد تا جایی که بسیاری از زیرساخت‌ها از بین رفت. یکی از بخش‌های این دو شهر که در جنگ تحمیلی آسیب دید ولی دولت‌ها اقدامات لازم را آنگونه که باید انجام ندادند، گردشگری است. اکنون بسیاری از افراد دلسوز همان منطقه به دنبال توسعه صنعت گردشگری هستند اما مشکلات عدیده از جمله بروکراسی‌های غیرقانونی اجازه این امر را نمی‌دهد. اینجانب به عنوان یکی از جوانان فعال گردشگری خطه شهیدپرور اروند (آبادان-خرمشهر) از حضرتعالی خواهشمند است در حوزه تحت مدیریت خود برای رفع مشکلات مردم مقاوم و غیور این منطقه اقدامات لازم را انجام دهید.
آنچه در ادامه عنوان کرده‌ام بخشی از مشکلات صنعت گردشگری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر است:

عدم تفویض اختیار کامل به سازمان منطقه آزاد اروند:

طی دو سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تقویض اختیار به سازمان منطقه آزاد اروند داده شد که مشخص نبودن اعتبار مجوزات صادر شده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند با ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر هم اکنون یک دوگانگی حاکمیتی ایجاد کرده است.
به عنوان مثال وقتی فرد برای راه اندازی کسب و کار گردشگری از سازمان منطقه آزاد اروند مجوز دریافت می‌کند، نمی‌تواند با آن مجوز از ادارات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خدمات دریافت کند و یا بالعکس. با اینکه طبق نص صریح قانون، مناطق آزاد عالی‌ترین مقام اجرایی در آن منطقه تلقی می‌شوند و همچنین با اینکه تفویض اختیار از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سازمان منطقه آزاد اروند داده شده است اما بیشتر جنبه تشریفات دارد و حتی امکان عزل و نصب روسای ادارات میراث شهرهای آبادان و خرمشهر نیز طبق این تفویض اختیار وجود ندارد که خود نشان دهنده افزایش بروکراسی و ایجاد مشکلات جدید است و ضرورت دارد سریعا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و مستقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ایجاد شود تا ضمن تفویض اختیار کامل و غیر تشریفاتی، مردم خطه نخل‌های بی سر بتوانند از تسهیلات یک اداره کل کوچک، چابک و کارآمد استفاده کنند.

تعطیلی اماکن میراثی:

علیرغم وجود اماکن میراثی متعدد در شهرهای آبادان و خرمشهر اما متاسفانه بسیاری از این اماکن تعطیل هستند و گردشگران داخلی و خارجی به صورت مستمر نمی‌توانند از آنها بازدید داشته باشند.

صنایع دستی:

کمبود حمایت در خصوص بازاریابی تولیدات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین عدم اعطای تسهیلات مناسب جزو دغدغه جدی حوزه صنایع دستی در این دو شهر است.

وضعیت ادارات میراث آبادان و خرمشهر:

در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان امکانات مناسب ندارد و شهری که عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین آثار ثبت ملی در سطح کشور را یدک می‌کشد یک ساختمان اداری در خور شان ندارد.
فعالیت‌های اداری در ساختمان موزه انجام می‌شود و اداره اصلی که در سایت اداری آبادان قرار دارد در حال متروکه شدن است و با اینکه نوساز بوده تاکنون تجهیز نشده است.
اداره خرمشهرنیز بدون ساختمان اداری مانده و هم اکنون در موزه دفاع مقدس خرمشهر و توسط یک نفر که هم رئیس و هم کارمند است اداره می‌شود؛ یعنی رئیس اداره خرمشهر همزمان کارمند خود است و به غیر از خرمشهر باید به امورات مینوشهر نیز رسیدگی کند!

مرکز پژوهش گردشکری:

با توجه به وجود ظرفیت بالای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر ایجاد یک مرکز پژوهش مستقل در منطقه آزاد اروند با رویکردی بین‌المللی در راستای جذب گردشگران کشورهای همسایه این منطقه یک امر مهم تلقی می‌شود.

میزبانی جام جهانی قطر:

هتل‌ها و مراکز اقامتی منطقه آزاد اروند زمینه لازم برای میزبانی از اردوهای آمادگی و تمرین تیم‌های فوتبال خارجی را دارند که همین امر بر ضرورت استفاده از فرصت ارزشمند گردشگری ورزشی افزوده است.
زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در شهرهای آبادان و خرمشهر، عدم نیاز به ویزا و همچنین شرایط آب و هوایی یکسان با قطر، در زمینه پشتیبانی رویداد مذکور امکان حضور فعال منطقه آزاد اروند را فراهم آورده است.
علیرغم نزدیکی منطقه آزاد اروند و وجود شرایط مناسب اما نام این منطقه در فهرست شهرهای پشتیبان جام جهانی قطر در نظر گرفته نشده است که انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تصمیم خود تجدید نظر کند.

اعتبارات، تجهیزات و کمبود منابع انسانی:

در این خصوص نباید شهرهای آبادان و خرمشهر با سایر شهرها مقایسه شوند و اینگونه اعلام شود که در دیگر شهرها نیز این مشکلات وجود دارد بلکه انتظار می‌رود به دلیل حماسه سازی‌های تاریخ‌ساز در پنجم مهر و سوم خرداد ماه، دستگاه‌های دولتی دین خود را به صورت کامل برای رفع مشکلات ادا کنند.

سهم گردشگری آبادان و خرمشهر از صندوق توسعه:

از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می‌رود از طریق صندوق توسعه منابعی را برای رونق و توسعه گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر در نظر بگیرد زیرا این امر تاکنون انجام نشده است.