ادیان الهی و دانشمندان علوم معنا و متافیزیک، با اسناد و استدلالات فراوان اثبات کرده اند که این جهان بیهوده و پوچ نیست. نظم و سیستم هماهنگ در جهان، نشانگر وجودی دانا و تواناست که عالم را بر اساس تدبیر و حکمت آفریده تا بسوی هدف خاصی حرکت و سپس بازگشت نماید. آفرینش و حیات را در جهان ناظر و شاهد هستیم اما، مسئله پیچیده و قابل تامل، برگشت و عاقبت امر است که باید بر اساس وحی و کلام خالق درک و فهم شود.
به قلم:محمدعلی جدیدالاسلام
بسم الله الرحمن الرحیم
ادیان الهی و دانشمندان علوم معنا و متافیزیک، با اسناد و استدلالات فراوان اثبات کرده اند که این جهان بیهوده و پوچ نیست. نظم و سیستم هماهنگ در جهان، نشانگر وجودی دانا و تواناست که عالم را بر اساس تدبیر و حکمت آفریده تا بسوی هدف خاصی حرکت و سپس بازگشت نماید. آفرینش و حیات را در جهان ناظر و شاهد هستیم اما، مسئله پیچیده و قابل تامل، برگشت و عاقبت امر است که باید بر اساس وحی و کلام خالق درک و فهم شود.
کتب الهی بویژه قرآن کریم در باره مرگ و قیامت جهان، آیات فراوان بیان فرموده که شمه ای از عاقبت امر را نمایان می کنند. یکی از موارد قابل تامل در بحث قیامت و معاد که همیشه مورد سوال بود همانا، حشر و نشر بندگان از اول تاریخ بشریت الی نباء عظیم و حضور در محضر حقتعالی است.
اندیشمندان و بزرگان در بحث قیام مردگان و تجمیع اجساد بشکل اولیه ” معاد جسمانی ” نظرات گوناگون داشتند که ثبت است. ادیان الهی، بویژه اسلام در باره معاد و محشر بندگان جهت حسابرسی و جزاء اعمال آیات متعدد آورده اند، چگونگی حضور جسمانی و شهادت اعضاء بدن را می توان در آیات مشاهده کرد. اکنون، پدیده ویروس کرونا پرده از حقایق مهم و قابل امکان را برداشته است تا درک و فهم نماییم، همه چیز بر خدا آسان است. کرونا ذره ناچیز و نادیدنی کاری به روزگار بشریت نمود که همه ابر قدرتها دست تسلیم بالا بردند.
حبس و قرنطینه خانگی میلیاردها نفر از شهروندان در کشورهای فقیر و غنی توسط ذره ناچیز و نادیدنی، اثبات قدرت آفریدگار دانا و توانا در ایجاد قیامت و بیرون آوردن مردگان از قبور جهت تجمیع اجساد است، چنانکه بیان فرموده:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَهِ ﴿۱﴾ سوگند به روز قیامت (۱) وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ ﴿۲﴾ و سوگند به نفس لوامه و وجدان بیدار و ملامتگر که رستاخیز حق است (۲) أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿۳﴾ آیا انسان مى پندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد (۳) بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾ آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم (۴) بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵﴾ انسان شک در معاد ندارد بلکه او مى خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت در تمام عمر گناه کند (۵) سوره قیامت.
همچنین بیان فرموده:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا ﴿۱﴾ سوگند به مادیانهائى که با همهمه تازانند و با سم[هاى] خود از سنگ آتش مى جهانند (۱) فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا ﴿۲﴾ و برق [از سنگ] همى جهانند (۲) فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحًا ﴿۳﴾ و صبحگاهان هجوم آرند (۳) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا ﴿۴﴾ و با آن [یورش] گردى برانگیزند (۴) فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا ﴿۵﴾ و بدان [هجوم] در دل گروهى درآیند (۵) إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ ﴿۶﴾ که انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است (۶) وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِکَ لَشَهِیدٌ ﴿۷﴾ و او خود بر این [امر] نیک گواه است (۷) وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ ﴿۸﴾ و راستى او سخت شیفته مال است (۸) أَفَلَا یَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِی الْقُبُورِ ﴿۹﴾ مگر نمى داند که چون آنچه در گورهاست بیرون ریخته گردد (۹) وَحُصِّلَ مَا فِی الصُّدُورِ ﴿۱۰﴾ و آنچه در سینه هاست فاش شود (۱۰) إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ یَوْمَئِذٍ لَخَبِیرٌ ﴿۱۱﴾ در چنان روزى پروردگارشان به [حال] ایشان نیک آگاه است (۱۱) سوره عادیات
خداوند مالک و مدبر حکیمی داناست که هرگاه صلاح بداند، ذره ای ناچیز را فعال می کند تا بعنوان لشکرش بر بدیها و ناسپاسیها بتازند و به بشر متکبر یادآوری کند از ظلم و سرکشی دست بردارد. بشریت به جهان ظلم ها نمود و طبیعت را دستخوش تغیر کرد که آثارش نمایان است. آلودگی زیست محیطی، اعم از جوی و صوتی، نابودی جنگلها و مراتع، حذف گونه های جانوری، آلودگی و کاهش ذخایر آبی….
بنابراین، این جهان مدیری حکیم و عادل دارد که هرگاه لازم باشد، جهت قدرت نمایی و اصلاح امور تذکری به انسانهای سرکش و ناسپاس میدهد تا همچنان پادشاهی خود را برخ کافران ستمگر بکشاند بنابراین، قرنطینه بشریت و گرفتن اختیار از انسانها به نوعی اثبات قدرت الهی و قیامت نزدیک می تواند نامگذاری شود.