مسئله کاسبان واکسن کرونا 
مسئله کاسبان واکسن کرونا 

نزدیک یکسال است ویروس کرونا جان و سلامت انسانها را به خطر انداخته است و همچنان با جهش های عجیب و غیر قابل پیش بینی علی رغم پیش گیریها و رعایت پروتکلها بی رحمانه مردم را قتل عام می کند. بحران جهانی این ویروس در کشور مان به ویژه خوزستان علاوه بر ایجاد بحران در سلامت و روان شهروندان پیامد منفی آسیب اجتماعی،پدیده ضد ارزشی و اخلاقی نیز در پی داشته است.

 

 

 

به قلم: پیام طاهری

نزدیک یکسال است ویروس کرونا جان و سلامت انسانها را به خطر انداخته است و همچنان با جهش های عجیب و غیر قابل پیش بینی علی رغم پیش گیریها و رعایت پروتکلها بی رحمانه مردم را قتل عام می کند. بحران جهانی این ویروس در کشور مان به ویژه خوزستان علاوه بر ایجاد بحران در سلامت و روان شهروندان پیامد منفی آسیب اجتماعی،پدیده ضد ارزشی و اخلاقی نیز در پی داشته است.

در طول سال گذشته اظهارات کارشناسان و مشاهدات عینی نشانگر بروز چالشهای اخلاقی این ویروس بوده است که هشداری است بر اهمیت وجدان کاری و تعهد انسانی برای مبارزه با هیولای کرونا چرا که مشاهده می شود برخی آدم ها بسان آدمک های  سنگی خطرناک تر از این ویروس با زیر پا گذاشتن ارزشهای انسانی خود ویروس بهداشت عمومی هستند.

نگارنده در یادداشت نخست با عنوان(کاسبان کرونا،ویروس بهداشت عمومی اینجا)که در تارنمای جنوب انتشار یافت بنابر مشاهدات عینی و گفته های شهروندان هم استانی به موارد و افرادی اشاره داشتم که تنها با فکر کردن به منافع شخصی خود حقوق سلامت شهروندان هم استانی را زیر پا می گذارند آنها با سو استفاده از این بحران برای خود کسب و کاری جدید تعریف کرده اند و سرمایه های کثیف به دست آورده اند که در این یادداشت برخی از آن آسیبها را با ذکر مصادیق یاد آوری می نمایم. از جمله مسائل کمبود اقلام بهداشتی شامل الکل،ماسک،دستکش،دستگاهای تنفسی و همچنین کیت های تست تشخیص این ویروس در مراکز درمانی و مراکز بهداشتی بوده است،سوپر مارکت هایی که در نقش مراکز بهداشتی ظاهر شده بودند محصولات بهداشتی بی کیفیت را در دسترس شهروندان قرار می دادند و مردم به خاطر ارزان بودن آن محصولات و به دلیل نداشتن آگاهی از کیفیت و درآمد پایین،این محصولات به اصطلاح بهداشتی را خریداری می کردند،برخی نیز از سلامت مردم برای خود دکانی باز کرده بودند و شهروندانی که در صف های طولانی برای بدست آوردن محصولات بهداشتی که قدری کیفیت آنها بهتر بود ساعت ها می ایستادند.

ضرورت استفاده مردم از ماسک در رسانه ها و تذکرات مسئولان پیوسته تاکید شد و نکته اینجا بود که در فرآیند تولید و دسترسی شهروندان به این محصول یک ماسک با قیمت هزار تومان در داروخانه ها و دیگر مراکز به قیمت هشت هزار تومان به فروش می رسید که جای این پرسش بود آیا معاونت غذا و دارو که موظف به بازرسی و نظارت بر داروخانه ها است کنترول و نظارتی بر قیمت این محصول داشته است؟ و از دیگر موارد در هنگام کنترول آماری ویروس کرونا انجام تست ها و آزمایشها به وسیله کیت های تست تشخیص کرونا،آزمایش خون،اسکن سینه که گاه سر در گمی  در نحوه انجام تست ها را به وجود آورده بود و هزینه های بالا از پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان حتا دو میلیون تومان به شهروندان تحمیل می کرد کمبود مراکز آزمایشگاهی تست کرونا و هزینه های بالا سبب شد بعضی از شهروندان عطای تست کرونا را به لقایش ببخشند و شور بختانه این مسئله همچنان ادامه دارد.

جای پرسش است بااین شرایط بد اقتصادی مردم و ضرورت مدیریت بحران بیماری کرونا چگونه است دستگاهای نظارتی دولت تدبیری برای رایگان کردن سراسری تست ویروس کرونا اقدام اساسی انجام نداده است؟

از آغاز بحران ویروس کرونا در کشورمان خوزستان نیز یکی از استانهای است که در طول یک سال گذشته مسئله ویروس کرونا را به دلیل بحران مدیریت و نظارت تامرز سطح هشدار قرمز تجربه نموده است و بااین روش مدیریت و نظارت به نظر می رسد نمی توان افق و چشم انداز امیدوار کننده ایی را برای مهار این بیماری حتا با تولید واکسن کرونا پیش بینی کرد در واقع اگر چرخه مدیریت بحران این ویروس و روش نظارت دولت و متولیان امر در استان همانند یک سال گذشته باشد به نظر می رسد باورود واکسن کرونا به کشور و استان مان شاهد پدیده های زده ارزشی و کاسبان کرونا مانند گذشته در بین مردم باشیم.

اکنون خبرهای امیدوار کننده ایی از تولید صد در صد موثر واکسن کرونا نوید داده شده است و تولید انبوه و ارسال آن به کشورهای نیازمند و آغاز واکسیناسیون جهانی فرا رسیده است در حال حاضر افکار عمومی کشور و استان مان از خود می پرسند اگر این واکسن به زودی وارد کشور شود آیا ما توانایی مالی برای پرداخت هزینه های واکسن برخوردار هستیم؟ آیا دستگاه نظارتی برای پوشش واکسیناسیون رایگان و یا با قیمت مناسب برای اقشار ضعیف جامعه وجود دارد؟ و جای این پرسش است هنگامی که ماسک هزار تومانی با قیمت هشت هزار تومان به دست شهروندان رسیده است و تست های تشخیص کرونا با آن هزینه های بالا را تجربه نموده ایم پس می توان پیش بینی کرد سرنوشت واکسن کرونا هم با این سو مدیریت در دستان کاسبان کرونا گرفتار شود.

۱-در صورتی که واکسن کرونا در دسترس متولیان امر قرار بگیرد آیا پیش بینی های لازم برای ترمیم این مسائل و مدیریت درست واکسیناسیون سراسری انجام شده است؟

۲-آیا مراکز قضایی و حقوقی جرم و مجازات کاسبان واکسن کرونا را تعریف کرده اند و نهادهای انتظامی،امنیتی و دادگستری تمهیدات لازم را برای برخورد قاطعانه و مجازات کاسبان کرونا در دست اقدام دارند؟

۳-آیا صداوسیما که رسالت آگاه سازی و آموزش شهروندان را بر عهده دارد پیش بینی شکل گیری مسئله کاسبان واکسن کرونا را انجام داده است بدون ملاحظات شفاف سازی در امر اطلاع رسانی انجام خواهد داد؟

۴-آیا مراکز بهداشتی و درمانی تمهیدات لازم را برای اینکه واکسن کرونا به راحتی در دسترس کاسبان کرونا قرار نگیرد آماده کرده است؟

قسمت اول:کاسبان کرونا، ویروس بهداشت عمومی 

https://tarnamayjonoob.ir/?p=5206