ایمن سازی خطوط انتقال برق در مسیر پروازی پرندگان در تالاب بین المللی شادگان
ایمن سازی خطوط انتقال برق در مسیر پروازی پرندگان در تالاب بین المللی شادگان

رییس اداره محیط زیست آبادا گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به استان خوزستان،با پیگیری این اداره خطوط انتقال برق در مسیر پروازی تالاب بین المللی شادگان ایمن سازی شد

به گزارش تارنمای جنوب علی فتحی نیا گفت: به منظور پیشگیری از مخاطرات پروازی فلامینگوها و پرندگان شکاری، عملیات ایمن سازی خطوط انتقال برق در تالاب بین المللی شادگان (حوزه استحفاظی آبادان ) با نصب علامت های هشدار دهنده ایمن سازی شد.
فتحی نیا افزود : این طرح زیست محیطی در قالب یک اقدام ارزشمند مشارکتی با نصب ۳۰ عدد اسپیرال (پرنده پران) در طول ۶۷۰ متر از خطوط شبکه توزیع نیرو برق در زیستگاه تالاب شادگان به منظور پیشگیری از برخورد و اتلاف پرندگان شاخص با شبکه خطوط برق در مهر ماه ۹۹ اجرایی شد.
وی بیان کرد: فلامینگوها به عنوان پرنده ای بزرگ جثه و مختص زیستگاه های تالابی، گونه ای مهم و حمایت شده که در این تالاب جوجه آوری دارند و دارای بالاترین حساسیت ها و اهمیت حفاظتی در جهان هستند،ایران یکی از غنی ترین زیستگاه ها و بویژه از مهمترین عرصه های زادآوری و تولید مثل این پرنده بین المللی در کل آسیا بوده و بدون تردید پهناورترین و متنوع ترین زیستگاه های این پرنده را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد : این منطقه زیستگاهی برجسته و کم نظیر برای جمعیت های زمستان گذران، دائمی و مقیم فلامینگوها و بویژه جمعیت بسیار گرانبها جوجه آور محسوب می شود. یکی از تهدیدات و مخاطرات در موضوع حفاظت پایدار از فلامینگوها، کاکایی ها و پرندگان شکاری ، واقع شدن خطوط توزیع برق در مسیر پرواز بوده که در برخی مواقع برخورد با این خطوط سبب آسیب جدی و اتلاف این گونه های ارزشمند می شود.
فتحی نیا بیان کرد: پس از بررسی های میدانی وکارشناسی، این طرح با همکاری اداره حفاظت محیط زیست آبادان و برق منطقه ای خوزستان واحد امور بهره برداری ناحیه جنوب ، تلاش و پیگیری مدیریت HSE و ایمنی ناحیه جنوب و دفتر تخصصی پرندگان اجرا شد.
وی افزود: موثرترین و مطمئن ترین راهبرد برای حفاظت پایدار از طبیعت و تنوع زیستی در تمامی ابعاد، مشارکت عمومی آحاد مردم و مسئولان، هم افزایی ظرفیت ها و نهادینه شدن و اشاعه فرهنگ همگانی در حفاظت می باشد.م