صنعت آب و برق استان خوزستان نیازمند بازتعریفی جدید و تببین و تفکیک وظایف
صنعت آب و برق استان خوزستان نیازمند بازتعریفی جدید و تببین و تفکیک وظایف

هرگاه نام صنعت آب و برق در استان ما به میان می آید اولین نامی که به ذهن خطور میکند نام سازمان آب و برق خوزستان است.  این سازمان اگرچه از فعالین , قدیمی ترین و اثر گذارترین سازمانهای این صنعت در استان محسوب میشود , اما همه ی آن نیست . اشتباه گرفتن معنای […]

هرگاه نام صنعت آب و برق در استان ما به میان می آید اولین نامی که به ذهن خطور میکند نام سازمان آب و برق خوزستان است. 

این سازمان اگرچه از فعالین , قدیمی ترین و اثر گذارترین سازمانهای این صنعت در استان محسوب میشود , اما همه ی آن نیست .
اشتباه گرفتن معنای صنعت آب و برق با سازمان آب و برق و یا مترادف گرفتن این دو نام شاید در ابتدا حس خوبی به انسان بدهد اما واقعیت آن است که این امر منشا اتفاقاتی شده که گاه نه تنها مردمی عادی که مسئولین , روسای سازمانها , نمایندگان وزارتخانه ها و حتی وکلای ملت را دچار خطا در ابراز و پیگیری مطالبات کرده و هر مدت نیز نوک حملات و هجوها و انتقادات تند آنها را متوجه این سازمان کرده است .
سالهاست که از تفکیک وظایف آب و برق گذشته و ادارات و سازمان های مختلفی شکل گرفته که هر کدام گوشه ای از بار تولید آب و انرژی را به دوش میکشند .اما همچنان وقتی پای حوادث , بحران ها , مطالبات و سایر مسائل به میان می آید همه انگشت خود را به سمت این سازمان قدیمی و خوشنام می گیرند .در حالی که واقعیت چیز دیگری است و بسیاری حتی نمیدانند سخن و مطالبه خود را در کدام مرجع بیان کرده و خواهان باشند .
عدم آشنایی به وظایف سازمان ها موجب شده که کارهای موثر و اقداماتی که در سازمان آب و برق خوزستان به جهت ایجاد رفاه انجام میشود آنچنان شیرینی اش به مذاق مردم ننشیند . چرا که گاه کوتاهی ها و مشکلات سایر بخش ها به پای این سازمان نوشته شده و کسی تفکیکی بین وظایف و میزان مسئولیت ها و پاسخگویی ها قائل نمیشود .
در بسیاری از حوادث این سازمان به جهت رسالت اصلی خود که شکوفایی استان و کمک به حل مشکلات است به کمک سایر بازیگران این عرصه رفته و از امکانات و پتانسیل های خود به جهت کمک به مردم مناطق مختلف بهره می برد .
همچنین بسیاری از مواقع به سبب همراهی و درک شرایط مردم و منطقه, اقدام به پیاده سازی و همراهی با تصمیمات سایر بخش های متولی و سیاست گذار می نماید که برای آن بهای گزافی پرداخته و متحمل بار مالی زیادی میشود .
مشکل آبگرفتگی شهر اهواز در ماههای گذشته و حضور در جهت یاری رسانی خارج از حیطه وظایف و همراهی و حمایت از سیاست کشت محصولات پرمصرف در تابستان از نمونه هایی است که علیرغم خارج بودن از وظایف و یا متناقض بودن با اهداف و امکانات , موجب گشت این سازمان وارد عرصه فعالیت شده در حالی که کمتر کسی متوجه چنین اقدام ارزشمندی شود .
عدم تببین وظایف و جایگاه ها و همچنین عدم شناخت نهادهای مختلف و یا مراجع مطالبه گر مانند دانشگاهیان و ائمه محترم جمعه , موجب شده که در هر بحرانی این سازمان هدف اول هر نقد و انتقادی باشد .
مردم عادی بطور خاص, هر حادثه ناگواری متعلق به صنعت آب و برق را به پای این سازمان می گذارند در حالی که این چنین نبوده و در غالب موارد سازمان اب و برق نه تنها به وظایف خود درست عمل کرده که با پذیرش و حس مسئولیت دو چندان به یاری سایر بخش ها شتافته است .
اشتباه گرفتن همه صنعت آب و برق و مشکلات عدیده اش با سازمان آب و برق حتی در کلام متولیان و نمایندگان مجلس دارای ردپا و نشانه است .
مشکلات تامین آب شرب را میتوان مجدد نمونه ای از این مقوله برشمرد . در واقع بیشترین مشکل در بحث تامین اب شرب پایدار به شبکه توزیع آن و مصرف سرانه وهدر رفت آب در زیربناها و تاسیسات قدیمی و فرسوده برگشته و منشا آن میزان آب منتقل شده به مبادی ورودی نیست لیکن بیشترین انتقادات و مطالبات برعکس واقعیت بر روی در اختیار گذاشتن منابع اب و خطوط انتقال استوار است .
گاه مشکلات و اتفاقات دارای منشایی خارج از حیطه اختیارات و وظایف این سازمان داشته و تا آنها مرتفع نگردنند این سازمان قادر به اتمام اقدامات خود نیست .متاسفانه در زمان بیان این مشکلات آنچه که فراموش میشود همین دلایل و منشا بحران است و مطالبه گران به جای آنکه از مراجع درست کار را پیگیری نمایند تمامی بار آن را به دوش این سازمان قدیمی و خدمت گذار وا می نهند .
این مهم موجب میشود ضمن کاهش سرمایه های اجتماعی بزرگترین و پر تلاش ترین فعال این عرصه , حلاوت و شیرینی تلاش های این سازمان و پرسنلش که از فرزندان همین استان هستند حس نگردیده و کسی ارزشی برای آن قائل نشود .
از این رو بازتعریف و شناخت وظایف و تببین مسئولیت ها و حدود و ثغور تمامی شرکت ها و سازمان ها باید انجام گرفته و در این راه مطبوعات , صدا و سیما و روابط عمومی خود سازمان ها فعالیتی دوچندان باید بنمایند .
استان خوزستان پهناور بوده و مهمترین استان کشور محسوب میشود .
باید همه سازمانها متناسب با شرایط ضمن تبیین فعالیت های خود بگونه ای شفاف عمل نمایند تا مردم بتوانند سره و ناسره کارها را تشخیص داده و برای حل مشکلات خویش به جای درست و قانونی مراجعه نمایند .
اینکه میان درهم آشفتگی شرایط , خود را از دید پنهان نماییم, در دنیایی امروزی تقریبا دیگر غیر ممکن بوده و هر چه که تلاش کنیم نخواهیم توانست در پس دیگران باقی بمانیم . یادمان باشد عدم شفافیت و فرار از پاسخگویی هر دستگاه موجب خسارات به سایر دستگاهها و سازمان ها شده و حق پرسنل تلاشگر سایر دستگاهها را ضایع و تباه کرده است . و صد البته بزرگترین خسارت چنین امری کاهش سرمایه های اجتماعی دولت به مفهوم جامع آن خواهد شد که ضررش گریبانگیر همه را در نهایت خواهد گرفت .

داریوش بهارلویی/ کارشناس‌و مدیر قدیمی آب و تحقیقات سازمان آب و برق