مهارت مقابله با استرس در بین کودکان و نوجوانان باید با ظرافت آموزش داده شود
مهارت مقابله با استرس در بین کودکان و نوجوانان باید با ظرافت آموزش داده شود

سکینه فرهادیان بابادی مشاوره و روانشناس خانواده تارنمای جنوب – چند ماهی است که شاهد حضور یک مهمان  ناخوانده به زندگی مان  هستیم. این مهمان ناخوانده همان  ویروس کرونا  از خانواده بزرگ ویروس ها است که می تواند از یک علائم خفیف سرماخوردگی تا بیماری تنفسی را بوجود آورد البته این ویروس جدید و بسیار مسری […]

سکینه فرهادیان بابادی مشاوره و روانشناس خانواده

تارنمای جنوب – چند ماهی است که شاهد حضور یک مهمان  ناخوانده به زندگی مان  هستیم. این مهمان ناخوانده همان  ویروس کرونا  از خانواده بزرگ ویروس ها است که می تواند از یک علائم خفیف سرماخوردگی تا بیماری تنفسی را بوجود آورد البته این ویروس جدید و بسیار مسری و به سرعت در حال گسترش است، این ویروس بین انسان و حیوانات قابل انتقال است.

با توجه به اینکه این ویروس هنوز شناخته نشده نگرانی ها و ترس هایی برای مردم ایجاد کرده است. چرا که برای جلوگیری از ویروس کرونا دارو و واکسن وجود ندارد. شایعاتی چون سرما و برف و هوای گرم نمی تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

اشاره به این موضوع که وجود شرایط خاص انتشار زیاد ویروس کرونا متاسفانه خیلی از افراد مختلف و مشاغِل متفاوت در حال حاضر خانه نشین و غیرفعال شده اند و این خود سبب بوجود آمدن احساسات ناخوشایند ازجمله استرس و اضطراب و وسواس ….شده است.

اما راههای پیشگیری از ویروس کرونا و جلوگیری از مبتلا شدن فرد و خانواده به اختصار هم بیان شده که می‌توان گفت این اقدامات پیشگیرانه غیر دارویی و برای کاهش انتقال ویروس کرونا موثر است .

قرنطینه خانگی  

یعنی خود را از معرض سایر افراد آلوده جدا کرده و از یک سری عادات گذشته زندگی دوری کرده و به قوانین جدید روی آوریم ؛ به نوعی که رفت و آمد خود را محدود و با آموزش ها و مهارتهای بهداشتی جدید از شیوع کرونا جلوگیری کنیم.

نکته مهم در قرنطینه خانگی این است که در خانه ماندن به علت وقت بیشتر در کنار اعضای خانواده و ساعات بیکاری و نرفتن به بیرون از خانه قطعا یکسری حالات بی حوصلگی و عصبانیت و تنها بودن و احساس بی تحرکی را سبب می شود لذا این گونه نباشد که فرد سراغ مواد دیگر مانند الکل و سیگار …. برود یا در خانه  اخبار و برنامه های شبکه های مجازی ( متاسفانه اخیرا با شایعات و آموزش های غیر اصولی و بهداشتی است ) را  دنبال نکنند.

در مواجه با این شرایط خانه نشینی باید اطلاع رسانی و آموزش تاثیر پذیر در بین اعضا خانواده انجام شود. جا دارد از نقش مادر خانواده در این روزهای خانه ماندن اعضای خانواده برای برنامه ریزی و مدیریت شرایط سخت توجه کنیم.

باور دارم حتما مادر در این شرایط می تواند به لحاظ شیوع کرونا و وضعیت قرنطینه خانگی به شادی و روحیه نشاط در بین اعضا خانواده موثر تر عمل کند و از مواردی چون رژیم غذایی و خواب و تهیه وسایل سرگرمی و آموزش صحیح به اعضای خانواده انجام دهند.

رعایت فاصله اجتماعی

مسئله دوم منظور از فاصله اجتماعی در این شرایط می توان کمتر ترددکردن  در اجتماع ، تعطیل شدن برخی کارها در جامعه مثلا لغو جلسات اجتماعی حضوری، باشگاههای ورزشی، اماکن مذهبی و مسجد، مدارس و مراکز خصوصی و دولتی … را نام برد و اگر بنا به ضرورت قرار است در بیرون و در مکانها حضور داشته باید آن فاصله یک و نیم متر و زدن ماسک و استفاده از دستکش و نکات بهداشتی کامل رعایت شود.

یکی دیگر از موضوعات قابل تامل در پیشگیری از ویروس کرونا که خیلی اهمیت بیشتری دارد، مهارت مقابله با استرس و ترس از شناخت ویروس کرونا در بین کودکان و نوجوانان است که باید آموزش و یادگیری را با ظرافت و حساسیت بیشتری پیگیری کنیم.

به عنوان مثال باید بتوانیم مهارت ارتباط موثر را باکودکان و نوجوانان برقرار کنیم و با محبت و قراردادن وقت بیشتر به صحبت در مورد ترس و نگرانی های  آنها گوش بدهیم و با جدیت تمام به رفتار و گفتار فرزندان خود توجه داشته باشیم . در صورت عدم آگاهی و مهارت والدین از مشاورو روانشناسان جهت مقابله با این موضوعات چون ترس، اضطراب، عصبانیت، پرخاشگری، احساس غم و ناامیدی …کمک گرفته و برخی حالات روحی و روان نیاز به کمکهای تخصصی تر دارد.

از سوی دیگر راهکاراهای پیشگیرانه برای اکثر مردم یکسان بوده اما رفتارها از سوی قشرها و فرهنگ های مختلف یکسان نبوده و باهمه تلاش های فراوان شاهد کمک و همکاری خود مردم نبودیم چراکه شاید ویروس کرونا جدید و با سرایت بیشتری دارد اما اصول اولیه بهداشت چون شستن دست و صورت و ماسک زدن ،استفاده از محلول های ضدعفونی استاندارد، رعایت کردن فاصله خود با دیگران، پرهیز از هرگونه تنش ها مربوط به ویروس کرونا می توان به راحتی از شیوع و انتقال آن جلوگیری کنیم.

در پایان باید بگویم رهایی از ویروس کرونا نیاز به عزم و تلاش همگانی دارد و با یک اراده جمعی و نیزکمک مسولین و مردم حضور خود را در کنار هم پررنگ تر کرده وشاهد قطع این زنجیره نگرانی دربین خانواده ها و جامعه باشیم و آموزش مهارت های زندگی با ویروس کرونا در بهداشت فردی، محیطی، روان را به بهترین شکل یاد بگیریم و شاهد آسیب کمتری در خانواده و جامعه باشیم.