انتقال آب آری یا نه . مسئله این نیست
انتقال آب آری یا نه . مسئله این نیست

داریوش بهارلویی تارنمای جنوب – صحبت کارشناسی درباره مقوله ای که دیگر از شکل فنی و علمی خود خارج شده است بدون شک نتیجه ای در بر نخواهد داشت . چرا که دیگر همه می دانند اگر به صورت شفاف مطالعات جامع و دقیقی صورت می گرفت که دلایل مستند و قابل قبول مجامع علمی […]

داریوش بهارلویی

تارنمای جنوب – صحبت کارشناسی درباره مقوله ای که دیگر از شکل فنی و علمی خود خارج شده است بدون شک نتیجه ای در بر نخواهد داشت . چرا که دیگر همه می دانند اگر به صورت شفاف مطالعات جامع و دقیقی صورت می گرفت که دلایل مستند و قابل قبول مجامع علمی در خصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون را ارائه میداد حداقل متخصصان تمکین می کردند و می توانستند به تبین و چرایی آن برای آحاد جامعه بنشینند .
اینکه باید به شکلی دقیق اثرات این جابجایی آب در همه ابعاد بخصوص زیست محیط مشخص شود و یا آنکه راههای این بررسی چگونه است علمی تازه کشف شده و نو نیست که کسی از آن مطلع نباشد . پس بیایید بپذیرم چندان حل معادلات ریاضی و استفاده از مدل های منابع ابی برای اثبات درستی و یا نادرستی موضوع کارایی ندارد .
پس چه باید کرد . پاسخ چیست ؟ واقعیت آن است که عدم شفاف بودن در چرایی امر اجازه نخواهد داد که ما با شیوه ای علمی و آکادمیک به جوابی روشن برسیم .
تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم طرح سوالات و مطالبه گری اجتماعی و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه و متخصصان خوب آب استان و پتانسیل های قانونی نظیر مجمع نمایندگان استان، است که به شکل قاطع پیگیر پاسخ ها شوند .
اول بپرسیم چه وقت و کی به نقطه پایان میرسیم ایا بعد از طرح تونل بهشت آباد , دیگر برای همیشه ابی برداشت نمیشود ؟
دوم اینکه بپرسیم کدام سیاست در بهره برداری از منابع ابی و مصرف تغییر کرده است که ما امیدوار به این باشیم طرح مذکور آخرین مرحله است و در آینده طرح های دیگر به بهانه های مختلف به اجرا نمی رود ؟
سوم گیرم این آب جابجا شد وقتی چیزی در بالا دست تغییر نکرده با گذشت چند سال و در نظر گرفتن شیب صعودی مصرف آیا باز به این گزینه فکر می کنید؟ آیا این آخرین بار است که آب را انتقال می دهید ؟ آیا میشود درخواست کنیم به شکل یک قانون و لایحه ممنوعیت انتقال را در آینده تصویب کرده و دیگرسراغ این گزینه نروید ؟
چهارم اگر مشکل آب شرب است چرا ابعاد طرح اجرایی همخوان با میزان مورد نیاز انتقال اب شرب نیست مگر در آن بالا مردم روزی چند لیتر آب برای نوشیدن نیاز دارند ؟ میشود میزان مصرف مورد نیاز شرب و ابعاد طرح انتقال و ظرفیتش را برای عموم بیان کنید ؟
این ها تعدادی از مطالبات و سوالاتی است که وجود دارد و احتمال زیاد چند سوال کلیدی دیگر که متخصصان می توانند به آن اضافه نمایند ِبگذریم ِ به نظر میرسد آب میرود و یا خواهد رفت و این بار نیز کاری از دست کسی در این پایین دست رودخانه بر نمی آید .
اما برای ثبت در تاریخ اب , برای اینکه شرمسار آیندگان این استان نشویم وظیفه داریم که بگوییم و بنویسیم .و سخنی کوتاه با آنها که سکوت کرده اند
من امروز نام خود را در لیست کارشناسانی که اعتراض دارند برای دیدن فرزندان فردای این استان ثبت کرده ام . وظیفه هر کارشناس و متخصصی است که با ادله فنی به نقد این مهم بنشیند . شاید آینده یک استان در دستان شما باشد . در هر منصب و جایگاه هستید تا فرصت هست اگر نمی توانید اب را برگردانید اما آبروی کارشناسی را برگردانید. این درخواست مردم استان از شماست .آنها را حداقل این بار ناامید نکنید ..

بهارلوین کارشناس آب خوزستان