کاسبان کرونا، ویروس بهداشت عمومی
کاسبان کرونا، ویروس بهداشت عمومی

چندین ماه است ویروسی به جان بشریت افتاده به نام کرونا که بی رحمانه در حال قتل عام انسانها می باشد و تا کنون هیچ راه حلی جز رعایت کردن مسائل بهداشتی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی برای آن یافت نشده است.


به قلم: پیام طاهری

چندین ماه است ویروسی به جان بشریت افتاده به نام کرونا که بی رحمانه در حال قتل عام انسانها می باشد و تا کنون هیچ راه حلی جز رعایت کردن مسائل بهداشتی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی برای آن یافت نشده است.
این ویروس کوچک در قرن ۲۱ کل بشریت را به یک چالش بزرگ دعوت کرده است چالشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی . ولی باید گفت شاید مهمترین چالش انسانیت باشد.
به گفته بسیاری از کارشناسان جهان به دو دوره پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم می شود. که باید منتظر تحولات بسیاری در سطح جهان باشیم. بشریت با اینکه در طول قرنهای گذشته از نظر عقلی تکامل بسیاری پیدا کرده است ولی متاسفانه شاهد آن هستیم، انسانهایی در همین عصر جدید وجود دارند که به خاطر حرص و طمع و منافع شخصی خود یک جامعه یک کشور و تمام کره زمین را که تنها جای شناخته شده برای زندگی بشریت در این جهان ناشناخته است را به راحتی به خطر می اندازند.

از زمان آغاز این بحران در کشور ما، با اینکه کمی دیر شروع به اقدام علیه این ویروس کردند و همچنین ضعفهایی که در پروتکل ها که از سوی وزارت بهداشت تعیین می شد که شامل قرنطینه های دیرهنگام و همچنین کمبود اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم وجود داشت به نوعی جامعه ما را به دو بخش تقسیم می کرد بخشی از جامعه ما که در کادر بهداشتی پزشکان و پرستاران و همچنین انسانهای خیری که برای یاری رساندن به هموطنان خود از جان و مال خود گذشتند و مردمی که با تمام کمبود امکانات و شرایط بد اقتصادی سعی در رعایت کردن شرایط و ضوابط بهداشتی عمومی را داشتند. ولی بخش دیگری از جامعه با سهل انگاریهای خود در رعایت نکردن مسائل و ضوابط بهداشتی عمومی هم جان خود و هم اطرافیان و همچنین هموطنان خود را به خطر می انداختند. و باید گفت عده ای دیگر نیز در حال سواستفاده از این شرایط برای منافع شخص خود بوده و از سلامت مردم برای خود دکانی باز کرده و درآمدهای هنگفتی به جیب می زنند که شاهد آن خود مردمی هستند که در چند ماه گذشته برای بدست آوردن اقلام بهداشتی مورد نیاز خود یا باید در صفهای طولانی می ایستادند که این خود از نظر بهداشتی بسیار غلط بود یا با قیمتهای بسیارگران این اقلام را از بازار سیاه تهیه می کردند. و همین طور تعدادی از بیمارستانها و کلینیک های پزشکی و آزمایشگاه ها که براساس قوانین و پروتکلهایی که دولت برای رفاه حال مردم مشخص کرده بود عمل نکرده و باعث نارضایتیها و سردرگمی مردم نیازمند به کمک و شکایتهای بسیاری از این وضعیت شد.
و این نشان از ضعف در نبود دستگاه های نظارتی مناسب برای نظارت بر همان قوانین و پروتکلهایی بود که خود دولت تعیین کرده است. و این راه را برای کسانی که از مشکلات مردم به دنبال درامد و سود بیشتر هستند را بیشتر باز می کند. متاسفانه شاهد هستیم که بعد از چندماه که کمی اوضاع اقلام بهداشتی بهتر شده ولی قیمتهای این اقلام هم بسیار گرانتر شده و با این اوضاع به هم ریخته اقتصادی که بعد از شیوع ویروس کرونا بدتر هم شده مردم چگونه باید با جیب خالی این اقلام را تهیه کنند و همین طور اقلام بهداشتی بی کیفیت مورد نیاز مردم که به وفور در سوپرمارکت ها و بقالیها قابل مشاهده است و مردم به خاطر ارزان بودن آن و بدون آگاهی از کیفیت پایین این اقلام مجبور به استفاده هستند. و شاید به همین دلیل می باشد که شاهد گرفتاری تعداد بیشتری از هموطنان خود به این ویروس و بالا رفتن تعداد فوتی ها می باشیم.

متاسفانه استان خوزستان یکی از چندین استانی است که چند هفته در وضعیت قرمز قرار گرفت و شاید تا چند وقت دیگر در وضعیت سیاه اختصاص دادن یک سوم مبتلایان به این ویروس و همچنین فوتی ها نشان دهنده بحران شدید مدیریتی در استان در مبارزه با این ویروس می باشد. که ما را به یاد سیلاب فروردین ۹۸ می اندازد که متاسفانه شاهد همین بحران و ضعف مدیریتی در میان مسئولین استان بودیم که آن بحران بخشی از استان را درگیر کرده بود ولی این ویروس کل استان را درگیر کرده و ضعف مدیریتی استان را بیشتر از گذشته نمایان کرده است. کمبود آزمایشگاه های تخصصی کمبود بیمارستان کمبود اقلام بهداشتی با کیفیت و گران بودن اقلامی که کمی کیفیت مناسب تری دارند و نظارت ضعیف ستاد مبارزه با کرونا یاعث شده که این استان به حد انفجار مبتلایان این ویروس نزدیک شود. متاسفانه اخباری که به گوش ما از منابع موثق می رسد بسیار ناخوشایند می باشد. چرا باید اقلام بهداشتی موردنیاز مردم که باید در بیمارستان ها و داروخانه ها باشد و با قیمت مناسب که تمام مردم با هر نوع وضعیت اقتصادی به راحتی آن را تهیه کنند باید در دست عده ای دلال که جز منافع خود به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند قرار داشته باشد.
آیا مسئولین استان از این مسائل خبر ندارند یا اینکه متاسفانه این دلالان در بدنه خود مسئولین می باشند که اوضاع بهم ریخته استان گواه آن را می دهد . متاسفانه همین امر باعث خستگی و فرسودگی و عدم اعتماد مردم به مسئولین شده است وقتی که مردم مشاهده می کنند با سلامتی و جان آنا کاسبی می شود.