مشاهده پرنده کمیاب پاشلک بزرگ در اندیکا
مشاهده پرنده کمیاب پاشلک بزرگ در اندیکا

 رئیس محیط زیست شهرستان اندیکا گفت: برای نخستین بار در خوزستان گونه بسیار کمیاب پاشلک بزرگ در تالاب آب زالو اندیکا توسط «نوید هرمزی» طبیعت گرد و پرنده‌نگر مشاهده شد.

احمد طهماسبی شاه منصوری اظهار کرد: «پاشلک ها» از خانواده «آبچلیک ها» هستند و جزو پرندگان کنار آبزی به شمار می‌روند که از حشرات و نرم‌تنان تغذیه می‌کنند و نوک بلندی نسبت به بدن دارند.

رئیس محیط زیست شهرستان اندیکا افزود: در خوزستان دو گونه پاشلک «معمولی» و «ابیا» که در خوزستان ثبت شده بود و ثبت پاشلک بزرگ که گونه بسیار کمیابی است، یافته‌ای جدید برای استان به شمار می‌رود که در تالاب کوهپایه‌ای آب زالو اندیکا به تصویر کشیده شد.

وی ادامه داد: پاشلک بزرگ (Great Snipe) با نام علمی (Gallinago media) گونه در معرض تهدید (Near Threatened) فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) است و مشاهده این گونه در خوزستان نشان می‌دهد که در این منطقه حضور دارد ؛ پاشلک بزرگ در ایران گونه مهاجر عبوری کمیاب است که در قاره آفریقا زمستان گذرانی دارد و در شمال قاره آسیا و اروپا تابستان گذران و جوجه آور است.

رئیس محیط زیست شهرستان اندیکا بیان کرد: تعداد پرندگان ثبت شده خوزستان به ۳۹۷ گونه پرنده افزایش یافت و گونه‌های فهرست سرخ جهانی پرندگان خوزستان ۳۶ گونه شد.

وی افزود: شهرستان اندیکا زیستگاه‌های متنوعی از کوهپایه‌های گرمسیر زاگرس تا جنگل‌های بلوط و ارتفاعات برف‌گیر دارد که هر کدام آنها گونه‌های خاصی دارند و این شهرستان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر است.

طهماسبی شاه منصوری با اشاره به اینکه تالاب شیمبار و تالاب آب زالو از تالاب‌های شهرستان اندیکا هستند که مکان‌های مناسب برای پرنده‌نگری هستند، عنوان کرد: گونه‌های ارزشمند پرندگان مانند هما، کبک دری، جغد ماهی‌خوار، لک لک سیاه، گنجشک برفی، کلاغ کوهی نوک زرد و گونه‌های پستانداران مانند پلنگ، خرس و رودک ایرانی از گونه‌های ویژه این منطقه است.

وی گفت: زیست بوم منطقه شرایط ارزشمندی برای پرنده‌نگری و عکاسی از حیات وحش فراهم کرده اما گسترش جاده سازی، چرای بی رویه دام، نابودی گیاهان دارویی منطقه، آتش سوزی و زغال گیری و شکار از تهدیدات منطقه است.

  • منبع خبر : مهر