به قلم: منصور بزرگمهر به گزارش لایو ساینس Live Science یک سنگ نگاره بهمراه کتیبه ای ۲۵۵۰ ساله بر روی تخته سنگی از جنس بازالت در منطقه حائل Haʼil در شمال عربستان به دست آمده است که در آن نگاره نبونید آخرین شاه بابل در بالای کتیبه ای میخی بچشم میخورد که […]

 

 

 

به قلم: منصور بزرگمهر

به گزارش لایو ساینس Live Science یک سنگ نگاره بهمراه کتیبه ای ۲۵۵۰ ساله بر روی تخته سنگی از جنس بازالت در منطقه حائل Haʼil در شمال عربستان به دست آمده است که در آن نگاره نبونید آخرین شاه بابل در بالای کتیبه ای میخی بچشم میخورد که یک چوبدستی شاهانه در دست دارد و در کنار آن نقوش مار، گُل، گوی بالدار و هلال ماه نیز حک شده است.بنظر می آید که این نقوش نمادهایی با مفاهیم مذهبی باشند.

کتیبه ی پایین نقوش یادشده خوانش شده که بطور خلاصه می توان گفت به خط بابلی (اکدی جنوبی) است و نه عربی باستان و حاوی اطلاعاتی درباره نبونید پادشاه بابل است.در واقع این اثر باستانی متعلق به حوزه تمدنی میانرودان باستان است نه عربستان باستان.

نبونید شاهی است که از ۵۵۵ تا ۵۳۹ پیش از میلاد بر بابل (عراق امروز) فرمان می رانده است. بنظر می رسد که وی همچون پادشاهان آشوری پیش از خود در آغاز پادشاهی اش به مقابله با گروه های غارتگری که از عربستان باستان به جنوب بابل یورش آورده اند، پرداخته است و سال ۵۴۳ پیش از میلاد را در شهر تیماء Tayma در شمال عربستان به سر برده است. نبونید پس از شکست از کوروش بزرگ در بهار سال ۵۳۹ فرمانروایی بابل را از دست داد.