مدیریت کلان کشور ، متعهد به اجرای حق آبه قانونی هور هستید
مدیریت کلان کشور ، متعهد به اجرای حق آبه قانونی هور هستید

              گزارش توصیفی تحلیلی تارنمای جنوب از تبعات بحران بی آبی در روستاهای پیرامون هورالعظیم. در آخرین دوشنبه تیرماه به همراه تنی چند از خانواده شهدا برای دلجویی از ساکنان هورالعظیم به سوی آن مرز داران حرکت کردیم. درمیان راه از مسیر حویزه گذشتیم به ابتدای روستای بخش رفیعه […]

سرویس گزارش/ مهری  حاجیپور

 

 

 

 

 

 

 

گزارش توصیفی تحلیلی تارنمای جنوب از تبعات بحران بی آبی در روستاهای پیرامون هورالعظیم.

در آخرین دوشنبه تیرماه به همراه تنی چند از خانواده شهدا برای دلجویی از ساکنان هورالعظیم به سوی آن مرز داران حرکت کردیم. درمیان راه از مسیر حویزه گذشتیم به ابتدای روستای بخش رفیعه که رسیدیم در مسیر حرکت مزارع برنجی را دیدیم هر مزرعه کیلومترها از هم فاصله داشت. به گونه ای که برخی کشورهای دنیا مساحت زمین شان شاید به اندازه یک شهر خوزستان نباشد از حویزه تا رفیعه تا جایی که چشمان ما توانایی دید داشت زمینهایی را مشاهده کردیم که قابلیت کشت داشتند و شوربختانه آبی هم نبود تا سیراب شوند اگر این زمین های حاصلخیز زیر کشت برنج و کاشت نخل و سایر میوه جات ویژه آب و هوای خوزستان می رفتند صادرات ما از نفت هم پیشه می گرفت حال اگر کل استان چهار فصل خوزستان را زیر کشت انواع گونه ها ببریم که هم آب بود و هم زمین حاصلخیز و هم کشاورزان تلاشگر که اگر چنین می شد اکنون بیکاری در استان وجود نداشت ولی چرا و به چه علت چنین ظرفیتی پشتیبانی نمی شود معمایی است پنهان!!!
پس از یک ساعت و نیم طی نمودن جاده از اهواز به رفیعه رسیدیم یکی از بزرگان منطقه رفیعه به استقبال ما آمد، شیخ رستم سواری را مردی یافتیم که عصاره ی مسلمانی و شیعه در چهره و اخلاق او تصویر شد.
این مرد بزرگوار ما را در جهت هور همرایی و راهنمایی نمود و ما تا ۱۲ کیلومتری مرز عراق پیش رفتیم در آنجا هور تشنه را نظاره گر شدیم، گاومیش هایی که در فاصله هر چند کیلومتر در لجن زارهای هور آب تنی می کردند و لاشه هایی که در میان نیزارها رها شده بود، صاحبان گاومیش ها با دیدن ما گریه کردند و عاجزانه درخواست کمک داشتند و می گفتند:از اینکه می بینیم مردم استان برای ما دلجویی می کنند قوت قلب می گیریم و چه زیبا بود این همنوایی، همدردی و همدلی که نشانگر این تمثیل معرف ایرانیان، همدلی از هم زبانی بهتر است را به عینیت دیدیم.

درمیان راه دو جوان را در هور دیدیم که هراسان و عرق ریزان به سمت ماآمدند باآه وناله می گفتند گاومیش های ما ناپدید شده اند اگر در باتلاق فرو رفتند نمی دانیم اگر هم به سرقت رفتند نمی دانیم و فقط می دانیم ناپدید شده اند از درد و رنجشان دلم چنان سوخت که مپرس و باید بودید این هم دردی مردم برای مردم را می دیدید.

آن جوان به ما شماره تلفن داد و گفت ما را دریابید و اگر توانستید به مردم هور کمک کنید و ما را شادمان کنید او با وجود مال باختگی از من و منیت حرف نزد و از نیاز تمام مردم هور گفت و چه زیباانسانهایی که خدایی فکر می کنند و هرگز حتی یک نفرشان ازمشکلات شخصی سخن نگفت و همه گفتند ما.

در این میان به سمت کپری رفتیم پیرمرد سالخورده ای بویه بویه کنان به سمت ماآمد و به اتاقک کوچک کنار کپرش دعوت کرد و ما را با نوشیدن چای پذیرایی نمود، او گریست به خاطر گاومیش های غرق شده در باتلاق و زندگی اش که با چشمان خود می دید آرام جانش می رود و ما برای او و مردم هور می گریستیم به خاطر نقره داغ شدنشان ولی وحدت و همدلی و یکی بودنشان و در آخر شاکر خدا بودن شان، پروردگارا این مردم خدایی سزاوار چنین ظلمی نیستند. آنان فقط ازدولت آب می خواهند و بس.

چرا کسانی که صدها راس گاومیش دارند و لبنیات شهری را تامین می کنند نباید علوفه داشته باشند؟؟ و از همه مهمتر عدم دسترسی به آب این مایه حیات که ظلم نابخشودنی است را محروم شوند در صورتیکه وظیفه دولت حمایت از دامداران است ولی ما به جز کپر و جوی آب هایی که با بلم های پوسیده و از کار افتاده خود درست کردند امکاناتی ندیدیم.
چرا باید شهرستان ایذه و روستاهای آن با وجود چندین سد به دنبال آب باشند؟؟
چرا در سیلاب ۹۸ آن همه نعمت و فراوانی آب پشت سدها و سال دیگر خشکسالی این چه مدیریت پنهانی است که ما متوجه نشدیم آب هست یا نیست یا باید پذیرفت مدیریت نیست.
خداوند آنقد داناست و تواناست که خود با حکمتش و همه پدیده هایش براساس نظم است و این عوامل انسانی است که باعث تغییر و خشم طبیعت می شود.
چرامردم به حمایت مدیران دلشان قرص نیست؟؟

آیا مدیران از سیاره دگر آمده اند مگر نه اینکه از میان همین مردم رشد یافته اند و مسئولیت گرفته اند پس علت نبود وجدان کاری چیست و صدها چراهای که باید مسئولان امر جوابگو باشد.
پس از بازدید از هور به منزل شیخ رستم سواری دعوت شدیم شیخ بزرگ استقبال کم نظیری انجام دادند و از اینکه برای دلجویی مردم هور آمده ایم ابراز خرسندی کرد. او خاطرنشان کرد ما مخلص نظام هستیم و رهبری تاج سرماست خودم و مردم رفیعه همگی عاشق ایران وانقلاب و رهبری و مردم کشورمان هستیم.ولی آیا بدون آب می شودزندگی کرد؟ ما مردم هور گاومیش هایمان بخشی از زندگی مان و تنها منبع درآمدمان هستند بدون آنها قادر به ادامه حیات نیستیم خشک شدن هور پایان زندگی ماست. در آن روز ۶ فرزند شیخ جانانه پذیرایی کردند و درنهایت تاکید و گوشزد کردند صدای ناله های مردم ما را به گوش مسئولین برسانید وحقابه هور را به حق قانونی اش برسانید.
تلاشگران و حماسه سازان سپاه پاسداران را مشاهده کردیم که کاروان های تانکرشان به سمت مناطق هور نمایانگر کاروان رزمندگان بود و ما را به حال و هوای روزهای ایثار گری در جبهه های دفاع مقدس برد که همیشه کنار مردم هستند.آنان به (هل من ناصراینصرنی)

علی هاشمی هالبیک گفتند

 

سردار شاهوارپور مرد حماسه ساز تاریخ خوزستان دوباره حماسه آفرین هور شد.و با تمام قدرت به دیار ثروتمندان بی ثروت رفتند و با آبرسانی جان تازه به هورالعظیم بخشید، سردار شاهوارپور چون شه خوبان و مهربانان این روزها آرام و قرار ندارد و تا جان بخشیدن به هور و شادی مردم همچنان درتکاپوست.

دراین سفر مردمانی دیدم که کل اسلام در آنها خلاصه می شد وخالصانه می گفتند ماجزعطش مشکلی نداریم درصورتیکه جز هور هیچ گونه امکاناتی دراختیارآنها نبود و با خشک شدن هور در واقع مردم به صورت خود جوش برای بازدید به این مناطق سفر کردند وخود شاهد عینی تشنگی و عدم امکانات که حق قانونی انهاست بودند.
هوا جهنمی بود گرم و سوزان و دراین میان مردمان بهشتی و مهربان که باتمام مشکلات هر جمله شکرگذارخدابودند آنها امیدوارانه می گفتند این مشکل بالاخره تمام می شود و دوباره هور زنده می شود وبا زنده شدن آن ما نیز جان تازه میگریم.
درمیان نیزارهایی که کم کم روبه نابودی بودن لاشه های گاومیش و در بیابانش گورستان لاک پشت و مار بود و لاک پشت هایی که طعمه شغالان تیزدندان شدند واین یعنی مرگ و پایان اکوسیستم و نابودی محیط زیست یعنی نابودی زمین وسپس بشر.
در پایان سفر سخنی چند با مسئولان این فاجعه محیط زیستی و انسانی داریم.
اگر واقعا توان مقابله و یا سواد مدیریت منابع آب و محیط زیست رادارید و با علم به این سمت منصوب شده اید علت اتفاقات اخیر چیست، بنابراین در برابر مردم و ناآرامی ها مسئول هستید و باید پاسخگو باشید.عالی جنابان مدیریت منابع آبی مردم مصداق واقعیت هارامی خواهند.اگر واقعا علم مدیریت شهری یا مدیریت منابع آبی و محیط زیستی را ندارید چگونه به سادگی مسئولیت قبول می کنید حال که چنین صندلی داغ را تکیه می دهید پس باید بازخواست شوید.
ریزگردها ی خوزستان
خشک کردن هور
نابودی محیط زیست
قطعی برق
مشکلات فاضلاب
آبهای سطحی و پکیجی از مشکلات خوزستان همه ی این مسائل علت اصلی آن مدیریت سیاست زده خوزستان است.

راهکارهای کوتاه مدت شما علت این اتفاقات اخیراست شما فقط به مردم مسکن میدهید و مسبب اصلی عدم علم به انتصاب مدیران ناکار آمد است که مهره چینی آن در نتیجه دخالت نمایندگان مجلس و مصلحت اندیشی آنان بوجود می آید و گرنه خوزستان به تنهایی کل کشور را می تواند اداره کند.

تمام اعتراضات اخیر نشانگر مهره چینی مدیرانی است که علم به مدیریت را ندارند و صرفا انتخاب و انتصاب مصلحتی و منفعت های شخصی است.