جشنواره شعر خوزستان برگزار شد.
جشنواره شعر خوزستان برگزار شد.

هشتمین جشنواره شعر استان خوزستان برگزیدگان بخش های مختلف خود را معرفی کرد. این جشنواره که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن قلم شهرزاد برگزار شد، با اعلام رتبه های برتر در بخش تک شعر و مجموعه شعر چاپ نشده به ایستگاه هشتم خود رسید.

سرویس فرهنگ و هنر تارنمای جنوب

 

هشتمین جشنواره شعر استان خوزستان برگزیدگان بخش های مختلف خود را معرفی کرد. این جشنواره که با همکاری  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن قلم شهرزاد برگزار شد، با اعلام رتبه های برتر در بخش تک شعر و مجموعه شعر چاپ نشده به ایستگاه هشتم خود رسید.

 

محمد جوروند: سرمایه های حوزه شعر و ادبیات فراموش نشوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: آدم های بزرگی در حوزه شعر و ادبیات داریم که باید قدر آنها را بدانیم و در نشست ها و جلسات ادبی از آنها دعوت کنیم و نباید آنها به فراموشی سپرده شوند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد جوروند در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر استان خوزستان در واپسین روزهای فروردین در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

وی با اشاره به جشنواره شعر استانی افزود: هشتمین جشنواره شعر استانی چند دوره تعطیل بود که خداروشکر چند سال اخیر چراغش روشن شده و در حال برگزاری است.

جوروند ادامه داد: چند سال اخیر جشنواره شعر همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار شد و فضای خوبی ایجاد کرد و استقبال از آن خوب بود؛ اما شرایط کرونا ما را به این سمت و سو کشاند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه در بین هنرها، شعر جایگاه خاص و ویژه ای دارد، اظهار کرد: جهان با کلام آغاز شد و ارتباط بین خداوند و انسان با کلام شکل می گیرد.نزدیک ترین نوع هنر به ارتباط خدا با انسان، هنر شعر است.

 

زیبا صالح‌پور: ادبیات همچنان در میان مردم ما نقش آفرین است.

زیبا صالح‌پور رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان خوزستان که به عنوان مهمان حضور داشت، از نقش سازنده ی ادبیات و شعر در رشد و تعالی فرهنگ و تمدن ایران سخن گفت. وی با اشاره به استقبال نیکوکاران در ساخت بخش سخت افزاری  فرهنگ، لزوم توجه به ادیبان و فعالیت های ادبی را به عنوان بخش نرم افزاری فرهنگ الزامی دانست . وی متذکر شد، هنوز هم بخش زیادی از شهروندان ما آموزه های اخلاقی و انسانی  را از شعر و نظم ما دریافت می کنند و گاه یک بیت برابر با چند ساعت استدلال و سخنرانی را موثر  است. ادبیات همچنان در میان مردم ما نقش آفرین است.

 

فردین کوراوند: در جشنواره هشتم ظرفیت ها و رویش های اخیر شعر خوزستان حضور دارند

دبیر هشتمین جشنواره شعر خوزستان نیز در این آیین گفت: در این جشنواره ظرفیت ها و رویش های اخیر شعر خوزستان حضور دارند که با اینکه پیشکسوتان در این جشنواره شرکت کردند اما این دوستان توانستند خودشان را نشان دهند.

فردین کوراوند افزود: انجمن شعر خوزستان، از قدیمی‌ترین انجمن‌های این استان به شمار می‌رود که از سال ۱۳۷۵  فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۷۸  ثبت شده است. این رویداد ادبی با قدمتی قریب به بیست سال قدیمی ترین جشنواره شعر استان خوزستان است.

رضا بختیاری اصل: خوزستان یکی از قطب های تپنده ی شعر امروز ایران است.

در ادامه رضا بختیاری اصل نماینده هیأت داوران بیانیه هیأت داوران این دوره از جشنواره را قرائت کرد. بختیاری اصل ضمن یادکرد شاعران و نویسندگان خوزستانی : کامران عالیان ، محمدعلی پورخداکرم ، مجید روانجو ، کاووس قلی گله و احسان اسکندری از حضار خواست برای شادی روح آنان فاتحه بخوانند.

بیانیه هیات داوران

پیش و پسی بست صف کبریا

پس شعرا آمد و پیش انبیا

خوزستان از ۶۰ سال پیش به این سو یکی از قطب های تپنده ی شعر امروز ایران بوده و خود را به عنوان اقلیم مراوده ها ، ابداعات و نوآوری های شعری در جنگ ها ، مجلات و کتب نقد ادبی به ثبت رسانده است.شعر بالنده و جوان خوزستان نیز با برخورداری از تجربیات پیشکسوتان می کوشد چراغ افروخته ی شعر را در این دیار فروزان تر کند.در شعرهای این دوره رگه های واقعه ی مهم جنگ تحمیلی خود را نشان داده است و شاعرانی چند به آن پرداخته اند.شعرهای شرکت کننده در این همایش غیر از معدودی از روند کلی شعر فضای مجازی که همان دلنوشته نویسی و ساده انگاری است ؛ دور بوده اند .ساختار و فرم و اجتماع و در پاره ای شعرها حدیث نفس برجسته بوده و بوم گرایی نیز در بخشی از شعرها به نمایش گذاشته شده است.شعر جوان خوزستان مانند پیشکسوتان باید این نکته را بداند که ادبیات بی حواشی و در خلوت خلاقه شکل می بندد و بند ناف خود را نباید از فرهنگ و اسطوره و شعر گرانقدر هزارساله ی فارسی قطع نماید.این مهم با مطالعه شکل می بندد.در پایان هیات داوران بر خود لازم می داند از همه ی شاعران شرکت در هشتمین همایش شعر خوزستان سپاسگزاری نماید.

هیات داوران هشتمین همایش شعر خوزستان

معرفی برگزیدگان جشنواره

در بخش کلاسیک، جمال پناهی نژاد،علی کاظمی و الهام علی پور و در بخش سپید،بهزاد بهادری، محمد جانبازان و  اکبر آزادپور به عنوان برگزیدگان جشنواره بدون اولویت شناخته شدند.

ودود جوانی، سید اسماعیل شریف هاشمی شایسته تقدیر بخش کلاسیک و احمد تمیمی و ندا ذات به عنوان شایسته تقدیر بخش آزاد معرفی شدند.

همچنین درحوزه کتاب،از میثم خالدیان در بخش سپید و سید علیرضا شفیعی در بخش کلاسیک تجلیل شد.

در این مراسم علی کاظمی،الهام علی پور،اکبر آزادپور و سید علیرضا شفیعی شعرخوانی کردند

لازم به ذکر است، بهزاد زرین‌پور، مهرنوش قربانعلی و رضا بختیاری‌اصل داوران بخش شعر آزاد جشنواره و غلامرضا طریقی، عبدالحمید ضیایی و کبری موسوی قهفرخی آثار بخش موزون را داوری کردند.