اینترنت دنیای واقعی نسل جدید
اینترنت دنیای واقعی نسل جدید

سکینه فرهادیان بابادی/روانشناس و مشاور خانواده همانطور که می دانیم امروزه شبکه های مجازی یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی در اجتماع محسوب می شوند.گسترش و ظهور فراگیر فضای مجازی باعث کمرنگ تر شدن نقش والدین بر تربیت فرزندان شده است‌. با توجه به اینکه خانواده ها چندان شناختی چندانی از مضرات شبکه های اینترنت ندارند […]

سکینه فرهادیان بابادی/روانشناس و مشاور خانواده

همانطور که می دانیم امروزه شبکه های مجازی یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی در اجتماع محسوب می شوند.گسترش و ظهور فراگیر فضای مجازی باعث کمرنگ تر شدن نقش والدین بر تربیت فرزندان شده است‌.

با توجه به اینکه خانواده ها چندان شناختی چندانی از مضرات شبکه های اینترنت ندارند ؛ این سوال مطرح است که آیا فضای مجازی در خانواده فرصت است یا تهدید؟

تجربه نشان داده نسل جدید بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند و از آسیبهای شبکه های مجازی آگاهی چندان ندارند.

متاسفانه چشم انداز روشنی نسبت به مضرات فضای مجازی وجود ندارد و شرایط کرونا هم باعث تشدید استفاده نسل جدید از فضای مجازی شده است ‌.

نسل جدید به علت جاذبه های شبکه های مجازی ،عمده ترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و می‌توان گفت اینترنت به بخشی از دنیای واقعی زندگی آنها تبدیل شده است.

از این رو نظارت صحیح والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی مهم است .ضمن اینکه باید توجه داشت در مقوله تربیت فرزندان در فضای مجازی باید به گروه سنی فرزندان برای استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای شبکه های مجازی دقت کرد‌.

والدین باید بدانند محتواهای علمی آموزشی سرگرم کننده مورد علاقه نسل جدید است. در این راستا بر اساس مهارت های آموزشی وحرفه ای فرزندانشان را در استفاده از فضای مجازی و نظارت بهتر همراهی کنند ‌. خانواده ها با تعامل با فرزندان می‌توانند فضای همدلی و صمیمیت را در این عرصه ایجاد کندو از مضرات فضای مجازی بکاهند.

همچنین باید از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای رشد و ارتقاء آموزش و تربیتی فرزندان بهره گیری کنند ویک سری قوانین برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی در نظر بگیرند.

به هر صورت باید ارگان های وزارت ارشاد و فرهنگ ، وزارت علوم و تحقیقات ،آموزش و پرورش و کانون پرورشی فکری هنری و….به عنوان یک عنصر فرهنگی فضای مجازی را یک موضوع خاص در نظر بگیرند تا آموزش و آگاهی دادن در این فضای‌ مجازی بدور‌ از هر گونه آسیب های و بطور مطلوب شکل بگیرد .