با معلمان مهربان تر باشیم
با معلمان مهربان تر باشیم

پری ناز مددی بندانی تارنمای جنوب – کمتر کسی فکرشو میکرد، سال تحصیلی ۹۹/۹۸این همه روز تعطیلی داشته باشه؟ دانش آموزان خوزستانی رکورد دار کمترین بهره اموزشی به لحاظ بیشترین تعداد تعطیلات در یک سال تحصیلی نسبت به سایر استان ها رو دارا هستند. به لحاظ شرایط اقلیمی و آب وهوایی و اجتناب از تعطیلات […]

پری ناز مددی بندانی

تارنمای جنوب – کمتر کسی فکرشو میکرد، سال تحصیلی ۹۹/۹۸این همه روز تعطیلی داشته باشه؟ دانش آموزان خوزستانی رکورد دار کمترین بهره اموزشی به لحاظ بیشترین تعداد تعطیلات در یک سال تحصیلی نسبت به سایر استان ها رو دارا هستند. به لحاظ شرایط اقلیمی و آب وهوایی و اجتناب از تعطیلات رسمی و غیر رسمی که گاه به تعطیلی اجباری مدارس می انجامید، سال گذشته به خاطر خطر سیل علاوه بر مناطق سیل زده، سایر شهرستان ها نیز از این تعطیلی اجباری مستثنی نبودند،
اما امسال این تعطیلی نه به خاطر شرایط اقلیمی وآب وهوایی فقط مختص دانش اموزان خوزستانی نبود، که فراتر از استان و کشور و جهانی بود… تعطیلاتی که خواسته از سوی والدین و ناخواسته و به صورت قطره ایی از سوی مسئولین تحمیل آموزش وپرورش شد، سال تحصیلی که نفس های اخر رو با وجود تدریس در فضای مجازی و برنامه ناشادِ شاد و سردرگمی اکثر والدین در برنامه مذکور و وات ساپ به لحاظ روانی روزهای خوبی را سپری نمیکنند. هرچند حمایت از محصولات ایرانی بسیار حائز اهمیت است، اما میطلبید که شایسته تر از این برنامه ریزی و اجرایی میشد…
دانش اموزان خصوصا کلاس اولی ها از داشتن جشن الفبا، محروم شدند.
جشن روز معلم که برای قدردانی از منزلت و زحمات اموزگاران و دبیران نیز منتفی شد با این اوضاع…
جشنی که معلمین واقعی چشمداشتی به هدایا نقدی وغیر نقدی آن نداشته اند. اما دلخوشی دانش آموزان برای قدر دانی از مقام معلم بود.
تدریس در فضای مجازی به قطع برای همه والدین و معلیمن خوشناد نبودو نیست…. نه بستر کافی از لحاظ کمیت وکیفیت برخوردار بود، نه به لحاظ آمادگی هر دو قشر برای ارائه آموزشی پویا ودلنشین، اما بودند این وسط معلم و اموزگارانی که در هر شرایطی به بهترین نحو ممکن سر باز از وظیفه خود نزدند وبا تدبیر و چاره اندیشی این مهم را به مرحله اجرا گذاشتند.
در فضای مجازی از ابتدای تعطیلات هجمه زیادی براین قشر فرهنگی مستولی شد، به طوری که باعث رنجش بسیاری از این قشر فرهنگی و فهیم شد، بسیاری از والدین که فرزندان انها در مدارس دولتی به تحصیل می‌پرداختند بعد از تعطیلات ناخواسته فرزندانشان هیچ گونه آموزش مفیدی ندیده اند، خانم محسنی که فرزندش درپایه هفتم مشغول به تدریس است، میگوید، تابه امروز فرزندم یک ساعت تدریس در فضای مجازی نداشته، در برنامه شاد هم احراز هویت شد، کلاس تشکیل شده اما هنوز تدریسی رخ نداده، من نگران این موضوع هستم که چطور جبران این کاستی و فرا نگرفتن فرزندم از آموزش اصولی وارتقا به پایه بالاتر هستم.
مدینه موسوی اموزگار پایه پنجم که به گفته دانش اموزانش از لحظات اولیه تعطیلات اجباری تدریس را رها نکرده، مشکلات تدریس مجازی را اینگونه عنوان میکند، در هر حال این شرایط پیش امده اما با درایت و تنظیم وقت و ارتباط موثر وپویا با والدین و دانش اموزان، آموزگار میتواند به بهترین شکل ممکن به برگزاری کلاس به صورت مجازی اقدام کند.
وی هم در برنامه شاد هم در سایر پیام رسانها با توجه به دسترسی والدین به هر کدام از این برنامه ها با جدیت به تدریس پرداخته است…
این اموزگار که با بیش از ۲۰ سال سابقه اموزشی موفق ، ارتباط و نوع برقراری آن را با والدین ودانش اموزان رمز موفقیت هر معلمی میداند. تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به تدریس بپردازند،
این معلم در پایان میگوید، از نظر روان شناسی تعامل رو در رو دانش اموزان باعث میشود که بسیاری از مهارت های فردی و اجتماعی در مقاطع تحصیلی بیاموزند. اما با ایجاد کلاسی شاد و رقابت سالم بین دانش اموزان حتی در فضای مجازی با تمام مشکلات موجود، هر معلمی میتواند. تهدید این بحران را به فرصتی بهتر حتی در استفاده مفید از فضای مجازی تبدیل کند.
از طرفی دیگر بسیاری از والدین که دسترسی به فضای مجازی نداشته اند یا مهارت استفاده از ابزارهای نوین اموزشی و تدریس در فضای مجازی با چالش ها و مشکلات عدیده ایی روبه رو بوده اند. خصوصا والدینی که بیش از یک دانش آموز آن هم در مقطع تحصیلی ابتدایی، که متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی فقط یک گوشی اندروید دارند، سردرگم تر باشند.
یکی از این والدین با اظهار ناراحتی میگوید از ابتدای سال آموزش و پرورش با ابلاغ نامه ایی مبنی بر اینکه هیچ معلمی حق برگزاری کانال اموزشی در فضای مجازی را ندارد. و فقط از طریق کانال رسمی مدرسه است انهم به صورت یکطرفه ، بیکباره با تعطیلات ناخواسته و ایجاد کانال از سوی اولیا مدرسه مواجهه
هستیم، وی ادامه میدهد ایا به صرف فرستادن کلیپ و پی دی اف های اموزشی دانش اموز یا والدین انها این مهارت رادارند که به نحو مطلوب از اموزش بهره ببرند؟
نسرین نیک پسند معلم دوم ابتدایی در مورد مشکلات مذکور میگوید، معلمین در شرایط عادی وحضور در مدرسه نهایت ۶ ساعت مشغول تدریس بوده اند، اما با وجود تدریس در فضای مجازی تمام شبانه روز یک معلم یا در حال پر کردن کلیپ اموزشی و ارسال آن برای دانش اموزان آنهم در شرایطی که اینترنت در بیشتر مواقع بسیارضعیف هست… و مرتب باید انلاین بود تا ببینم مطالب اموزشی ارسال شده اند یا نه؟
این در شرایطی است که من هم به عنوان مادر و همسر کارهای شخصی دارم،همزمان باید حواسم به آموزش‌ پسرم در فضای مجازی باشد. و به تک تک دانش اموزانم که تکالیف را به موقع ارسال کنند، اشکالات انها را رفع کنم.
متاسفانه بسیاری از والدین نه تنها همکاری لازم را ندارند. بلکه کلی هم ایراد به کار می اوردند. این در صورتی است که اگر مدارس دایر بود، تحت هر شرایطی هیچ دانش اموزی حق انجام ندادن تکالیف محوله از سوی اموزگار را ندارد.
وی با ابراز ناراحتی میگوید بعضی از والدین میگویند معلمین در خانه اند و حقوق دریافت میکنند، ایا این انصاف است که اینگونه مورد قضاوت قرار بگیریم.
این شرایطی است که به ما تحمیل شده، و باید با همکاری والدین نگذاریم تعطیلات اجباری خدشه ایی به آموزش دانش اموزان وارد کند. هرچند هیچ کس منکر آموزش رودر رو ودر فضای منظم مدرسه بازخورد آموزش از سوی دانش آموزان نیست…
اما باز بهتر از ان است که هیچ اموزشی صورت نگیرد.
سال تحصیلی که به هر شکلی که بود، با تمام کاستی ها کم کم به پایان می‌رسد، بر هیچ کس پوشیده نیست، اوضاع کنونی وکرونایی تا کی ادامه خواهد داشت، لازم است مسئولین امر به فکر چاره اندیشی اصولی داشته باشند، دانش اموزان اینده سازان این مملکت هستند، خانواده هایی که سواد رسانه ایی و موقعیت اجتماعی مطلوبی دارند، شاید از پس اموزش فرزند خود بر آیند. اما فراموش نشود، درصد زیادی از والدین دانش اموزان کم سواد یا متاسفانه بی سواد، آینده تحصیلی نامعلوم این دانش آموزان زنگ خطری ست برای اینده، به هوش باشیم.