یاداشت: داوود سلیمانی تارنمای جنوب – پیش از ورود ویروس کرونا به کشور، یاداشتی در ۱۵ بهمن ماه سال جاری در رسانه های کشور منتشر نمودم و ضمن معرفی چالشهای کشور در مواجه با این بحران، به ارائه راهکارهای متعددی بمنظور جلوگیری از شیوع این ویروس در سراسر کشور پرداختم که متاسفانه امروز پس از […]

یاداشت: داوود سلیمانی

تارنمای جنوب – پیش از ورود ویروس کرونا به کشور، یاداشتی در ۱۵ بهمن ماه سال جاری در رسانه های کشور منتشر نمودم و ضمن معرفی چالشهای کشور در مواجه با این بحران، به ارائه راهکارهای متعددی بمنظور جلوگیری از شیوع این ویروس در سراسر کشور پرداختم که متاسفانه امروز پس از ۳۵ روز از آن یاداشت، شاهد سرعت بالای انتشار ویروس کرونا و آثار وحشتناک این بحران در عرصه های مختلف کشورمان هستیم.

عدم برخورداری کشور از زیرساختهای مناسب پزشکی ، عدم بروز رسانی تجهیرات آزمایشگاهی، عدم نظارت بر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مواد شوینده و ضدعفونی ، احتکار و گرانفروشی ملزومات بهداشتی همچون ماسک و مهمتر از همه تحریمهای گسترده کشورمان در بخشهای متعدد بویژه پزشکی و همچنین ضعف فرهنگی و آموزشی در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی و ارتباطات اجتماعی مهمترین نکات ارائه شده در آن یاداشت بوده که متاسفانه همچون توصیه ها و یادداشتهای بسیاری از فعالین اجتماعی و جامعه پزشکی، مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفت.

متاسفانه امروز در بطن این بحران هستیم و هر لحظه به آمار مبتلایان و مرگ هموطنان مان افزوده می شود .
آماری که با پیشی گرفتن از بسیاری کشورها با سرعت عجیبی در حال حرکت است و چه بسا کنترل آن نیز بسیار سخت تر خواهد بود.

اتخاذ تدابیر و تصمیمات کارشناسی شده و استفاده از تجربیات کشورهایی همچون چین و هنگ کنگ و … می توانست ما را در کنترل و مدیریت این بحران یاری کند ولی متاسفانه شاهد رنگ و بویی سیاسی در مدیریت این بحران بوده و هستیم که این موضوع باعث تشدید و انتشار بیشتر این ویروس در کشور شده است.

طبق بررسی های تخصصی از سوی سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران شاهد اوج این بحران در اوایل فروردین ۹۹ است که این موضوع ضمن تشدید دغدغه و استرس مردم ؛ تدابیر و مدیریتی اساسی را بمنظور گذر از این بحران می طلبد.

بر همین اساس اکثر استانداران کشور بمنظور کاهش سطح خطرپذیری و جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس، تردد میهمانان نوروزی به استان خود را ممنوع اعلام کردند. این در حالی است که غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان همچنان بر نظر خود مبنی بر عدم اعلام ممنوعیت سفر به خوزستان تاکید دارد و صرفا به ارائه نکات بهداشتی و بیان توصیه ها درخصوص عدم امکانات میزبانی در خوزستان بسنده کرده است.

استان خوزستان که آثار بحران ریزگردها و سیل فروردین ۹۸ بر چهره آن هنوز مشهود است، همواره در ایام زمستان و نوروز بدلیل شرایط اقلیمی، نقاط گردشگری و طبیعت سرسبز میزبان هزاران گردشگر بوده است و این رویکرد غیرکارشناسی و عدم قاطعیت استاندار در تصمیم گیری منطقی، این استان بحران خیز و مظلوم را تبدیل به مقصدی بالفعل و بالقوه برای گردشگران از سایر نقاط کشور نموده است. این موضوع می تواند باعث انتشار بیشتر ویروس کرونا و افزایش دغدغه ساکنان استان، هدر دادن تلاش جامعه پزشکی و احیانا شکل گیری یک فاجعه انسانی درخوزستان شود.

شیوع این ویروس خطرناک در استان های مازندران و گیلان بدلیل تعطیلی های صورت گرفته و هجوم گردشگران به این مناطق که منجر به افزایش آمار مرگ بسیاری از هموطنان مان در این خطه از کشور شد نیز می تواند بعنوان تجربه تلخ مدیریتی در این خصوص باشد که متاسفانه مسئولان تصمیم گیر استان خوزستان آن را نادیده می گیرند.

حال سوال اینجاست؛

دلیل پافشاری استاندار خوزستان علی رقم مطالبه مردم و درخواست تعدادی از مسئولان و دلسوزان استان مبنی بر عدم اعلام ممنوعیت سفر به خوزستان چیست؟

آیا بمنظور جلوگیری از هجوم مسافران به شهرهای شمالی و یا شهرهایی همچون اصفهان، مشهد ، شیراز و کاهش سطح خطرپذیری آنها، استان خوزستان سهوا یا عمدا بعنوان حیاط خلوت گردشگران، تبدیل به قطب گردشگری بحران شده است؟

و چندین سوال مجهول دیگر که افکار عمومی خوزستان با آن درگیر است و متاسفانه پاسخی منطقی برای آن نیافته است…

تلاش مضاعف استاندار خوزستان در بحرانهای متعددی که این استان طی سالهای اخیر داشته‌ است بر هیچ کس پوشیده نیست، اما عدم پاسخگویی وی به مطالبات امروز مردم در این خصوص و رفع دغدغه های آنها بمنظور تامین امنیت سلامت آنان می تواند به تشدید این بحران و چالشی به مراتب فراتر از اپیدمی کرونا در عرصه های اجتماعی و حتی امنیتی منجر شود که متاسفانه مرگ بیش از ۳۶ نفر از مردم استان خوزستان تا این لحظه( ساعت ۱۵/ بیستم اسفند۹۸) بدلیل استفاده از الکل صنعتی شاهد این ادعاست.

این استان همواره بعنوان یکی از مهمترین نقاط استراتژیک کشور در عرصه های مختلف صنعتی، دفاعی و زیرساختی نقش آفرینی کرده و ضروریست مسئولان کشور و خوزستان بویژه جناب استاندار،ضمن احترام به افکار عمومی، با واقعیت های استان همچون ساختار فرهنگی-اجتماعی ، کمبود زیرساخت ها و امکانات درمانی و ضعف های متعدد در مقابله با محتکران، گرانفروشان و متقلب های کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، بیش از پیش کنار بیایند و پیش از آنکه گردشگران نوروزی راهی خوزستان شوند، شاهد اتخاذ تصمیم و تدابیری کارشناسی شده و قابل مدیریت در این خصوص باشیم تا از تبدیل شدن این استان به قطب محض بحران ایران جلوگیری شود.

ما ناگزیریم این بحران را نیز همچون سایر بحرانهای سالهای اخیر به تجربیات و خاطرات تلخ مان اضافه کنیم و به آینده ای روشن امیدوار باشیم.
آینده ای که صرفا با اصلاح نگرش ها و تغییر معیارها و استانداردها در بسیاری از عرصه ها روشن خواهد بود…

داوود سلیمانی
۲۰ اسفند ۱۳۹۸