«شوش شاه شهر باستان»
«شوش شاه شهر باستان»

محوطه‌های تاریخی همواره بازگوکننده داستان حرکت و رشد بومیان یک سرزمین بوده و آن‌گاه که در فهرست میراث بشری ثبت می‌شوند راوی سیر تکاملی بشر در یک فرایند کلی می‌شوند. بنابراین لازم است که نه تنها کشور مالک بلکه جامعه جهانی که اثر جهانی را قسمتی از تاریخ خود نیز می‌داند  برنامه‌ای مدون و زمان‌بندی […]

محوطه‌های تاریخی همواره بازگوکننده داستان حرکت و رشد بومیان یک سرزمین بوده و آن‌گاه که در فهرست میراث بشری ثبت می‌شوند راوی سیر تکاملی بشر در یک فرایند کلی می‌شوند.

بنابراین لازم است که نه تنها کشور مالک بلکه جامعه جهانی که اثر جهانی را قسمتی از تاریخ خود نیز می‌داند  برنامه‌ای مدون و زمان‌بندی شده را جهت حفاظت از آن تدوین و اجرا نمایند.

پیرامون محوطه جهانی شوش که در ادبیات کهن ایرانی به دلیل برخورداری از دوره‌های پیش و پس از تاریخ و پایتختی تمدن‌های شکوهمندی همچون ایلامی و هخامنشی شاه شهر باستان خوانده شده، آن‌چه که روشن و مشخص است تصرفات و تعارضاتی است که طی سالهای متمادی به این محوطه انجام شده و لازم است که این تعرضات مدیریت شده و با یک زمان‌بندی مناسب خاتمه یابند. تعرضاتی از قبیل:خانه سازی در عرصه(محدوده خیابان طالقانی)، ساختمان نیمه کاره پایانه مسافربری گذشته، و کاستی‌هایی از قبیل عدم حصارکشی پیرامون محوطه و نیز تعلل در تملک املاک مالکین قسمتهایی از محوطه.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان ضمن شادباش ۱۳ تیر سالروز ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث فرهنگ بشری به تمام فرهیختگان و فرهنگ‌ دوستان، امیدوار است که با تلاش انجمن‌های مردم‌ نهاد٬ پیگیری  نماینده محترم مردم شوش در مجلس شورای اسلامی که تا کنون فعالیتی جهت حفاظت از این محوطه جهانی از ایشان دیده نشده ونگاه ویژه‌ی‌ دستگاه‌های دولتی و حسن نظر تمامی مدیران و مسئولان مرتبط با این اثر گرانقدر و منحصر به فرد که اکنون با درج آن در حافظه میراث بشری ارزش آن فراتر از مرزهای ملی کشور رفته و جامعه بشری را متاثر نموده٬ تعرضات موجود خاتمه یافته٬ و با برنامه ریزی علمی و صحیح باهدف بهرمندی درست فرهنگی٬ پژوهشی٬ اجتماعی و  اقتصادی٬ از جمله فراهم ساختن سرمایه‌گذاری٬ اشتغال‌زایی و درآمدزایی، این میراث گرانقدر کشورمان برای نسل‌های آینده حفاظت و صیانت گردد‌.

هئیت‌ مدیره انجمن دوستداران تاریانا خوزستان