در پروسه علمی و تجربی، نوآوری هنری پدید می آید
 در پروسه علمی و تجربی، نوآوری هنری پدید می آید

در آن روزهای پرشور و نگران کننده سال ۹۵-۹۴ که مسئله مافیای انتقال آب کارون، به یک بحران اجتماعی در خوزستان تبدیل شده بود و نخبگان علمی و شهروندان اهواز با برگزاری همایش های مطالبه گر، تشکیل زنجیره انسانی و کمپین های کنشگران اجتماعی و محیط زیست اعتراض هایشان را فریاد زدند،یک  جوان هنرمند خوزستانی با اجرای ارکسترال بزرگ گروه موسیقی اش، سمفونی غم انگیز زوال کارون را با زبان مشترک جهانی موسیقی هشدار داد!!!

و خود را به عنوان هنرمندی با دغدغه های زادبوم به هم استانی هایش شناساند. 

 

 

 

گفت وگو/پدرام طاهری

 

 

 اشاره: 

در آن روزهای پرشور و نگران کننده سال ۹۵-۹۴ که مسئله مافیای انتقال آب کارون، به یک بحران اجتماعی در خوزستان تبدیل شده بود و نخبگان علمی و شهروندان اهواز با برگزاری همایش های مطالبه گر، تشکیل زنجیره انسانی و کمپین های کنشگران اجتماعی و محیط زیست اعتراض هایشان را فریاد زدند،یک  جوان هنرمند خوزستانی با اجرای ارکسترال بزرگ گروه موسیقی اش، سمفونی غم انگیز زوال کارون را با زبان مشترک جهانی موسیقی هشدار داد!!!

و خود را به عنوان هنرمندی با دغدغه های زادبوم به هم استانی هایش شناساند.

محصول پنج سال کوشش هنری این  هنرمند، یک آلبوم موسیقی پاپ- ارکسترال با عنوان [بغض شبونه]است که تا پایان  سال جاری انتشار می یابد  و در دسترس علاقمندان موسیقی قرار خواهد گرفت.

 

هومان لطفی تلاش می کند در مسیر هنری که برای خود ترسیم نموده است، با الگو قراردادن بزرگان هنر اصیل ایران زمین، موسیقی فاخر ایرانی را با متدهای مدرن ترویج نماید.

وی همچنین نگاه انتقادی به نبود مدیریت کارشناسی در بدنه ی مدیریت فرهنگ و هنر بویژه حوزه موسیقی استان دارد و به مسئولان امر متذکر می شود ظرفیت ها، اساتید و پیشکسوتان هنر خوزستان را بیشتر بشناسند!!

او تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی حقوق قضایی به پایان رسانده است. هومان لطفی تلاش می کند در ارایه محتوای آثارش پاسدار هویت تاریخی، فرهنگی و هنری  خوزستان باشد.

متن این گفت و گو به استحضار مخاطبان مباحث فرهنگ و هنر می رسد:

 

 

موسیقی را از کی آغاز نمودید؟ 

موسیقی در تمام امور زندگی مردم خوزستان همراه و جاری است در همه ی خرده فرهنگها و پاره فرهنگهای مردم بومی خوزستان از تولد، دوره جوانی تا زمان مرگ برای همه ی لحظات ناب زندگی غم، شادی و حماسه هایشان، نغمه ها و آوازها ساخته اند. من نیز کودکی و جوانیم را در میان مردم سرزمین موسیقی و آفتاب گذرانده ام و طبیعی است که مانند همه ی مردمان سرزمینم خوزستان سرفراز، از کودکی با این ترانه ها و نغمه ها بزرگ شده ام و آنها را زمزمه کرده ام و با ترنم های کارون بزرگ شده ام.

پس از پایان تحصیلات متوسطه در خارج از کشور و بازگشت به ایران با شناخت عمیقی که از استاد کاظم پوره داشته ام که  می توان گفت یکی از سرمایه های ارزشمند موسیقی خوزستان به شمار می روند نزد ایشان  آواز و صدا سازی را فرا گرفتم.

 

تا کنون چند اجرای عمومی داشته اید؟ 

حدود ۱۷ اجرای عمومی  در اهواز و سایر شهرستان های  استان انجام داده ام

 

چه سبکی را در موسیقی دنبال می کنید؟ 

سبکی که نخست شروع کردم در حوزه  موسیقی پاپ بوده و به صورت تدریجی کارم را به سبک سنتی تغییر دادم و فراگیری موسیقی سمفونیک و ارکسترال را نیز  آموزش دیده ام.

 

موسیقی دریای بی انتهایی است و شما چند سبک را دنبال می کنید، آیا می توانید در این مسیر همزمان ادامه دهید؟ 

تمام تلاش های خود را برای ارائه موسیقی خوب و نوین انجام خواهم داد البته موسیقی سنتی بیشتر مورد نظر و علاقه من است که بزرگان و پیش کسوتان موسیقی سنتی بنیان نموده اند به عنوان الگو پیش رو  دارم

نوع موسیقی پاپ در کار من نیز به شیوه ارکسترال نوشته شده است نه به صورت الکترونیک.

 

به نظر می رسد بیشتر گرایش موسیقی شما به سمت پاپ ارکسترال است، با توجه به چند تراک از آثاری که  تاکنون در برنامه های هنری ارایه داده اید؟ 

موسیقی پاپ را از این جهت انتخاب کردم که مردم بیشتر با آن در ارتباط هستند اما برعکس گفته شما میل و اشتیاق من به موسیقی تلفیقی و سنتی  است. یکی از  آرزو هایم تک خوانی در گروه های بزرگ ارکسترال ملی و جهانی است تا در چنین فضایی هنگام نواختن، گروه کُر شامل مرد و زن و ارکستر بزرگ همانند ارکسترهای بزرگ جهان که رهبر و پیشوایی به عنوان سرپرست دارند قرار بگیرم و بخوانم. به این شوند(دلیل) موسیقی پاپ را برگزیدم زیرا به لحاظ تکنیک، سبکها و نوآوریهایی که داشته و به تکامل رسیده و عامه پسندتر در نسلهای مختلف و پاسخگوی نیازهای روحی و فکری مردم است.

 

بهتر این است هنرمندی که پا به عرصه هنر می گذارد با نوآوری و تحول آثاری تولید کند، شما به این موضوع فکر کرده اید؟ 

بطور یقین در هنگام ورود به عرصه موسیقی نخستین شاخصه پیشرفت و محبوبیت و جذب مخاطب، نوآوری است البته نه به هر قیمتی، به نظر می رسد باید یک پروسه علمی و تجربی  طی شود. نوآوری شکل ها و سبک های گوناگون موسیقی در ذهن من مانند صفحه ی روزگار می چرخند ولی با گسترش داده ها و اطلاعات لازم تلاش می کنم با همکاری بزرگانی مانند استاد کاظم پوره به آنچه مد نظرم هست، دست یابم.

 

 یک تراک از آلبوم شما ترانه کارون است که آن را هم اجرای عمومی نموده اید، درباره این کار توضیح دهید؟ 

ترانه ی سمفونیک کارون شاید بهترین بیان برای احساس پر شور و تعصبم به هویت خوزستانیم باشد ولی افسوس و صد حیف که مجبور شدم فعلا این ترانه را از آلبوم جدا کنم، متاسفانه وعده های پوچ و تهی برخی مسئولین و متولیان فرهنگ که در ابتدای راه با ابراز علاقه وعده ی حمایت مالی از این اثر را دادند امید من را با یاس نشاندند و به پیشنهاد مدیر برنامه هایم بر خلاف میل و اشتیاقم مجبور شدم فعلا از انتشار کار صرف نظر کنم تا کار در خور شان تاریخ و فرهنگ خوزستان آفرینش شود اگر سمفونی کارون حمایت می شد نخستین اثر سمفونیک  در تاریخ موسیقی  خوزستان به شمار می رفت.

کارون مورد اهمیت است از این رو که   هویت استان خوزستان است این رود بزرگ خود بخود که بوجود نیامده و به دوران نیاکان ما بر می گردد. سابقه ی بسیار کهن در شکل گیری کارون نگاشته شده است و فرهنگ های گوناگونی کنار کارون زیسته اند.

هنگامی که شاعر ارجمند جناب آقای  قاسم بابادی شاعر سروده های کتاب (بلازه دل) این شعر زیبا را سرود و استاد کاظم پوره این قطعه را ساخت. تصور نمی کردم مسئولیت اجرای این اثر فاخر به من سپرده شود. و به طور یقین هیچگاه نخواهم گذاشت که این اثر  “کارون” سطحی اجرا شود.

ناگفته نماند یکی از بیادماندنی ترین اجراهای من، اجرای سمفونی  کارون در جوار استاندار اسبق جناب آقای دکتر مقتدایی و در آن روزهای پر شور همبستگی اجتماعی و تشکیل زنجیره انسانی برای پاسداری از کارون بوده است  که به همراه گروه کر خنیاگران ماهوران به رهبری ارکستر استاد کاظم پوره به  صورت زنده اجرا شد و در رسانه ها  پخش گردید.

 

درباره محتوای آلبوم خودتان بیشتر توضیح دهید که تلاش نموده اید چه ویژگی های تازه ای را بیان کنید ؟ 

شما درباره قطعه کارون  پرسیدید، این یک نمونه خوب است قطعه لحظه های بودن و … همه و همه رنگ آمیزی و  سبک های مختلف دارد و ترکیبی از موسیقی پاپ قدیم و تا حدودی جدید است که کمتر صورت گرفته است.

 

اشاره داشتید به دوره آموزشی در ماهوران، نقش آموزشگاه ماهوران در ترویج موسیقی فاخر و پرورش نسل جوان موسیقی خوزستان را بیشتر توضیح دهید؟ 

چقدر پرسش بجایی صورت گرفت. چقدر خرسندم از اینکه به آموزشگاه موسیقی ماهوران بعنوان نخستین آموزشگاه درجه یک استان توجه نمودید.

افرادی همچون جناب آقای علی سجادی نوازنده معروف چیره دست پیانو که هم اکنون پیانیست ارکستر ملی است، بانوی ارجمند و جوان کیمیا صالحی به عنوان اولین بانوی که در استان آلبوم رسمی انتشار داده است آلبوم خود را در سن ۱۷ سالگی  با اجرای ۱۷ قطعه از ساخته های  استاد کاظم پوره با عنوان(ستارهای رقصان) ضبط نموده است. هنرمند گرامی جناب آقای دکتر محمود انصاری با سابقه ۱۲ سال پیشینه موسیقی یک آلبوم پاپ ارکسترال انتشار داده است و دیگر هنرمندان… نشانه ی ممیزی این آموزشگاه در مقایسه با دیگر آموزشگاه ها می دانم. بگذارید قدری بیشتر بگویم اعتقاد دارم این آموزشگاه یک اداره ی ارشاد است چون فعال و پویاست. زیرا مدیریت آن تحت نظر استادی است که خود شاگردی نزد سه بزرگ موسیقی کشور به نام زنده یاد حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی و زنده یاد مصطفی کمال پورتراب  را سپری نموده است و آثاری همچون کتاب موسیقی و ترانه های بختیاری و کتاب هویت موسیقی شوشتر را در کارنامه پژوهشی دارد. استاد کاظم پوره آلبومهای گوناگونی در حوزه موسیقی پاپ، پاپ ارکسترال، سنتی، موسیقی کلاسیک، موسیقی بی کلام، و موسیقی محلی خوزستان تولید نموده اند. تنها ویژگی استاد پوره این نیست که برجسته موسیقی است بلکه اخلاقش، راهنمایی دلسوزانه اش و هر آنچه  ویژگی را که باید یک استاد محترم و کامل داشته باشد ایشان از آن شخصیت هنری برخوردار است. هم آهنگساز و هم تنظیم کننده هم نوازنده پیانو هم  مدرسی خوب و توانمند هم پژوهشگر و هم نویسنده است.

 

نگاه شما به موضوع و محتوای آثاری که در موسیقی امروز  ایران تولید می شود چیست؟ 

این مبحث در حوزه تخصص من نیست و من دیدگاه شخصی خود را با توجه به تجربه که در هفت سال کار موسیقی کسب نموده ام بیان می کنم. با توجه به پیشرفت نرم افزارهای موسیقی، آهنگسازی موسیقی، و همچنین پیشرفت کیفیت کار و متدهای تنظیم میکس و مسترینگ کیفیت کارها از نظر محتوایی و فنی در سطح بالایی قرار دارند، در حوزه شعر و ترانه سرایی موسیقی برخی کارهایی که حتی مشهور شده اند متاسفانه رعایت نکردن استانداردها و کاستیهای شعری و ادبی مشاهده می شود به نظر می رسد می بایست کنترل، نظارت محتوایی و ادبی توسط انجمن شعر و موسیقی کشور انجام شود.

 

 آیا شما برای ارائه اثر خودتان از حمایت اسپانسر برخوردار بوده اید؟

حمایت های معنوی استاد کاظم پوره انگیزه بخش و راهگشا بود اما از اسپانسر خبری نشد. کار من ضبط شد و مجوزها تائید گردید و ارکست نواخت.

یکی از دلایل فرایند طولانی شدن انتشار آلبوم بالا بودن هزینه ها و اخذ مجوزهای لازم بود که سبب شد پنج سال انتشار آلبوم زمان بر شود. پس فلسفه ی تشکیل  اداره فرهنگ و ارشاد و انجمن موسیقی و این همه شرکت فرهنگی و هنری در استان چیست؟ جای پرسش است ما این همه شرکت فرهنگی هنری داریم اما در خدمت خارج از استان؟ آلبوم من بلاخره پس از پنج سال در حال انتشار است اما به چه قیمت؟ از همه با اهمیت تر قطعه کارون بود که مطلق به همه ی هم استانی هایم بود و برای مردم استانم خواندم چه بسا با حمایت مالی از قطعه کارون می توانستیم سایر هزینه های تولید اثر هنری را تامین کنیم و می توانست هزینه های خود ارشاد یا هر شرکت فرهنگی هنری دیگر را تضمین کند.