نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شرکت های اصلی و تابعه وزارت نفت
نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شرکت های اصلی و تابعه وزارت نفت
نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شرکت های اصلی و تابعه وزارت نفت با مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان و سایر مسئولان برگزار شد.

به گزارش تارنمای جنوب، به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شرکت های اصلی و تابعه وزارت نفت با حضور مدیرعامل و رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهش وزارت نفت، سرپرست نظارت بر طرحها و پروژه های اداره کل امور پژوهش وزارت نفت و مدیران و روسای پژوهش و فناوری شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری ایران برگزار شد.

این نشست به دنبال تحقق اهداف آیین نامه تولید دانش بنیان و اشتغال زایی در صنعت نفت ابلاغی سال جاری هیئت  وزیران برگزار شد.

«عبدالله عذاری اهوازی» مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست با اشاره به رهنمود مهم مقام معظم رهبری بر لزوم دانش بنیان شدن صنعت نفت، بیان کرد: شرکت نفت و گاز اروندان از ابتدای دولت سیزدهم با اقدامات گسترده انجام شده در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته و دستاوردهای مهمی در این خصوص داشته است.

وی افزود: موضوع رویکرد دانش محور در صنعت نفت و فعالیت شرکت های دانش بنیان با خود به غیر از فناوری و رفع نیازها، آورده های فرعی دیگری هم مانند اشتغال آفرینی و امید آفرینی به دنبال خواهند داشت که باید مورد توجه قرار گیرد.

عذاری اهوازی اضافه کرد: در این مسیر و راهبرد مهم در صورت وجود ساختار و تفکر دانش بنیان در سازمان، در تعامل با شرکت ها و مراکز دانش بنیان تعارض ایجاد نخواهد شد.

«عیسی نویری» رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست در ارائه ای مروری کلی بر ارکان آیین نامه ابلاغی مرداد ماه سال جاری هیئت  وزیران در خصوص تولید دانش بنیان در صنعت نفت داشته و بیان کرد: طبق این دستورالعمل ظرف مدت مشخص شده بازنگری ساختارها و فرایندهای شرکت ها لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: در پیشبرد راهبرد پژوهش و فناوری باید ساختارهای منابع انسانی با ماموریت های محول شده تطابق پیدا کند.

نویری با تشریح و ارائه ساختار پیشنهادی برای راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان و بیان تجربیات کسب شده در این خصوص اظهار کرد: در شرکت های نفتی بین المللی ۲ تا ۷ درصد نیروها در حوزه تحقیق و توسعه فعال هستند و اگر این نکته به عنوان یک استاندارد جهانی در نظر گرفته شود فاصله بسیار مشهود است و تنها راه بازنگری در ساختارها در راستای ایجاد یک تحول اساسی است.

«محمد گلستان باغ» رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این نشست با تاکید بر لزوم تطابق ساختارهای منابع انسانی بر استراتژی و راهبرد های تعیین و ابلاغ شده اظهار کرد: لازم است که نقش پژوهش و فناوری در شرکت ها باز تعریف شود و این امور به عنوان یکی از ارکان شرکت به غیر از رفع نیازهای فناورانه، نیازهای راهبردی و چالش های تحریمی را نیز هم حل می کند و می توان گفت و تنها دروازه ورود دانش به سازمان تلقی می شود.

گلستان باغ افزود: فارق از رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تولید دانش بنیان، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز سرفصل مهمی در خصوص پژوهش و فناوری وجود دارد که نیل به این مقصود ضمن تحقق اهداف تولیدی و ارزش آفرینی بیشتر، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در جامعه و جلوگیری از فرار مغزها و منابع انسانی ارزشمند را برای کشور به دنبال دارد.

وی در ادامه ساختار پیشنهادی برای راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را ارائه و تشریح کرده و به بیان تجربیات و دستاوردهای کسب شده در این شرکت پرداخت.

«محمدعلی بیگ زاده» مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در این نشست ضمن ارائه تجربیات موفق این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری و ساخت تجهیزات اظهار کرد: تفاوت فاحش جایگاه تحقیق و توسعه در شرکت های بین المللی با شرکت های داخلی در حالی است که آنها با چالش های تحریمی مواجه نیستند و امروزه که رویکرد اصلی در صنعت کشور نگاه به داخل است بیش از دیگران به اهتمام در این مسئله نیاز داریم.

«رضا عاشوری زاده» معاون سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهش معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در این نشست ضمن تشکر از پیشنهادات ارائه شده بیان کرد: تعریف ساختاری واحد برای همه شرکت های تابعه با توجه به ماهیت متنوع آنها ممکن نیست و در واقع ما به سمت رسیدن به یک الگوی نوآورانه و مشترک در راستای تحقق دانش بنیان شدن صنعت نفت پیش خواهیم رفت.

«قاسم مهدی زاده» رئیس بهبود سیستم‌ها و روش‌های شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست نکات خود را از نگاه مهندسی ساختار به پیشنهادات ارائه شده اظهار و بیان و به نوبه خود پیگیری و دفاع از این پشنهادات تا حصول به نتیجه مطلوب را دنبال خواهد کرد.