شیروان بختیار و ترانه هری صنم
شیروان بختیار و ترانه هری صنم

به قلم: محمد نوروزی بابادی /نویسنده و کارگردان تئاتر موسیقی محلی و بومی رکن اساسی موسیقی در استان خوزستان است. این نوع موسیقی که به جریانات تاریخی و جغرافیایی از قرن های گذشته با توجه به نوع زند گی مردم که بیشتر کا ر دامداری و کشا ورزی و کارهای سنتی مانند آهنگری،قالی بافی، ماهیگیری، […]

به قلم: محمد نوروزی بابادی /نویسنده و کارگردان تئاتر

موسیقی محلی و بومی رکن اساسی موسیقی در استان خوزستان است. این نوع موسیقی که به جریانات تاریخی و جغرافیایی از قرن های گذشته با توجه به نوع زند گی مردم که بیشتر کا ر دامداری و کشا ورزی و کارهای سنتی مانند آهنگری،قالی بافی، ماهیگیری، و …انجا م میدادند، شکل گرفت. موسیقی  بختیاری، عرب دزفولی، بهبها نی و آبادانی همواره بر روی روابط اجتماعی تاثیرگذار بود .

در خوزستان این تنوع از قدیم الایام راه درازی را پشت سرگذاشت و توانست اقوام دیگر را جذب کند. در این مسیر بهمراه این موسیقی در گذشته  و حال خوانندگان بزرگی متولد شدند که میتوان یکی از این بزرگان هنر را بهمن علاالدین نام برد، اما! در کنار نام علاالدین خوانندگا ن بزرگی در دهه های چهل، پنجاه ،شصت، و هفتاد پای به میدان گذا شتند و فضای آهنگین و نابی را برای شنوندگا ن و توده های مردم  بوجود آوردند. امروز یکی از ا ین بزرگا ن این هنر که باید از او سخن راند و از شهرها و لین ها یعنی مسجدسلیما ن پا گرفته است  و دارای ویژگی های خاص خود می با شد، شیروان بختیا ر است که با خواندن تصنیف های بسیا ر دلنشین و زیبایی هرشنونده ای را تحت تاثیر صدای خود درآورده است ، شیروان بختیار از آن دست خوانندگانی ست که دارای حنجره ای خدادادیست که بدون دستگاه های  موسیقی همان قدر ارزش دارد که بهمراه دستگاه های موسیقی میخواند و این مهم درکمتر خواننده ای ا ست.

او موسیقی بختیاری را به خوبی می شناسد وقتی می خواند انگار با کوچ ایل در حرکت است و با آوازش عظمت  منار و تاراز را به یاد میآورد.

 شیروان بختیار که از سالهای نه چندا ن دور شروع به خوا ندن کرد چنا نچه همین مسیر را طی کند در آینده ای نزدیک مسعود بختیاری دیگری از خطه مسجدسلیما ن به مرد م معرفی خوا هد شد، چرا که در وجود شیروا ن بختیا ر این انگیزه هست  که بتواند این بارسنگین و پرارزش را به مقصد برسا ند. شش دانگ صدا و نوای موسیقی درترانه « هری صنم » آنقدر به همدیگر هماهنگ هستند و به خوبی انجام شده است که میتوان آن را در حد یک شاهکا ر بحساب آوردالبته این آواز دلنشین شیروان بختیا ر است که به موسیقی رونق میدهد آنچه لازم است که گفته شود باید هنرمندان عاشق فرهنگ اصیل سرزمین مادری خود را حمایت کرد چرا که تحولات فرهنگی در زمینه آواز و موسیقی  مدیون آنهاست در این میان صدا و سیما نقش اساسی دارد باید آستین ها را بالا بزند و در جهت معرفی هرچه بیشتر شیروان ها قدم بردارد امیدوارم این خواننده خوش صدا با پشتکا ری که از ایشان سراغ دارم با اراده و قوی راهش را ادامه دهد و با خواندن آهنگ های زیبا و هدف دار دین خود را به مردم ادا کند.

 آوازت را با جا ن و دل میشنوم  و عاشقانه عشق را با تو تقسیم میکنم  و میدانم که بهمراه آوازت باران خوا هد آمد و ایل در دامنه های تاراز و منار و آ سماری مستانه دستما ل سرخ و سپید را به هوا خوا هند برد.

 شیروان بخوان! که سحرنزدیک ا ست .