بر اساس مصوبات ستاد کرونا استان خوزستان اعلام شده که ادارات غیرضرور تا پایان سال با ۱۰درصد فعالیت کنند، حال این سوال از ستادکرونا استان قابل طرح است که آیا هدف از این اقدامات مبتلا نشدن (صرفا کارمندان) این ادارات به کروناست یا مردم؟
به قلم: کوثر کریمی
بر اساس مصوبات ستاد کرونا استان خوزستان اعلام شده که ادارات غیرضرور تا پایان سال با ۱۰درصد فعالیت کنند، حال این سوال از ستادکرونا استان قابل طرح است که آیا هدف از این اقدامات مبتلا نشدن (صرفا کارمندان) این ادارات به کروناست یا مردم؟ وقتی بیشترین محل تجمع و راه انتقال کرونا در بانک ها است و بنابر آمارهای موجود بعد از مراکزدرمانی و بهداشتی بیشترین شهدا را شبکه بانکی تقدیم کرده پس چرا با وجود جولان کرونای انگلیسی در استان خوزستان و آمار فاجعه بار مرگ و میرهای ناشی از این ویروس جهش یافته ابتدا برای مردم به عنوان ارباب رجوع و بعد هم کارمندان بانکی فکری نمی کنند.
کاش متولیان ستاد کرونا استان سرزده از شعب بانک های اهواز بازدید می کردند تا پس ازمشاهدات عینی خود، برای این امر مهم تصمیم گیری می کردند. پنجم اسفند ماه نیز که ادارات مختلف اهواز به دلیل قطع آب ۷۰ درصد مناطق در این شهر تعطیل اعلام شدند ولی بانک ها تعطیل نشدند، ضمن اینکه پرسنل بانکی از این تبعیض ناراحت بودند اما آیا آب که مایه حیات است برای پرسنل بانک ها لازم و ضروری نیست؟
به راستی اگر هدف کاهش محل تجمع مردم ودرنتیجه”پیشگیری از سرایت وابتلا مردم به کرونا به دلیل تجمع” است، پس چرا فکری برای بانک ها نشده و این پرتجمع ترین بخش مشمول کاهش تعداد پرسنل هم نشده است؟ آیا رئیس ستادکرونا و دیگر تصمیم گیران این ستاد در خوزستان می دانند تمام بانک های استان به دستور ستاد مرکزی خود در تهران با ۱۰۰ درصد پرسنل مشغول بکار هستند و قانون دوسوم و یک سوم را هرگز اجرا نمی کنند؟
بانک ها پیشروترین نهادها هستند که استفاده از امکانات غیرحضوری را بیشتر از سایر سازمان ها برای ارباب رجوع فراهم کرده اند، بنابراین حال که ۹۵ درصد نیاز مالی مردم به صورت غیرحضوری فراهم شده آیا در این روزهای سیاه خوزستان بازبودن بانک ها ضرورت دارد؟ افراد و اشخاص دارای کارت بانکی می توانند، تمام خرید روزانه خود رابا این کارت و بدون نیاز به مراجعه به بانک انجام دهند و درصورت نیاز به وجه نقد و اسکناس نیز دستگاه های متعدد ومتنوع شبکه بانکی برای دریافت پول نقد دردسترس است؛ همچنین برای انتقال وجه نیز علاوه بر امکانات همراه بانک واینترنت بانک امکان انتقال کارت به کارت با عابربانک کاملا مهیاست.
و با توجه به تعطیلی مطلق عمده ترین مشاغل (نوع ۱ و۲ در اهواز) نیازبه تبادلات بانکی برای تجار وبازار نیز درحداقل ممکن است؛ بنابراین آیا کاهش ظرفیت حضور پرسنل و یا تعطیلی درخواست غیرمعقولی است؟ واریز حقوق، سنوات، عیدی و دیگر دریافتی کارکنان تمام سازمان ها وشرکت ها نیز سال ها مکانیزه شده و ازطریق یک شعبه بانکی و واریز گروهی قابل انجام است. برای مردم در تعطیلات یک هفته ای عید که تمام شعب بانک ها تعطیل هستند، چه مشکلی ایجاد شده؟ آیا نمی توان ازهر بانک یک یا دوشعبه کشیک) صرفا برای واریز حقوق سازمان ها، نهادها و یا انتقال وجوه برای مشاغل خاص فعال نگهداشت و دیگر شعب را تعطیل کرد؟ این تعطیلی چه مشکلی برای امور روزانه مردم ایجاد می کند؟
درکلانشهر اهواز درمجموع بیش از ۵۰۰ شعبه بانکی وجود دارد که در هرشعبه به طور متوسط حداقل ۶ نفر کار می کند و جمعا حدود سه هزار نفر حضوردارند که تمامی بانک ها به دلیل عدم امکان اجرای طرح یک سوم و یا دوسوم با ۱۰۰ درصد پرسنل درمحل کارحاضر می شوند که درصورت اجرای طرح کشیک ازهربانک ۲شعبه در اهواز وآن هم صرفا برای امور ضروری بانکی (واریز حقوق سازمان ها، شرکت ها یا انتقال وجوه با مبالغ بالا، ساتنا وجه ، وصول چک های بانکی ویا صدور کارت المثنی مردم) می توان در اهواز به جای ۵۰۰ شعبه بانک فقط ۵۰ شعبه بانک فعال و بجای حضور سه هزار کارمند بانک در هر روز فقط ۳۰۰ کارمند بانک روزانه درمحل کار حاضر شوند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شعب بانکی بسیاری در سطح شهر نسبت به فعال شدن دستگاه های خوددریافت پول در کنار عابربانک های معمول اقدام کرده اند که این کار نیز گام مؤثری در کاهش مراجعات حضوری به بانک محسوب می شود؛ در این بین اما فرهنگ استفاده از خدمات غیرحضوری و انجام امور به صورت الکترونیک در کاهش میزان مراجعات مردم به دستگاه های مختلف و یا بانک ها تأثیر بسیاری دارد.
یکی دیگر از نکاتی که شاید خیلی مورد توجه نباشد، کبود سیستم تهویه در شعب بانکی مختلف است که این مورد تأثیر بسیاری در روند انتقال ویروس دارد. در استان خوزستان پرسنل بانکی بسیاری داشتیم که بر اثر کرونا خانواده های خود را درگیر کرده اند، به عنوان نمونه یکی از آنها با ابتلا به کرونا باعث مرگ پدر و همسرش شد و در عین حال نیز دیگر اعضای خانواده از جمله مادر را با کرونا درگیر کرد. مرگ چهار نفر از پرسنل بانک ملی از جمله رئیس شعبه مرکزی بانک ملی اهواز و ایذه، رئیس شعبه بانک ملت پادادشهر اهواز و شعبه ملاثانی تنها نمونه ای از فوتی های سیستم بانکی خوزستان بر اثر کرونا است.
از سوی دیگر عامه مردم وقتی مطلع شوند که فقط تعداد مشخص شعب کشیک بانکی برای امور مهم و فوریتی باز است، مراجعات عادی وغیرضروری آنها به حداقل ممکن می رسد. تجربه تعطیلی ادارات در روزهای پنج شنبه نشان می دهد دراین روز بانک ها بیشترین ارباب رجوع را دارا هستند و بی شک طرح عدم حضور ۹۰ درصد اکثر سازمان ها تا پایان سال منتهی به مراجعات بیشتر مردم و حتی همین کارمندان تعطیل شده به شعب بانکی می شود.
آیا با همان استدلال و منطق “حفظ سلامت مردم” که برای پیشگیری از تجمع مراکز تجاری بزرگ، بازار و راه های تردد مردم در مناطق پرتردد مسدود می شود،همانگونه که از خروج مردم از شهر اهواز جلوگیری می شود و یا از برگزاری دیگر تجمعات پیشگیری می شود چرا درمورد پرتجمع ترین محل حضور مردم (بانک ها) نیز تصمیم گیری نمی شود؟ تجربه های مختلف واظهارات کارشناسان درمان نشان می دهد که علت اصلی شیوع بیشتر ویروس عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است و باید حاکمیت و ستاد کرونا با ورود به موقع بخشی از این عدم رعایت ها را ترمیم و زنجیره های انتقال را قطع یا به حداقل ممکن برساند. آیا بانک ها بعد از مراکز درمانی و مراسم عزارداری بیشترین عامل انتقال ویروس در بین مردم نیستند؟ اگر هست چرا برای این درد مزمن چاره اندیشی نمی شود؟
مسعود
تاریخ : ۲۲ - اسفند - ۱۳۹۹بله کاملا درست است . خوبست این اضافه شود که در بهار و تابستان بیش از ۳۰ درصد از کارمندان با وجود آنهمه ماسک و ضدعفونی و… دچار بیماری شدند .البته آنموقع کرونا انگلیسی نبود .
مهردادیادگاری
تاریخ : ۲۲ - اسفند - ۱۳۹۹باسلام.
لازم دانستم به عرض برسانم که تصمیم گیری درموردحضورکارکنان بانکهاوکنترل ورودافرادبه بانکها،به عهده ی مدیران استانی بانکهاگذاشته شده.بانگاهی گذرامیتوان دیدکه دربعضی بانکهاطرح کاهش پرسنل وکنترل ورودمشتریان بصورت تعدادی درحال اجراست ودربرخی نه.
مدیران استانی برای شانه خالی کردن وسلب مسئولیت ازخودشان،اجرایاعدم اجرای مصوبات ستادملی مبارزه باکرونارابعهده ی تهران می گذارند.این درحالی است که رهبرمعظم نیزصراحتا”دستورات ستادکرونارالازم الاجرادانسته اند.
اکنون که کارمندان بانک هیچگونه انجمن،صنف یااتحادیه برای پیگیری مطالبات برحق خودندارندوبطورکلی مجازبه تشکیل وداشتن هرگونه صنف یااتحادیه نمی باشند،تلکیف چیست؟
آیاآنان که برخلاف سخنان رهبرعالی مقام،تصمیم گیری کرده ومصوبات ستادکروناراندیده میگیرندوباجان کارکنان بانک ومردم بازی می کنند،مسئول نیستند؟ونبایدموردپیگردقراربگیرند؟اکنون که صدای کارکنان بانکهادرگلوخفه شده است،نقش دادستان عمومی چیست؟
کارمندبانک ملی
مهردادیادگاری
تاریخ : ۲۳ - اسفند - ۱۳۹۹درتاییدفرمایشات جنابعالی بایدعرض کنم که:
پرسنل وکادردرمان به جهت نوع فعالیتشان،دسترسی هرچه بیشتروسریعتربه امکانات پزشکی ودرمانی دارند.تاسرفه یاعطسه میکنندیا….سریعا”توسط پزشک معاینه،تست پی سی آر،سی تی اسکن ریه آنهم رایگان انجام میدهند،فورا”تایکهفته ازخدمت معاف میشوند.اگرنتیجهمنفی بود۳روزبعدمجددا تست شده ودرصورت جواب منفی بکاربازمیگردند.
تازه ازکاملترین تجهیزات بهداشتی مقابله باکرونابرخوردارند.ماسک،شیلد،پوششِ مناسب ولازمه و….ازطرفی محیط اطرافشان دائم ضدعفونی وگندزدایی میشود.
تمام اینهارامقایسه کنیدباکارمندان بانک که تنهابایک ماسک بایدبه جنگ کرونابروند.سرفه،عطسه،آبریزش بینی،دردمفاصل وعضلات و…. مانع حضورشان درمحل کارنیست.تست هم بامبالغ گزاف بصورت آزادوخودجوش انجام میدهند،ازالکل،شیلد،پوشش،ضدعفونی محیط هم خبری نیست.تازه بایدسرِکارباشندتاجوابِ تست بیاد.اونوقت درباره اش تصمیم میگیرند.
اینچنین است که ازپرسنل بخشِ ویژه کرونادربیمارستان تمامی تستهامنفی است.ازپرسنل۲۰۰،،۳۰۰نفری بیمارستان۲نفرمثبت اعلام میشه.امادرشعب بانک ملی تنهادرحوزه مرکزی باحدود۱۰۰نفرپرسنل ۱۳نفرتست مثبت ومبتلاشده اند.ازیک شعبه۱۰نفره،۳نفرتست مثبت ومبتلا شده است.یعنی آماری بین۲۰تا۳۰درصدخطر.
هیچ دقت کرده ایدکه آماردقیق ولحظه به لحظه ازشهدای مدافع بهداشت اعلام میشودولی هیچ آماردقیقی ازتعدادفوتیهای کارکنان بانکهادردسترس نیست وهیچ کجااسمی ازآنهابرده نمیشود.
اصلا”به کلمه ی شهید و فوت وتفاوتشان دقت کرده اید؟
شایدباهلوکاستِکارکارکنان بانکهاروبروهستیم؟شایدبانکهابجای کاهش نیروهاجهت کم کردنِ هزینه هاوکسب سودِبیشتر،بابی توجهی وباقساوت تمام کارکنان راعمدا”به کام مرگ میفرستند؟
وشاید……..
مهردادیادگاری.
کارمندبانک ملی