کتاب داستان بی بی شاه پسند تازه ترین اثر علی یار زارعی منتشر شد
کتاب داستان بی بی شاه پسند تازه ترین اثر علی یار زارعی منتشر شد

رمان داستانی(بی‌بی شاه‌ پسند) تازه ترین اثر علی یار زارعی نویسنده و نمایش نامه نویس، اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ توسط نشر آفرینش مهر در ۱۰۱ صفحه دراهواز به چاپ رسید.

سرویس کتاب تارنمای جنوب ؛ رمان داستانی(بی‌بی شاه‌ پسند) تازه ترین اثر علی یار زارعی نویسنده و نمایش نامه نویس، اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ توسط نشر آفرینش مهر در ۱۰۱ صفحه دراهواز به چاپ رسید.
این کتاب بیوگرافی و شرح حال نیست بلکه مقاطعی از زندگی بی‌بی شاه‌ پسند به صورت داستان درآمده و در مجموع یک رمان داستانی را شکل داده است. نویسنده برای دسترسی به منابع در نوشتن کتاب از یادداشت‌های اندک منسوبان بی‌بی شاه پسند بهره برده است و اگر مستندات بیشتری در اختیار نویسنده قرار می‌گرفت تعداد صفحات و ماجراهای کتاب بیشتر از آن می‌شد.
این مستندات روایت رخدادها و رویدادهای زندگی این بی‌بی مشهور بختیاری بوده است آن هم در چند جمله و عبارت ولی در شرح و بسط رخدادها نویسنده از قوه‌ی تخیل خود استفاده کرده است.
بی‌بی شاه پسند در زمان قاجار و بطور مشخص در دوره‌ی فتحعلیشاه زندگی می‌کرد در دوره‌ای که در آن زنان از هر گونه فعالیت‌های اجتماعی و حقوق قانونی خود محروم بودند و حتی نمی‌توانستند در زندگی فردی از حق خود دفاع کنند، در چنین دوره‌ای بی‌بی شاه‌پسند پا به میدان گذاشت و با درایت و کاردانی از بسیاری حوادث و پیشامدهای ناگوار پیشگیری می‌کرد.
و از دیدگاه نویسنده این ویژگی های بارز و برجسته‌ی او انگیزه‌ای شد برای نوشتن رمان درباره‌ی زندگی و فعالیت های اجتماعی بی بی شاه پسند بختیاری.

بنا به گزارش تارنمای جنوب، از علی‌یار زارعی تاکنون هشت کتاب در قالب رمان، مجموعه داستان و نمایش نامه چاپ و انتشار یافته است.

گفتنی است این آثار با عنواین «چینووی»، داستان‌هایی از خوزستان و نقاط دیگر، «چابکسوار» درباره‌ی شش شخصیت بختیاری، «اسیر» برگرفته از خاطرات اسیران عراقی، اثر ادبی نمایشی «هل هله کوسه» با موضوع آیین‌باران‌خواهی در قوم بختیاری، «هفتکل شهر هفت نشانه» با موضوع ۹ شخصیت هفتکلی، «آرامستان لهستانی‌ها» درباره ی اسیران مهاجر لهستانی به ایران که درجنگ دوم جهانی مدت‌ها در سیبری روسیه در شرایط نامطلوب روزگار می‌گذراندند و «مومیایی هرمز اردشیر» با موضوع شهری به همین نام که در زیر شهر اهواز کنونی مدفون شده است انتشار یافته اند.
شایان ذکر است علی یار زارعی از سال ۱۳۶۷ فعالیت‌های رادیو‌یی‌اش را با نوشتن نمایشنامه در رادیو خوزستان آغاز کرد و پس از دعوت به برنامه نویسی به جرگه‌ی نویسندگان رادیو درآمد پس از چند سال تهیه کنندگی چند برنامه را به عهده گرفت و در تلویزیون هم با ساختن نمایش و فیلم کوتاه داستانی فعالیت می‌کرد.
درحال حاضر دیگر کتاب او با نام «جارو کارا» در انتظار کسب مجوز برای چاپ و انتشار است.