فرمانداران باید ۱۰ روستا را برای اشتغالزایی معرفی کنند
فرمانداران باید ۱۰ روستا را برای اشتغالزایی معرفی کنند
استاندار خوزستان گفت: بحث اصلی کار و اشتغال روستا محور بودن است و اداری به فرمانداران شهرستان‌های خوزستان اعلام شده تا هر فرماندار باید ۱۰ روستا را به عنوان پایه این کار قرار دهد و مطالعات خود را آغاز کنند.

به گزارش تارنمای جنوب، علی اکبر حسینی محراب عصر امروز جمعه با حضور در یادمان شهدای گمنام شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توجه به بخش‌های زیربنایی، رسیدگی به معیشت مردم، اشتغال در مناطق روستایی و شهری، آب آشامیدنی، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و… از جمله برنامه‌های مدنظر برای خوزستان است.

وی با تاکید بر تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار برای مردم خوزستان خبر داد: پروژه غدیر یکی از طرح‌های مهم و عظیم در کشور است که در نظر گرفته شده تا بخش بعدی آن در مناطق دیگر استان اجرا و زنجیره این طرح در شهرهای بزرگ کامل شود.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان تصریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مطرح شد و بر اساس آماری که دریافت شده تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار آن اجرایی شد؛ بنابراین اجرای مابقی آن در شهرهای شمالی استان با جدیت دنبال می‌شود.

حسینی محراب افزود: یکی از محورهای اصلی دستور کار دولت در خوزستان زنجیره ارزش در پتروشیمی‌هاست که امید است بتوان با تعیین مسئول پروژه در این بخش به اشتغال جوانان کمک کرد.

وی با اشاره به نقش ویژه پتروشیمی‌های جدید در اشتغالزایی استان ادامه داد: نخیلات، شیلات، کشاورزی مورد توجه هستند و بحث پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح‌های جدی در استان توسط بخش خصوصی با کمک شیلات دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از مسیرهای کوتاه مدت و میانبر برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی خوزستان استفاده شود، تاکید کرد: تفکر سنتی برای اداره استان، صنایع و معادن جوابگو نیست و این وظیفه بخش دانشگاهی است که کمک کند تا این امر را تحقق ببخشیم.

استاندار خوزستان با تأکید بر اهمیت تحقیق در حوزه نخیلات پیرامون برداشت حداکثری گفت: کیفیت تحقیقات استان در حوزه نخیلات نیازمند تحول است در برخی از کشورهای منطقه از هر نخل حدود ۳۰ تن خرما برداشت می‌شود و این رقم در استان ما پایین است.

حسینی محراب بر دنبال کردن خوشه‌های صنعتی با کمک کارآفرینان در روستاها تأکید کرد و افزود: بحث اصلی کار و اشتغال روستا محور بودن است و از این رو خوشه‌های صنعتی با کمک کارآفرینان در روستاهای خوزستان دنبال می‌شود.

وی خبر داد: در شورای اداری به فرمانداران شهرستان‌های خوزستان اعلام شده تا هر فرماندار باید ۱۰ روستا را به عنوان پایه این کار قرار دهد و مطالعات خود را آغاز کنند و الگوها را از درون استان و استان‌های همجواری که این کار را انجام داده‌اند، جمع‌آوری کرده و در خوزستان اجرایی کنیم.

استاندار خوزستان توضیح داد: مثلاً با توجه به ظرفیت منطقه آزاد برای ورود پارچه‌های وارداتی یا تولیدات داخلی می‌توان یک روستا را به مرکز تولید پیراهن تبدیل کرد و تسهیلاتی را با هماهنگی بانک‌ها برای خرید چرخ خیاطی و صنعتی در اختیار روستاییان قرار داد.

حسینی محراب با بیان اینکه از همه ابزار و امکانات برای رشد منطقه ویژه و مناطق آزاد استفاده خواهیم کرد، عنوان کرد: این مناطق امکان قوی برای مدیریت کلان استان هستند تا در راستای رشد و تعالی بخش بازرگانی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و هموار ساختن مسیر سرمایه‌گذاری در استان با ارائه تسهیلات بانکی تصریح کرد: شورای بانک‌ها به جای ارسال سرمایه به سایر استان باید پول‌های خود را در درون استان هزینه کند، خوزستان باید محل جذب سرمایه از سایر استان‌ها شود و مدیران و سرپرستان بانک‌ها در ارزشیابی خود به این امر توجه کنند.

استاندار خوزستان به اهمیت آموزش حرفه جواهرسازی به جوانان از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: جواهر در ایران یکی از مسائل اصلی است و سازمان فنی و حرفه‌ای باید برنامه قوی در این زمینه داشته باشد؛ بنابراین موضوع جواهر سازی و منسوجات به عنوان پایلوت اولیه در مناطق آزاد استفاده شود.

حسینی محراب گفت: سود بازرگانی را به عنوان یک مشوق از رئیس جمهور درخواست خواهیم کرد تا به جاذبه‌ای برای حضور تجار و بازرگانان تبدیل شود؛ زیرا خرمشهر بر کشور و انقلاب اسلامی دین بالایی دارد.