اتمام تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ و ایمن‌سازی پازنان یک
اتمام تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ و ایمن‌سازی پازنان یک
مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اتمام تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گازمایع 1000 و ایمن‌سازی منطقه تفکیک پازنان یک خبر داد.

به گزارش تارنمای جنوب، غلامرضا نورانی با اعلام این خبر اظهار کرد: تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ آغاجاری که در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود با تلاش و کوشش شبانه‌روزی پرسنل مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و سایر مدیریت‌ها و ادارات ذیربط در کمتر از ۲ ماه و با انجام ۴۴۱۰ نفرروز فعالیت کارکنان این شرکت، در تاریخ ۳ دی ماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید.

وی افزود: با توجه به این اقدامات انجام شده و پس از انجام مراحل پیش‌ راه‌اندازی، کارخانه یادشده در تاریخ ۵ دی ماه امسال در مدار عملیاتی قرار گرفت.

نورانی با بیان اینکه در خلال تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰، فعالیت‌های بسیار زیاد و متنوعی انجام شد، گفت: از جمله این فعالیت ها می‌توان به بخارزنی، بازرسی و تعمیر و بعضاً شن‌پاشی و رنگ‌آمیزی ۳۷ عدد مخزن فرآیندی، تعمیرات اساسی برج متان‌زدا و دو عدد برج نفتا شامل بازرسی از سینی‌ها و تعویض قطعات معیوب، باز، تخلیه و پر کردن مجدد برج‌های نم‌زدای کارخانه با غربال‌های مولکولی جدید، ضخامت‌سنجی ۸۵۶ نقطه از خطوط و مخازن فرآیندی، تعمیر و تنظیم و نصب مجدد ۲۱ عدد شیر ایمنی اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین تعویض فیلترهای مصرفی کارخانه، تعمیرات اساسی و آزمایش فشار ئیدرواستاتیک ۴ عدد کوره فرآیندی و مرمت و تعمیرات اساسی ۱۰ عدد مبدل حرارتی زمینی و ۲۸ عدد مبدل حرارتی هوایی از دیگر اقدامات انجام شده است.

نورانی افزود: همچنین با استفاده از فرصت به دست آمده ناشی از توقف کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰، نسبت به تعمیرات اساسی و ایمن‌سازی تأسیسات منطقه تفکیک پازنان یک که در بالادست کارخانه یادشده قرار دارند، اقدام شد.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: فعالیت‌های انجام شده در این تأسیسات شامل بخارزنی و تمیزکاری مخازن، بررسی و مرمت شیرآلات و ضخامت‌سنجی و ایمن‌سازی خطوط لوله در منطقه تفکیک پازنان یک و شیرخانه‌ها بوده است.

نورانی ادامه داد: اهم فعالیت‌های انجام شده در منطقه تفکیک پازنان یک شامل خاک‌برداری، لتف‌برداری، شن‌پاشی، ضخامت‌سنجی، ارزیابی، ترمیم، تعویض نقاط معیوب، رنگ‌آمیزی مجدد و دفن خطوط لوله ۲۴ اینچ گاز خوراک، ۲۶ اینچ گاز برگشتی و خطوط مایعات و گاز سوخت ارسالی حدفاصل منطقه تفکیک و کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ بوده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر عملیات بازرسی، مرمت و ایمن‌سازی در شیرخانه‌های چهارگانه پازنان یک انجام شد، گفت: تعویض خطوط لوله آسیب دیده چاه‌های شماره ۷۹، ۸۱ و ۸۳ (به طول تقریبی ۱۲ متر) در شیرخانه شماره یک، ایمن‌سازی حدود ۱۵۰ متر از خط لوله ۲۰ اینچ گاز ورودی در شیرخانه شماره ۲، ایمن‌سازی خط لوله ۲۸ اینچ گاز ورودی به شیرخانه شماره ۳ و همچنین برش‌کاری و جداسازی ۲ عدد شیر ۲۰ اینچ کلاس ۱۵۰۰ و تعمیر آنها در شیرخانه شماره ۴، از فعالیت‌های عمده و شاخص انجام شده در شیرخانه‌های چهارگانه فوق است.

به گزارش تارنمای جنوب، با اتمام تعمیرات اساسی و راه‌اندازی منطقه تفکیک پازنان یک و کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ تولید حدود ۱۰ م‌م‌م‌ر گاز از مخزن پازنان امکان‌پذیر شده که در آغاز فصل زمستان علاوه بر تأمین قسمتی از سوخت مورد نیاز کشور، بخشی از خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز تأمین می‌شود.