هدف از جمع‌آوری گازهای همراه نفت حفظ محیط زیست است
هدف از جمع‌آوری گازهای همراه نفت حفظ محیط زیست است
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تأکید کرد که هدف ما از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، حفظ سرمایه‌ ملی و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و حفظ محیط زیست است.

به گزارش تارنمای جنوب، مهرداد کاهکش در نشست مشترک با جمعی از مدیران فنی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران که با هدف جلوگیری از گازسوزی‌ برگزار شد، تأکید کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های محیط زیستی در مناطق نفت‌خیز جنوب جزو الزام‌های تولید است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: هدف ما از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، حفظ سرمایه‌ ملی و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و حفظ محیط زیست است.

کاهکش گفت: این اطمینان داده می‌شود که با اجرای طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه از گازسوزی مستمر جلوگیری شود؛ همچنین در این مسیر بهره‌گیری از ابتکارهای نو و استفاده از بخش خصوصی به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها در تبدیل گاز به برق به‌عنوان گزینه‌ای کارآمد، پیشنهاد شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های خصوصی به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در برنامه کاری است.

وی افزود: نگرش امروز ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی در کنار حمایت از نخبگان برای انجام کارهای بزرگ است و نباید تحریم‌ها بر روند کار ما تأثیر بگذارند.

کاهکش گفت: در آینده تولید خوراک برای پالایشگاه بیدبلند به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش خواهد یافت.

استفاده از گاز برای تولید برق

«ابراهیم پیرامون» مشاور مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در این نشست تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از شرکت‌های شاخص در صنعت نفت کشور است که ویژگی خاصی دارد و در گستره چهار استان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اولویت اصلی ما در کنار تولید حداکثری بررسی کاهش گازسوزی است که در این زمینه دو برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گرفته است.

مشاور مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: انجام تعمیرات در بخش‌های مختلف و پیگیری آن به‌خوبی در حال انجام است، اما هدف اصلی این است که بتوانیم از همه ظرفیت مناطق نفت‌خیز جنوب در این خصوص استفاده کنیم.

پیرامون افزود: نگاه مدیریت مناطق نفت‌خیز جنوب نشست‌های تخصصی و فنی و استفاده از همه توان شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌های تعمیراتی و عملیاتی است.

وی بیان کرد: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل توسط هلدینگ خلیج فارس در پالایشگاه بیدبلند یکی از راهکارهای خوب و مؤثر است

پیرامون گفت: در کنار این طرح به‌دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت برای برون‌رفت از گازسوزی‌ها همچون استفاده از گاز برای تولید برق با سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی هستیم، هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی در این زمینه آماده همکاری هستند.

وی افزود: فروش گازها به شرکت‌های داخلی و استفاده از توان داخلی نیز از دیگر راهکارهای مناسب در این باره است.

مشاور مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: پروژه‌های پرشماری از طریق مسیر موجود در برنامه‌ریزی این شرکت برای جلوگیری از سوزاندن گازها و هدررفت منابع تعریف‌شده به‌ نحوی که بعضی از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند و بعضی نیز در مرحله اجرا قرار دارند.