نیروگاه تحقیقات خورشیدی ۲ کیلووات در دانشگاه آزاد اهواز راه اندازی شد
نیروگاه تحقیقات خورشیدی ۲ کیلووات در دانشگاه آزاد اهواز راه اندازی شد
عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: در حال حاضر یک نیروگاه تحقیقات خورشیدی دو کیلو وات در فضای دانشگاه آزاد راه اندازی شد.

ابراهیم آقاجری در گفت و گو با خبرنگار تارنمای جنوب، درباره راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بیان کرد: در خصوص موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان سال های بسیاری است که تمرکز ویژه‌ای از سوی دولت ها و بخش های خصوصی انجام شده است.

وی افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر انواع مختلفی دارد  از جمله انرژی خورشیدی ، بادی ، زیست توده ، زمین گرمایی ، جزر و مد دریا و… است؛ تمرکز اصلی در کشور ایران روی انرژی‌های خورشیدی و بادی بوده که در  این زمینه کارهای ارزشمندی در گذشته انجام شده اما نسبت به افق تعریف شده در برنامه توسعه کشور از نقطه هدف دور هستیم.

آقاجری اظهار کرد: در حوزه انرژی های تجدیدپذیر  یکی از مشکلات اساسی که امروزه وجود دارد، چالش‌های آن است که می توان به ضریب بهره خروجی این نوع انرژی ها و صرفه و صلاح اقتصادی آن اشاره کرد؛ بی شک دنیای علم و دانشگاه های مختلف به دنبال پیشرفت در این حوزه هستند و کارهای پژوهشی زیادی را در این زمینه انجام داده اند.

وی تصریح کرد: نزدیک به دو سال کار پژوهشی و تحقیقات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز  برای پیدا کردن روش‌هایی مقرون به صرفه و بومی برای مقابله با چالش‌های موجود در حوزه انرژی‌های خورشیدی در قالب پایان نامه های ارشد و پروژه های کارشناسی  طراحی و  پیاده سازی  شد.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز افزود: روش‌های مختلفی در این خصوص برای آشنایی با تکنولوژیهای موجود به خصوص برای افزایش راندمان  پیاده سازی شد؛ ما بهترین روش را که به لحاظ بومی سازی قابل اجرا بود، پیاده کردیم و در حال حاضر یک نیروگاه تحقیقات خورشیدی دو کیلو وات در فضای دانشگاه آزاد راه اندازی شد.

آقاجری بیان کرد: انگیزه اصلی در گام اول شناخت تکنولوژی و در گام دوم ارائه روش برای رفع چالش‌های این نوع انرژی که از انرژی‌های تجدیدپذیر بود که با تلاش دوساله‌ای که در گروه مهندسی برق انجام شد، محقق  و به نتیجه نزدیک شد.

وی به رسالت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه حل مسئله و حرکت این دانشگاه برای مهارت آموزی دانشجویان خود اشاره کرد و گفت:  نشاط علمی باید در محیط دانشگاه برای دانشجویان وجود داشته باشد تا دانشجویان درگیر مباحث علمی، چالش‌ها و نیز درگیر مباحث واقعی رشته‌های خودشان بشوند؛ چرا که همین امر باعث می‌شود در دنیای مهارت آموزی پیشرفت خوبی داشته باشند.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز افزود: دانشجویانی که در این کار تحقیقاتی همکاری و فعالیت داشتند با توجه به توانایی که حاصل شد، توانسته‌اند در رشته‌های مرتبط با کار خودشان مشغول به فعالیت بشوند.

آقاجری با بیان اینکه هر هدفی دارای مشکلات و چالش های خاص خود است، تاکید کرد: مهم‌ترین مسائلی که در مباحث علمی ایجاد می شود، نگاه‌های غیر علمی است که باید با صبوری آنها را مدیریت کرد.

وی  ضمن تشکر از همکاری هزینه‌ای و تجهیزاتی اداره‌ کل فنی و حرفه ای خوزستان و اداره کل نوسازی مدارس این استان گفت: با وجود نگاه های ارزشمندی که در برخی سازمان ها و افراد شایسته مجموعه ها وجود دارد سختی و دلسردی  جایی برای عرض اندام نخواهد داشت.