سالانه حداقل ۷۰ درصد خرمای درجه یک شهر‌های جنوبی خوزستان به درجه ۲ و ۳ تبدیل می شود
سالانه حداقل ۷۰ درصد خرمای درجه یک شهر‌های جنوبی خوزستان به درجه ۲ و ۳ تبدیل می شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هر ساله حداقل ۷۰ درصد خرمای شهرستان‌های جنوبی استان بر اثر عوامل متعددی از خرمای درجه یک به خرمای درجه ۲ و ۳ تبدیل می‌شود.

به گزارش تارنمای جنوب، تورج نوروزی در خصوص جزئیات خبر اظهار کرد: به طور عمده باغات نخیلات و مرکبات در استان خوزستان به شدت تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرند؛ همچنین خشکسالی و کمبود آب باعث تحلیل رفتن توانایی‌های این گیاهان شده که نتیجه آن کم باردهی درختان، کاهش عملکرد و افت کیفیت محصول می‌شود.

وی افزود: این امر به ویژه در شهرستان‌های جنوبی خرما خیز استان خوزستان مثل آبادان و شادگان قابل مشاهده است به گونه‌ای که هر ساله حداقل ۷۰ درصد خرمای این شهرستان‌ها بر اثر عوامل مذکور از خرمای درجه یک به خرمای درجه ۲ و ۳ تبدیل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برطرف شدن مشکلات نخیلات و باغات خوزستان بیان کرد: تأمین حقابه مورد نیاز نخیلات استان، تأمین اعتبارات و تسهیلات کم بهره برای مدیریت باغات، تغذیه و به سازی سیستم‌های آبیاری از راهکارهای برطرف شدن مشکلات نخیلات و باغات استان است.

نوروزی با اشاره به خسارت وارد شده به نخیلات خوزستان در اثر جنگ تحمیلی و عوارض پس از آن تصریح کرد: برای جبران این خسارت‌ها سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هر ساله اعتبارات اختصاص یافته پروژه‌هایی را مثل جایگزینی نخیلات پیر و فرسوده و نابود شده توسعه نخیلات، تجهیز و نوسازی اراضی، اصلاح و بهبود نخیلات و… در سطح استان اجرا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ولی به دلیل گستردگی مشکلات، پایین بودن و مقطعی بودن اعتبارات تخصیص یافته و همچنین تداوم شرایط نامساعد آب – هوایی هنوز شاهد مشکلات و محدودیت‌ها در نخلستان‌های جنوبی خوزستان هستیم.