آب حوضه کرخه برای کشت پاییزی در خوزستان رهاسازی می‌شود
آب حوضه کرخه برای کشت پاییزی در خوزستان رهاسازی می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از ۱۵ آبان سال جاری آب در حوضه کرخه برای کشت پاییزی در استان رهاسازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تارنمای جنوب، سید رحمت‌الله پریچهر درباره جزئیات خبر بیان کرد: با توجه به خشکسالی ۲ سال اخیر در حوضه کرخه در سال زراعی جاری با برنامه‌ریزی دستگاه‌های مسئول به خصوص استاندار خوزستان و تاکید وی بر کشت در حوضه کرخه و همچنین با توجه به مسائل اجتماعی، اقتصادی و تعریف الگوی کشت مقرر شده از اواسط آبان رهاسازی آب در این حوضه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه طول زمان رهاسازی آب رودخانه کرخه از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام نشده است، افزود: کارگروهی مشترک نیز تعریف شده که با توجه به اوضاع اقلیمی هرزمان که کشاورزان حوضه کرخه نیاز به آب داشته باشند در اختیار آنها قرار بگیرد.

پریچهر اضافه کرد: تمهیدات لازم برای تأمین نهاده‌های کشاورزی نیز اندیشیده شده است؛ همچنین در بخشی از این اراضی خاک‌ورزی به بهترین صورت انجام شده و در برخی مناطق تسطیح صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای کشت گندم از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است، گفت: تلاش‌های لازم صورت گرفته که تاریخ کشت رعایت شود، ارتقای بهره‌وری در این حوضه در نظر گرفته شده است.

پریچهر تصریح کرد: عمده کشت در این مناطق گندم و جو است که بخش مهمی از گندم کشور و تغذیه دامی را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مروجان با نظارت بر کار و حضور در مزرعه توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه خواهند داد، افزود: امسال متناسب با هر منطقه رقم گندم و توصیه کودی در نظر گرفته شده است.

پریچهر بیان کرد: این حوضه با توجه به اهمیتی که دارد بسیار مورد تاکید وزیر جهاد، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان بوده و امیدواریم با ارتقای تولید زمینه برون رفت از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و بهبود معیشت کشاورزان فراهم شود.

به گزارش تارنمای جنوب، تابستان امسال در مناطق دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه در غرب خوزستان که در حوضه رودخانه کرخه واقع شده‌اند ممنوعیت کامل هر نوع کشت اعمال شد.

استان خوزستان با ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی و باغی، فراورده‌های دامی و لبنی، شیلات و عسل به تنهایی ۱۴ درصد کل محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

در ۲ سال خشکسالی و تنش آبی در خوزستان، تولیدات بخش کشاورزی استان ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.