اهمیت هوش کلامی در فرآیند آموزشی دانش آموز
اهمیت هوش کلامی در فرآیند آموزشی دانش آموز

با یک دنیا علاقه و عشق به آموختن و آموزش به کودکان، سال هاست در مقطع ابتدایی تدریس می کنم.آنچه طی این سال ها از دانش آموزانم دریافت کردم تجربیات بسیار ارزنده و لذت‌بخشی بود که مسیر زندگی را برایم هموار کردم.

 

 

 

فرزانه اسدپور معلم و مدرس فن بیان و صداسازی

 

با یک دنیا علاقه و عشق به آموختن و آموزش به کودکان، سال هاست در مقطع ابتدایی تدریس می کنم.آنچه طی این سال ها از دانش آموزانم دریافت کردم تجربیات بسیار ارزنده و لذت‌بخشی بود که مسیر زندگی را برایم هموار کرد.

یاد دادم و از آن ها یاد گرفتم
درطی سال هایی که کار می کنم

تربیت دانش آموزانم برایم اولویت است این را همه می دانند تلاش می کنم تا به آن ها چیز هایی بیاموزم که در زندگی نمانند و مدت زمان کوتاهی که با من هستند فرصت را غنیمت می دانم و به آن ها مهارت های زندگی یاد می دهم اگر احساس کنم دانش آموزم مطلبی را دوست ندارد و برایش دلنشین و جذاب نیست او را به انجام تکلیف اجبار نمی کنم بر خلاف عزیزانی که معتقد هستند کودک باید تکلیفش را بداند و هرطور شده انجام دهد تا مسئولیت پذیر باشد من ایده ی دیگری پیش گرفتم، مقطع ابتدایی فرصتی است که باید محیط مدرسه و درس را برای دانش آموزان جذاب و دوست داشتنی کرد به مصداق شعر زیبای محمدحسین نظیری نیشابوری:

درس معلّم ار بود زمزمه ی محبتی   جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

مقطع ابتدایی دوران خدمت سربازی نیست و کودک هرگز اجبار را دوست ندارد، همه ی کودکان آموختن را دوست دارند و برایشان جذاب است ما باید بیشتر از هر چیز روانشناسی کودک را از بر باشیم در هر مقطع تحصیلی که آموزش می‌دهیم، آگاهی از نیازهای عاطفی و روحی و نیازهای جسمی کودک در هر رده ی سنی که با آن ها سر و کار داریم کار را برای ما شیرین و آسان می کند.
مطالعه و به اشتراک گذاشتن معلومات روانشناسی در جلسات انجمن اولیا بسیار موثر و کارساز است، شاید والدین به دلیل کار منزل و یا درگیری های شغلی فرصت مطالعه نداشته باشند با ارائه ی چند نکته ی طلایی به روند بهتر آموزش کمک می کنیم.
موضوعی که بازخورد خوبی درکلاس های من دارد کار کردن روی فن بیان دانش آموزان است. قبل از اینکه دوره های فن بیان را بصورت تخصصی بیاموزم روی فن بیان و خوانش صحیح و اصولی آن ها کار می کردم، ابتدا به آن ها آموزش می دادم و بعد پیشنهادم این بود که از اشعار فردوسی، گلستان سعدی، مناجات نامه ی خواجه عبدالله انصاری، حافظ و شعر شاعران معاصر مانند قیصرامین پور و… به انتخاب خودشان حفظ کنند و برایم اجرا کنند، گاهی خوانش های دونفره ی مادر و کودک می خواستم و از دیدن کلیپ های آن ها به وجد می آمدم
حافظ می خواندم و برای تک تک آن ها غزل های مختلف ارسال می کردم و می گفتم گوش کن و مثل من اجرا کن و چه لذتی می برند والدین و دانش آموزان و حال من هم که خوب خوب…
و والدینی که قدر دان هستند و حقشان است بعداز تلاش های بسیار برای کودک دلبندشان لبخند رضایت و گل امید در وجودشان بشکفد، همین رضایت برای من شور و غرور است وقتی بدانم کاری متفاوت انجام داده ام که نتیجه اش عالی شده، می روم دنبال مسیرم و باز هم پژوهش می کنم که دیگر چه کاری می تواند مفید واقع شود و هربار اجرا کردن تجربه هایی که نتیجه شان برکت شد در لحظه لحظه ی زندگی ام، می دانم که خداوند می بیند و محال است روزی لبخندش را نبینیم روزی که اصلا نمیدانی چقدر نزدیک است در گوشت خواهد گفت این هم نتیجه ی تلاشت بنده ی من، فقط کافیست خالصانه کارکنیم حتی اگر هیچ کس قدر دان نبود، همان یک کافیست که تو به هزار هزار امید برسی.
امسال (۱۴۰۱)برای رفتن دنبال یک هدف جدی یک سال تحصیلی را مرخصی گرفتم و بصورت تخصصی دوره های فن بیان و سخنوری و صداسازی را فرا گرفتم تا سال تحصیلی جدید به علاقمندان و دانش آموزان مدارس شهرم آموزش دهم اولین دوره را در شهریورماه برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال برگزار می کنم.

سخنی با والدین
پدر و مادر عزیز می دانم چقدر برای آینده ی فرزند دلبندت تلاش می کنی و می دانم با وجود تمامی مشقت های این جهان، و شرایط دشوار اقتصادی رنج می کشی تا کودکت آسوده رشد کند و بیاموزد

این روزها پدرها همه اسطوره اند
اسطوره های مقاومت در مقابل رنج ها که مبادا درمقابل کودکان شرمنده بمانید. کودکان ما باید برای هر شرایطی تربیت شوند، زیاده خواهی، و پاسخ به درخواست های بی شمار عرصه را برای خانواده سخت می کند.

همه ی والدین کتاب های داستان برای کودکشان تهیه می کنند در محیط منزل می‌خوانند و قطعا هم می آموزند.اما…
سخن من این است که حداقل هفته ای یک بار یا ماهی ۲ بار کودکت را به کتابخانه ی عمومی ببر، نشستن در محیط کتابخانه و دیدن آن همه کتاب و نظم حاکم بر فضای آنجا، دیدن افراد کتابخوان که غرق مطالعه هستند در وجودش معجزه می کند، نشستن روی صندلی کتابخانه و اجازه ی انتخاب یک کتاب از بین هزاران کتاب برایش بسیار لذت‌بخش خواهد بود کودک از لحظه ی ورود به محیط کتابخانه تا آخرین لحظه مهارت کسب می کند هوش کلامی، رشد شناختی، حس کنجکاوی و حس ارزشمندی و خودباوری او تقویت می شود بعد از پایان روز از او بخواهید هرآنچه دیده و آموخته برایتان تعریف کند از او بخواهید جزییات را بیان کند و چیزی را فراموش نکند.

با کسب اجازه از او صدایش راضبط کنید. تکرار این عمل بداهه گویی، هوش کلامی کودک را تقویت می کند صدایش را برای عمه و عمو پدربزرگ و همه ی عزیزان پخش کنید و با یک هماهنگی از قبل، او را تشویق کنید برایش دست بزنید با این کار اعتماد بنفس و خودباوری را در او تقویت می کنید.

بجای خریدن اسباب بازی های گران قیمت و خرج های اضافه او را به مجهز ترین شهربازی ببرید تا ضمن بازی با همسالان و لذت بردن از محیط شاد آنجا با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند، مطالعه و بازی درمنزل خوب است اما کافی نیست کودک مهارت های لازم را کسب نمی کند.

او نصیحت را دوست ندارد اگر چنین بود تمام فرزندان مطیع و بدون مشکل بودند، کودک تقلید می‌کند،درمحیط خانه پدر و مادر را الگو قرار می دهند و درمدرسه همسالان و معلم را همه ی ما یک تصویر مشترک را به خاطر داریم وقتی شخصی درمحیط خانه نماز می خواند کودک تقلید می کند خم و راست می شود به سجده می رود.وقتی والدین تمام وقت فراغت را با سرگرمی در فضای مجازی پر می کنند کودک چیزی جز این نمی بیند پس گوشی و تبلت را برای سرگرمی انتخاب می کند.

والدین عزیز حتی اگر به دلیل‌ خستگی کار فرصت کافی برای مطالعه ندارید کمترین زمان را بخاطر ایجاد انگیزه ی مطالعه فرزندتان درنظر بگیرید خواهید دید بعداز گذشت چند ماه تقلید می کند و به مطالعه علاقه مند می شود.
وقتی او تولد دوستش دعوت می شود به محض برگشتن در زمان مناسب و وقتی حوصله داشت بگویید چه کسانی در تولد حضور داشتند چه کسانی هدیه دادند با چه خوراکی هایی از شما پذیرایی کردند
بپرسید و بپرسید تا مرور شود هرآنچه دیده، با پرسش های شما فکر می کند و جزییات را بیان می کند باور کنید این روش معجزه می کند.

خبر خوب این که دوره های فن بیان و صدا سازی بصورت دائمی در شهرستان مسجدسلیمان برگزار می باشد
علاقمندان برای شرکت در دوره ها با شماره ی زیر تماس حاصل نمایند.

۰۹۰۳۴۲۶۶۷۵۱ خانم اسدپور