کاخ های ایران باستان
کاخ های ایران باستان

به قلم شاهین یوسفی محوطه های باستانی شوش برای دوستداران تاریخ کهن، مکان های بسیار هیجان انگیزی هستند، ردپای تاریخ کهن را در جای جای شوش می‌توان دید، در تپه های باستانی این شهر که قدم می گذارید گویا در زمان سفر می کنید، آثار و کشفیات باستانی شما را باخود به دل هزاره ها […]

به قلم شاهین یوسفی

محوطه های باستانی شوش برای دوستداران تاریخ کهن، مکان های بسیار هیجان انگیزی هستند، ردپای تاریخ کهن را در جای جای شوش می‌توان دید، در تپه های باستانی این شهر که قدم می گذارید گویا در زمان سفر می کنید، آثار و کشفیات باستانی شما را باخود به دل هزاره ها می برد .
زمانی که در محوطه شهر پانزدهم هستید، انگار دوره های گذشته را اطراف خود حس می کنید، کنار قلعه ی آکروپل که قدم می زنید، آجرهای بکار رفته در آن، که از آجرهای دوره های مختلف تاریخی و بعضن بصورت کتیبه وآجرنوشته هستند، با شما سخن از ماجراهای سالیان دور و دراز دارند .
کاخ اردشیر دوم هخامنشی، یکی از مکان هایی در شوش است که گاهن کمتر بازدید کننده دارد، زیرا توجهات بیشتر معطوف به قلعه ی آکروپل و کاخ آپادانا است .
اما اهمیت این بنای کهن کمتر از بقیه آثار باستانی در شوش نیست، این اثر، با طراحی، تزیینات و کاربری درباری که داشته، توجه و شگفتی باستان شناسان زیادی را به خود جلب کرده است .


کاوش های باستانی بر روی این کاخ از سال ۱۳۴۷ آغاز شد، آثار وبقایای این کاخ زمانی که کشاورزان به کشت و زرع در زمین زراعی شان مشغول بودند، مشاهده شده و اینگونه بود که این محوطه باستانی ارزشمند دوباره از دل خاک سربرآورد و یک بار دیگر متولد شد .
کاخ اردشیر دوم یا کاخ شاوور در کنار رودخانه شاوور و در ۳۵۰ متری غرب کاخ آپادانا واقع شده است، این کاخ با ۶۴ ستون سنگی که در هشت ردیف هشتایی قرار دارند ساخته شده است، تالار این کاخ از آن دسته از تالارهای ستون دار در ایران باستان است که ستون ها با نظم هندسی و آراسته و افراشته کنار هم قرار گرفته اند، البته ستون های این کاخ کوتاه تر از کاخ همسایه خود آپادانا است، ستون هایی از سنگ که قسمت بالایی وسقفی آن از چوب و خشت مقاوم و مزین بوده .
این کاخ دارای رنگ آمیزی و نقش ونگارهای خیره کننده ای بوده که در نوع خود کم نظیر است .
ایوانی در شمال کاخ با دو ردیف پنج تایی از ستون های سنگی زیبا وجودداشته، که از ویژگی های این کاخ بشمار می رود.
معماری باشکوه، نقوش و رنگ ولعاب این اثر شگفت انگیز دوره هخامنشی، افتخار ما را به ایران زمین بیش از پیش می کند.
باستان شناسان علت احداث این کاخ را بازسازی و ترمیم کاخ آپادانا ذکر می کنند، هرچه هست این کاخ در دوره اردشیر دوم هخامنشی ساخته شده است و از نظر باستانی بنای ارزشمندیست که ارزش بازدید را دارد .