مزایا و معایب نوشیدن چای که همه باید بدانندمزایا و معایب نوشیدن چای که همه باید بدانند
مزایا و معایب نوشیدن چای که همه باید بدانندمزایا و معایب نوشیدن چای که همه باید بدانند

چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود، اما نوشیدن چای چه فواید و مضراتی به همراه دارد؟ علی اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این که چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود گفت در حال حاضر بسیاری از کشورها چای را در ۴ نوع چای […]

چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود، اما نوشیدن چای چه فواید و مضراتی به همراه دارد؟

علی اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این که چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود گفت در حال حاضر بسیاری از کشورها چای را در ۴ نوع چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ مصرف می‌کنند، اما چای سیاه در میان آنها پرمصرف‌ترین بوده و به عنوان تخمیر گیاه چای به شمار می‌رود.

فواید نوشیدن چای

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه گفته‌های خود با اشاره به این که در چای کافئین وجود دارد گفت چای سیاه نسبت به انواع دیگر آن از کافئین بیشتری بهره می‌برد، اما میزان کافئین آن نسبت به قهوه کمتر است. وی افزود کافئین باعث بهبود تمرکز افراد و آرامش آنها خواهد شد.

نوشیدن چای

رشیدی در ادامه با اشاره به خواص آنتی اکسیدانی چای گفت آنتی اکسیدان‌ها یکی از مهم‌ترین خواص چای محسوب می‌شوند که موجب غیرفعال‌سازی رادیکال‌های آزاد در بدن افراد خواهد شد. ضمن این که وجود برخی آنتی اکسیدان‌ها در چای نظیر پلی فنول‌ها مزایای دیگری از جمله کاهش سطح کلسترول و قند خون در بدن را به همراه دارند. وی تاکید کرد پلی فنول‌ها در مبارزه با سلول‌های سرطانی نقش موثری داشته و باعث پیشگیری در ابتلا به سرطان خواهد شد.

نوشیدن چای

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به خواص چای برای سلامت روده تاکید کرد چای دارای ویژگی ضد میکروبی بوده و باعث تقویت باکتری‌های مفید روده خواهد شد. ضمن این که چای با بهبود پوشش مجرای گوارشی به سلامت روده کمک خواهد کرد. همچنین اگر افراد چای را بدون قند و به میزان متعادل مصرف کنند، از فواید دیگری نظیر استفاده بهتر بدن از انسولین و تنظیم سطح انسولین در بدن برخوردار خواهند شد.

مضرات مصرف چای

رشیدی در ادامه گفته‌های خود نسبت به مصرف بسیار زیاد چای هشدار داد و تاکید کرد برای برخورداری از فواید چای باید آن را به میزان کم و به شکل تازه مصرف کرد. از این رو اگر مصرف چای از ۳ تا ۴ فنجان در روز بیشتر باشد، سلامت بدن افراد به خطر خواهد افتاد.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن نخستین ضرر نوشیدن زیاد چای است گفت نوشیدن زیاد چای به دلیل وجود ترکیباتی با نام تانن در آن باعث کاهش جذب آهن و در نتیجه کم خونی در افراد خواهد شد.

نوشیدن چای

رشیدی در ادامه بیان کرد نوشیدن زیادی چای به دلیل وجود کافئین مضرات دیگری چون استرس، اضطراب و بی‌قراری را به همراه دارد. وی افزود به هر میزان که چای بیشتر دم بکشد، میزان کافئین بیشتری به بدن فرد منتقل خواهد کرد. از این رو باید از مصرف زیاد چای به خصوص چای بسیار دم کشیده پرهیز شود.

این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد نوشیدن زیاد چای روی الگوی خواب افراد نیز تاثیر می‌گذارد. در واقع اگر افراد چای زیادی مصرف کنند، کافئینی که در چای وجود دارد روی چرخه تولید ملاتونین (هورمون خواب) تاثیر گذشته و باعث بر هم خوردن الگوی خواب خواهد شد. ضمن این که کافئین زیاد در چای باعث تشدید علائم رفلاکس معده خواهد شد و سوزش سردل را به همراه دارد. همچنین سردردهای مزمن یکی دیگر از مضرات نوشیدن زیاد چای محسوب می‌شود.

مصرف

رشیدی در ادامه با هشدار نسبت به نوشیدن چای با معده خالی گفت وجود تانن در چای باعث خواهد شد تا هنگام نوشیدن آن با معده خالی در افراد حالت تهوع ایجاد شود. همچنین مصرف زیاد چای در زنان باردار نیز خطرناک است؛ چرا که مصرف روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان چای در زنان باردار احتمال سقط جنین و کاهش وزن جنین در زمان تولد را افزایش خواهد داد.

این کارشناس ارشد تغذیه در پایان گفته‌های خود با اعلام این که به طور کلی مصرف چای فواید متعددی را به همراه دارد تاکید کرد برای برخورداری از فواید چای باید آن را به میزان متعادل و به شکل تازه دم مصرف کرد؛ چرا که مصرف زیاد آن سلامت افراد را به خطر خواهد انداخت.

  • منبع خبر : گجت نیوز