گزارش برگزاری آیین نوروزگاه در شهرستان ایذه
گزارش برگزاری آیین نوروزگاه در شهرستان ایذه

جشن بزرگ نوروزی مردم شهرستان ایذه با استقبال بی‌سابقه مردم در عمارت اتابکان برگزار شد.

به دنبال فروکش کردن بیماری کرونا و پس از یک وقفه دوساله، اولین نوروزگاه قرن در شهرستان ایذه برگزار شد.

داوود اسماعیل وند دبیر برگزاری این نوروزگاه ضمن تقدیر از اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان، ستاد خدمات سفر استان و شهرداری ایذه، به خبرنگار ایلنا گفت: این جشن که در محل تاریخی عمارت اتابکان شهرستان ایذه به روی صحنه رفت، تنها جشنواره نوروزی استان خوزستان بوده که به شکل محوری به موضوع کودک پرداخته است. با توجه به این مهم که کودکان همیشه در برنامه‌های فرهنگی مغفول واقع می‌شده‌اند، خوشبختانه این بار به شکل ویژه به آنان پرداخته شد.

اسماعیل وند افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با مشارکت در اجرای این جشن یک روز خاطره‌انگیز را برای مردم شهرستان ایذه رقم زد که بدون شک این مردم هرگز فراموش نخواهند کرد .

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرستان ایذه به دلیل کم‌کاری برخی از ارگان‌های متولی، کودکان آن‌گونه که باید امکان دیدن برنامه‌های فرهنگی را ندارند و نیاز است که بیشتر به کودکان این شهر پرداخته شود.

این عضو شورای شهر ایذه گفت: محوریت برنامه جشن نوروزی ایذه با موضوع کودک و میراث فرهنگی، پیش‌زمینه ثبت جهانی این شهر است که شهرداری و شورای شهر ایذه طی سال گذشته تا کنون با تمام توان برای رسیدن به این نقطه مهم فرهنگی به میدان آمده‌اند و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بزرگ به نام استان خوزستان و مردم شریف ایران در یونسکو رقم بخورد.

مهدی فرجی رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر نیز بیان کرد: نوروزگاه ها فرصتی است برای یادآوری و باز تکرار مراسمات و آیین‌های ملی و مردمی که در مناطق مختلف کشور هر ساله برگزار می‌شود. کمااینکه شهرستان ایذه یکی از مناطق ویژه گردشگری کشور محسوب می‌شود و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است، امسال نیز در اجرای موفقیت‌آمیز این جشن یک روز بزرگ فرهنگی دیگر را به نام مردم شهرستان ایذه در تقویم فرهنگی کشور در آغاز قرن جدید به ثبت رساند.

وی ضمن تقدیر از فرامرز خوشاب دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه، گفت: نوروز گاه اتابکان با توجه به حضور هنرمندانی از سراسر کشور در قالب جشنواره اقوام برگزار شد و یکبار دیگر شهر ایذه به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایل بختیاری میزبان هنرمندان بزرگی از سراسر نقاط بود.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در ادامه افزود: در این برنامه فرهنگی ارگان‌ها و مؤسسات بسیاری همکاری و همیاری داشتند که در اینجا از تمامی کسانی که باعث شدند مردم شهرستان ایذه و میهمانان نوروزی یک روز شاد را تجربه کنند، تقدیر و تشکر داریم.

خبرنگار: بهنام رضایی مالمیر

 

WhatsApp Image 2022-03-27 at 3.17.20 AM

WhatsApp Image 2022-03-27 at 3.17.21 AM

  • منبع خبر : ایلنا