۱۴ شهر دیدنی دنیا که خودرو ندارند!
۱۴ شهر دیدنی دنیا که خودرو ندارند!

برای بسیاری از ما حتی فکر اینکه در شهری خودرو وجود نداشته باشد، عجیب و گیج‌کننده است. خودروها آن‌قدر ما را به خودشان وابسته کرده‌اند که زندگی بدون آنها را نمی‌توانیم تصور کنیم. با این حال، مکان‌هایی در دنیا وجود دارند که هیچ خودرویی در آنها نیست و مردم از پاهایشان یا وسایل حمل‌ونقل سنتی […]

برای بسیاری از ما حتی فکر اینکه در شهری خودرو وجود نداشته باشد، عجیب و گیج‌کننده است. خودروها آن‌قدر ما را به خودشان وابسته کرده‌اند که زندگی بدون آنها را نمی‌توانیم تصور کنیم. با این حال، مکان‌هایی در دنیا وجود دارند که هیچ خودرویی در آنها نیست و مردم از پاهایشان یا وسایل حمل‌ونقل سنتی مانند دوچرخه و قایق برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند. خیلی خوب است که این شهرها را بشناسید؛ شاید روزی به آنها سفر کردید!

البته این شهرها دلایل مختلفی برای نداشتن خودرو دارند. برای مثال، برخی از آنها شهرهایی تاریخی هستند که به‌منظور حفظ بافت اصلی و بهبود گردشگری، تردد خودروها را ممنوع کرده‌اند. برخی دیگر مکان‌هایی روستایی و ایزوله هستند که مسیرهایی برای تردد خودرو ندارند. برخی دیگر مانند ونیز شهرهایی هستند که مسیرهای آنها آبی است و راهی به‌جز استفاده از قایق در آنها نیست. به هر حال خودروهایی که در این مطلب معرفی کرده‌ایم، هیچ‌کدام از وسایل نقلیه موتوری استفاده نمی‌کنند.

۱. لامو، کنیا

لامو در سواحل کنیا واقع شده است. این جزیره یکی از قدیمی‌ترین محل‌های سکونت سواحیلی در شرق آفریقاست که به بهترین شکل از آن محافظت کرده‌اند. جاذبه‌های تاریخی لامو بسیار زیاد هستند و گردشگران را به خود می‌خوانند. معماری زیبای این شهر نشان‌دهنده تأثیر تلفیق تاریخی فرهنگ‌های مختلف از سواحیلی، عربی، فارسی، هندی و اروپایی است. برای تردد در خیابان‌های لامو فقط می‌توانید از دوچرخه، الاغ و پاهایتان استفاده کنید. در طبیعت زیبای این شهر با آب‌وهوای عالی و معماری شگفت‌انگیزش، واقعا جایی برای خودروها که منبع آلودگی هستند، وجود ندارد.

۲. فایرآیلند، نیویورک

این جزیره به‌موازات جزایر لانگ‌آیلند در نیویورک قرار گرفته است. فایرآیلند یکی از معدود شهرهای ایالات متحده است که در آن خودرو وجود ندارد و تنها راه رفت‌وآمد در آن به‌صورت پیاده، با دوچرخه یا ماشین گلف است. مناظر ساحلی این شهر بسیار زیبا هستند. فایرآیلند آب‌وهوای بی‌نظیری دارد که واقعا هم حیف است ماشین‌ها آن را آلوده کنند. به فایرآیلند لقب بهشت بدون ترافیک را داده‌اند.

 

۳. لا کامبرسیتا، آرژانتین

لا کامبرسیتا (La Cumbrecita) روستایی کوچک است که در استان کوردوبا در آرژانتین واقع شده است. معماری آن از سبک آلپاین الهام گرفته و خانه‌های آن به سبک باواریا ساخته شده‌اند که قلب هر گردشگری را تسخیر می‌کند. از آنجا که هیچ جاده آسفالته‌ای ندارد، به‌عنوان اولین شهر پیاده‌ها در این کشور شناخته شده است و تنها گزینه‌ای که برای تردد دارید، پاهای پرتوانتان است!

۴. ونیز، ایتالیا

ونیز احتمالا مشهورترین شهر بدون خودرو در جهان است. ونیز از ۱۱۸ جزیره در یک تالاب کم‌عمق (با عمق ۵۰ فوت) تشکیل شده است. ونیز با ۴۱۶ پل، ۱۷۷ کانال و ساختمان‌های رنگارنگ زیبا، هوش از سر گردشگران می‌برد. در این شهر باید یا پیاده راه بروید یا سوار قایق شوید؛ چون نه خودرویی دارد و نه مسیری برای تردد خودروها در آن وجود دارد.

۵. خلیج هالیبوت، آلاسکا

خلیج هالیبوت جزیره‌ای شناور در آلاسکا در ایالات متحده است. جامعه‌ای کوچک در پارک حفاظت‌شده خلیج کاچماک که در زمینی در امتداد آب‌ها که ناروز (The Narrows) نامیده می‌شود واقع شده است. بیشتر ساختمان‌های این سرزمین روی پایه‌ها یا اسکله بنا شده‌اند و روی آب شناورند. هیچ جاده آسفالته‌ای در آن دیده نمی‌شود و برای تردد در آنجا چند گزینه دارید: پیاده بروید، از موتور چهار چرخ ATV استفاده کنید و در مسیرهای آبی سوار کرجی‌های پارویی کوچک یا هواپیماهای دریایی شوید.

۶. شهر قدیمی دوبرونیک، کرواسی

این منطقه میراث جهانی سازمان یونسکو است که به آن لقب «مروارید آدریاتیک» را داده‌اند. این شهر مانند واحه است و فقط عابران پیاده می‌توانند در آن رفت‌وآمد کنند. تردد خودروها فقط در حومه دیوارهای تاریخی آن مجاز است. دوبرونیک (Dubrovnik) شامل ترکیبی از کلیساهای گوتیک، رنسانس و باروک است که سقف‌های کاشی‌کاری قرمزرنگی دارند و در غروب خورشید شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند.

۷. سیویتا دای باگنورگیو، ایتالیا

سیویتا دای باگنورگیو (Civita di Bagnoregio) مکانی پرکشش برای گردشگرانی است که دوست دارند زیبایی‌های این شهر بدون ماشین را در بالای تپه‌ها تماشا کنند. توپوگرافی (نقشه‌نگاری) شگفت‌انگیز این شهر یک پل عابر پیاده است که در موقعیتی منحصربه‌فرد در بالای کوهی بر فراز دره قرار دارد. در گذشته از الاغ برای تحویل کالاها و وسایل استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر تنها راه حمل‌ونقل کالا به درون شهر و خارج از آن موتورسیکلت‌ها هستند.

۸. جزیره مکیناک، میشیگان

این جزیره که در دریاچه هورون قرار دارد، از سال ۱۹۹۸ همه وسایل نقلیه موتوری را ممنوع کرد. امروزه این جزیره یک استراحت‌گاه تابستانی محبوب است که خانواده‌ها، دوست‌داران طبیعت و طرفداران تاریخ را به خود جذب می‌کند. فقط با دوچرخه و کالسکه‌های اسبی در این جزیره می‌توان تردد کرد.

۹. سارک، بریتانیا

آن سوی سواحل نرماندی در فرانسه، سارک قرار دارد. این جزیره در قسمت انگلیسی کانال مانش واقع شده است. با اینکه خیلی کوچک است، مناظر زیبای بسیاری دارد و هوای آن به‌خاطر نداشتن خودرو، کاملا پاک است. در این جزیره فقط پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کالسکه‌های اسبی مجاز هستند. تنها وسایل موتوری موجود در آن فقط تراکتورها هستند.

۱۰. فس البالی، مراکش

مدینه فس البالی که با نام «فس قدیم» هم معروف است، شهری است بدون خودرو، با خیابان‌های پیچ‌وخم‌دار قرون وسطایی که فقط با پای پیاده می‌توانید در آن بگردید. هوای پاک و زیبایی این شهر باعث شده است شبیه سرزمین عجایب به نظر برسد.

 

۱۱. هایدرا، یونان

بهشتی بی‌نظیر در دریای اژه، با خیابان‌هایی سنگفرش‌شده که در آن نه هیچ ماشینی می‌بینید و نه حتی یک اسکوتر در آن تردد دارد. در هایدرا فقط می‌توانید با پای پیاده راه بروید یا اینکه سوار خرها شوید. هایدرا بخشی از جزایر سارونیک است و به‌خاطر معماری به‌خوبی حفاظت‌شده‌، دریای آبی زیبا، خلیج‌های مخفی و مسیرهای زیبای پیاده‌روی ساحلی‌اش معروف است.

۱۲. بالد هد آیلند، کارولینای شمالی

این جزیره زیبا هم از آن مکان‌هایی است که ماشین‌ها در آن جایی ندارند. سواحل زیاد، زمین گلف کنار دریا و کلبه‌های عجیب جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا هستند. از آنجا که ماشینی در آن نمی‌بینید، آب‌وهوای آن واقعا پاک است. حمل‌ونقل در این جزیره فقط با ماشین‌های گلف، دوچرخه و پیاده‌روی امکان‌پذیر است.

۱۳. گیتهورن، هلند

گیتهورن (Giethoorn) در حدود ۵۵ مایلی شمال شرقی آمستردام واقع شده است. گیتهورن را «ونیز هلند» هم می‌نامند؛ زیرا ساختار آن به ونیز شباهت دارد. این شهر زیبا ۱۸۰ پل دارد که روی کانال‌های شهر به‌شکل طاق‌دار بنا شده‌اند و آن‌چنان زیبا هستند که انگار مستقیم از نقاشی بیرون آمده‌اند. درست مانند ونیز، این شهر هم هیچ ماشینی ندارد و فقط می‌توانید در مسیرهای آبی با قایق تردد کنید و پیاده در شهر بگردید.

۱۴. زرمات، سوئیس

زرمات در پای بلندترین قله‌های سوئیس و معروف‌ترین قله آن ماترهورن واقع شده است. شهری کوهستانی با جاذبه‌های طبیعی فراوان که برای اسکی و ورزش‌های زمستانی عالی است. هوای آن پاک و به‌دور از هر گونه آلودگی است و دلیل آن هم مشخص است: در زرمات هیچ ماشینی تردد نمی‌کند.

 

جمع‌بندی

به همان اندازه که نبود ماشین در شهرهایی که ما زندگی می‌کنیم عجیب به نظر می‌رسد، در برخی شهرهای دنیا وجود ماشین عجیب‌وغریب است. این شهرها یا به‌دلیل حفظ بافت تاریخی یا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و نداشتن مسیرهای مخصوص تردد خودرو، اجازه نمی‌دهند خودرویی در آن رفت‌وآمد کند. حالا شما برای ما بگویید؛ آیا حاضر بودید در چنین شهرهایی زندگی کنید؟ لطفا مزایایی را که زندگی در این شهرها دارد، به‌جز آب‌وهوای پاک، در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

  • منبع خبر : karnameh.com