راستی آزمایی شایعات برمودایی
راستی آزمایی شایعات برمودایی

چند سالی است که خبری از مثلث برمودا نیست، به همین دلیل سراغ بررسی صحت و سقم راز‌ها و مسائل عجیب و غریبی رفتیم که درباره‌اش شنیده‌ایم

مثلث برمودا که با نام مثلث شیطان هم شناخته می‌شود، منطقه‌ای است در غرب اقیانوس اطلس شمالی که به طور تقریبی به سه رأس میامی در فلوریدا، سان خوآن در پورتوریکو و جزیره برمودا در وسط اقیانوس اطلس محدود می‌شود. ناحیه‌ای به مساحت تقریبا ۱۳۰۰ کیلومترمربع که یکی از پر رفت‌وآمدترین خط‌های سفر‌های هوایی و دریایی است، اما چیزی که باعث شده نام این ناحیه در تاریخ ثبت شود، اخباری است که از حدود ۷۰ سال پیش درباره این مثلث جغرافیایی منتشر شده مبنی بر این که صد‌ها فروند هواپیما، کشتی و قایق به شکل کاملا ناگهانی در این منطقه ناپدید شده‌اند.

گفته‌ها و شنیده‌های شگفت انگیزی که از همان زمان در صدر خبر‌های پرطرفدار و عامه پسند قرار گرفتند، این که مثلث برمودا هر چیزی را که واردش شود، می‌بلعد! از همان زمان مردم و دانشمندان به دو دسته تقسیم شدند، گروهی که این اخبار را شایعه، خرافات و دروغ می‌دانستند و گروهی که آن‌ها را باور داشتند و طرفدار سرسخت عوامل ماوراء طبیعی برای آن بودند. در این پرونده سعی کرده‌ایم پیشینه‌ای از این رخداد‌ها را بیان کنیم، از شایعات جالب درباره این منطقه بگوییم و در نهایت واقعیت‌هایی را که دانشمندان به آن دست یافته‌اند با هم مرور کنیم.

خبرساز‌ترین حوادث مثلث برمودا ناپدید شدن ۳ خواهر

غرق شدن کشتی «یو‌اس اس سایکلوپ» و نابودی آن در سال ۱۹۱۸ که بیش از ۳۰۰ نفر خدمه را با خود می‌برد، باعث شد تا مثلث برمودا توجه مردم را به خود جلب کند. فاجعه غرق شدن این کشتی با ۱۶۰ متر طول و ۱۰ هزار تن بار سنگ منگنز مثلث برمودا را به صدر اخبار روز آورد. همراه با ناپدید شدن این کشتی، دو کشتی خواهر آن به نام‌های «یواس اس پروتئوس» و «یو اس اس نرئوس» هم در اقیانوس اطلس شمالی ناپدید شدند.

همه چیز از کار افتاد

پرواز ۱۹ یکی از پیچیده‌ترین حوادث مثلث برمودا بوده است. در این حادثه ۵ فروند هواپیمای نظامی در سال ۱۹۴۵ برای یک عملیات اکتشافی همزمان به سمت مثلث برمودا به پرواز درآمدند. ساعاتی پس از پرواز یکی از خلبان‌ها با برج مراقبت تماس گرفت و وضعیت خود را به طرز عجیبی تشریح کرد. او گفت: «ما در حال ورود به آب‌های سفید هستیم و هیچ چیز خوب به نظر نمی‌رسد. ما نمی‌دانیم در کجا هستیم. آب سبز است یا سفید؟» پس از آن که برج مراقبت توصیه کرد تا هواپیما‌ها ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دهند تا در جهت فلوریدا قرار بگیرند، خلبان گفت که دستگاه‌های تشخیص درجه‌ها و جهت‌ها از کار افتاده‌اند. صدای خلبانان ضعیف و ضعیف‌تر شد تا به کلی قطع شد و هواپیما‌ها برای همیشه ناپدید شدند.

دیگر قربانیان مثلث

«کونمارا پنجم» یک قایق بادبانی سرگردان در اقیانوس اطلس در جنوب برمودا بود که در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۵ پیدا شد. تمام خدمه قایق ناپدید شده بودند در حالی که قایق بادبانی پس از سه روز توفان در دریا جان سالم به در برده بود. در سال ۱۹۲۱ پنج قایق بادبانی که دو سال پیش به اقیانوس اطلس رفته و بازنگشته بودند در کارولینای شمالی پیدا شدند. در همین سال‌های اخیر هم یک کشتی با نام «اس اس ال‌فارو» در سال ۲۰۱۵ همراه با ۳۳ خدمه در مثلث برمودا غرق و بعد‌ها تکه‌هایی از آن پیدا شد. در سال ۲۰۱۸ هم یک هواپیما با هشت مسافر در این ناحیه ناپدید شد و هیچ اثری از آن باقی نماند.

مروری بر نظریات فرا طبیعی در دفاع از اسرارآمیز بودن مثلث برمودا دریچه‌ای برای ورود به دنیای دیگر!

نخستین فردی که به اسرارآمیز بودن این منطقه پی برد، کریستف کلمب بود. شراره‌های آتشی که گویا به یک باره درون آب سقوط کرده و عملکرد غیرمعمول قطب‌نما، از عجایبی بود که ذهن کلمب را به خود مشغول کرده بود. چندین سال قبل از آن یک اقیانوس شناس سرشناس در اعماق ۲ هزار متری این منطقه دو هرم صیقلی عظیم‌الجثه کشف کرده بود.

بعد‌ها ادعا شد دانشمندانی که در حال انجام پژوهش در این منطقه بودند یک هرم ایستاده با ارتفاع ۲۰۰ متر پیدا کردند که جنس آن از کریستال بود. جالب این که بالای این هرم‌های شیشه‌ای دو حفره بزرگ وجود داشتند که باعث ایجاد امواج غول‌آسا می‌شدند. برخی اعتقاد دارند که این اهرام شیشه‌ای اشعه مثبتی را جذب می‌کنند و در اختیار جزیره ناپدید شده آتلانتیس قرار می‌دهند.

یکی از نمایش نامه‌های شکسپیر با نام «توفان» که به غرق شدن یک کشتی می‌پردازد، مثلث برمودا را در ذهن مردم بیش از پیش رمزآلودتر کرد. چرا که بسیاری باور دارند این نمایش نامه داستانی واقعی را از غرق شدن یک کشتی در منطقه برمودا روایت می‌کند. یکی از نظریات رایج در این باره فرو رفتن قاره افسانه‌ای آتلانتیس در دریاست.

به نوشته افلاطون، مردم آتلانتیس برای فتح آتن سپاهیان بی‌شماری فراهم کردند و زئوس بر آن‌ها توفانی نازل کرد که قابل تصور نبود. این ایده توسط استیون اسپیلبرگ در فیلم علمی- تخیلی «برخورد نزدیک از نوع سوم» ارائه شد که داستان ربودن انسان‌ها توسط موجودات فضایی است.

یکی دیگر از نظریات رایج، ورود به دنیایی دیگر است. عده‌ای از دانشمندان ادعا می‌کنند مثلث برمودا، دریچه‌ای به سمت دنیایی دیگر است که هواپیماها، کشتی‌ها و انسان‌ها وارد آن دنیا می‌شوند. گروهی از دانشمندان هم تمامی اتفاقات رخ داده در این منطقه را نشانه‌ای از حضور فرا زمینی‌ها می‌دانند. در نهایت، همه این فرضیه‌ها توسط دلایل علمی رد شدند که در ادامه خواهیم خواند.

دانستنی‌های جالب و متعجب کننده درباره مثلث برمودا وقتی قطب نما گیج می‌شود

بیشتر کسانی که درون مثلث برمودا می‌روند یا به آن نزدیک می‌شوند می‌گویند قطب نمای شان در این منطقه درست کار نمی‌کند یا خراب می‌شود. نخستین عملکرد عجیب و غریب قطب نما‌ها در این منطقه برای کریستف کلمب اتفاق افتاد. او در اسنادش اعلام کرده است که قطب نما در مثلث برمودا جهت‌های عجیبی را نشان می‌داده است. بر اساس یک توضیح علمی، این ناحیه از اقیانوس اطلس یکی از دو مکان کره زمین است که در آن دو راستای شمال مغناطیسی و شمال واقعی (جغرافیایی) یکی می‌شوند. مکان دیگر، مثلث برمودای اقیانوس آرام، نزدیک به کشور ژاپن است که به آن لقب دریای شیطان داده‌اند.

مثلثی بدون نقشه

تاکنون جست‌وجو‌هایی که برای کشف بقایای کشتی‌ها و هواپیما‌ها صورت گرفته، در بیشتر مواقع بی‌نتیجه بوده و لاشه آن‌ها هیچ‌وقت پیدا نشده است. همچنین هیچ تحقیق جامعی از جانب دولت آمریکا در این مکان صورت نگرفته و تمامی پژوهش‌ها را موسسه‌های خصوصی انجام داده‌اند. مثلث برمودا ۱۳۸ جزیره دارد که روی هیچ نقشه‌ای ترسیم نشده است، زیرا کسی از مساحت دقیق آن‌ها اطلاع ندارد. برخی معتقدند یک مرکز آزمایش زیردریایی در اقیانوس اطلس است که با همکاری گونه‌های فرا زمینی در منطقه مثلث برمودا و زیر اقیانوس دست به آزمایش‌هایی می‌زند که سبب ایجاد این حوادث می‌شود.

کرم چاله‌ای در زمان

«بروس گرنون» که خلبانی کارکشته بود، چندین پرواز در آسمان مثلث برمودا انجام داد که یکی از آن‌ها برای همیشه در تاریخ ثبت شد. او این پرواز را از شهر آندروس باهاماس به همراه همکارش انجام داد. آن دو هنگامی که به نزدیکی مثلث برمودا رسیدند متوجه حضور ابر‌هایی در ارتفاع پایین و نزدیک به سطح اقیانوس شدند که هر چه جلوتر می‌رفتند بیشتر می‌شدند. بروس تلاش کرد تا هواپیما را در ارتفاع بالاتری قرار دهد، ولی در میان هاله‌ای از ابر‌های سیاه به دام افتاده بودند.

او گفته که مدام به برج مراقبت سیگنال مخابره می‌کرده، ولی هیچ کدام به برج نمی‌رسیده است. این خلبان در نهایت با تجربه بالایی که داشت موفق شد هواپیما را به سمت «پالم پیچ» هدایت و از این دردسر رهایی پیدا کند. نکته عجیب این که این پرواز که باید در مدت ۷۵ دقیقه انجام می‌شد، در مدت ۴۵ دقیقه به مقصد رسید. موضوعی که عده‌ای را به این نتیجه رساند که آن ابر‌ها یک «کرم چاله» بوده‌اند که در فضا و زمان میان‌بر زده و به انتقال اجسام سرعت بخشیده‌اند.

دانشمندان چطور توانستند راز‌های مثلث برمودا را با دلایل علمی افشا کنند؟ واقعیت‌های مثلث برمودا

پس از حادثه پرواز ۱۹ در سال ۱۹۴۵، «هوارد ال. روزنبرگ» یک کهنه کار نیروی دریایی ایالات متحده توضیح داد که خلبان احتمالا گم شده و هواپیما هم بنزین تمام کرده است. با توجه به دمای بسیار پایین آب، اگر فرض کنیم که خدمه از سقوط جان سالم به در برده باشند، نمی‌توانسته‌اند برای مدت طولانی در آب دوام بیاورند.

نکته مهم دیگر این که هواپیمای نجات یک نوع «PBM Mariner» بود؛ هواپیمایی که به عنوان «مخزن گاز پرنده» شناخته می‌شد، زیرا بسیار قابل اشتعال بود؛ بنابراین احتمال این که امدادگران با حادثه‌ای آتشین مواجه شده باشند، زیاد است. جالب این که بدانیم ناپدید شدن‌ها در این منطقه پر رفت‌وآمد، از سایر نقاط اقیانوس با شرایط مشابه، بیشتر نیست.

توفان و نقص ایمنی؛ متهم‌های ردیف اول

اسناد «شبکه ایمنی هوانوردی و گارد ساحلی ایالات متحده (USCG)» نشان می‌دهد که بسیاری از این ناپدید شدن‌ها ناشی از توفان و نقص ایمنی وسایل نقلیه است. این سازمان توضیح می‌دهد: «در بررسی بسیاری از حوادث هواپیما‌ها و کشتی‌ها در این منطقه طی سال‌ها چیزی کشف نشده است که نشان دهد آن‌ها در نتیجه عواملی غیر از دلایل فیزیکی رخ داده‌اند. مثلث برمودا از سایر بخش‌های اقیانوس، مرموزتر، مشکوک‌تر و خطرناک‌تر نیست».

طبق گزارش سرویس ملی اقیانوس، مقامات این سازمان توضیح می‌دهند: «کشتی‌هایی که در گذشته از این منطقه عبور می‌کردند، سیستم‌های پیش بینی دقیقی نداشتند و در نتیجه در برابر تغییرات ناگهانی و شدید آب‌وهوا بسیار آسیب پذیر بودند. از سوی دیگر وجود جزایر متعدد در اقیانوس باعث ایجاد آب‌های کم عمق می‌شود که کشتی‌های بزرگ را به دردسر می‌اندازد. اقلیم منطقه شواهد و بازمانده‌های حوادث را به سرعت نابود می‌کند، کوسه‌ها اجساد را به داخل آب می‌برند و جریان گلف استریم (رودخانه‌ای در اعماق اقیانوس که می‌تواند چیز‌های شناور را با سرعت ۲٫۵ متر در ثانیه جابه‌جا کند) بقایای لاشه هواپیما‌ها را از محل سقوط یا انفجار دور می‌کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند ناپدید شدن‌های اسرارآمیز با فرکانس‌های مثلث برمودا ارتباط دارد». خطای انسانی و اشتباه در خواندن قطب نما هم از دیگر دلایل علمی برای توضیح حوادث مثلث برموداست.

شایعه انفجار متانپ

با این حال خرافات همچنان ادامه دارند و حتی در توضیحات علمی هم ریشه دوانده‌اند. سال ۲۰۱۵ یک مجموعه تحقیقات زمین شناسی اعلام کردند که موضوع مثلث برمودا احتمالا به انفجار‌های متانی برمی‌گردد که پس از پایان آخرین عصر یخبندان منتشر شد. آن‌ها می‌گویند افزایش دمای اقیانوس به افزایش فشار و آزاد شدن متان از هیدرات‌های گاز منجر شد و دهانه‌هایی بلعنده ایجاد کرد. رسانه‌ها هم از این فرضیه استقبال و این خبر را به سرعت منتشر کردند که انفجار‌های ناگهانی متان می‌تواند حباب‌های گازی تشکیل دهد و فروچاله‌هایی ایجاد کند که کشتی‌ها را غرق می‌کند.

«کارولین روپل» ژئوفیزیک دان و رئیس پروژه هیدرات گازی سازمان زمین شناسی ایالات متحده، این اتفاق را بسیار نامحتمل می‌داند: «نشت آهسته متان در اقیانوس‌ها رایج است، اما فوران‌هایی در مقیاس بزرگ مانند مواردی که ممکن است در زمان پایان دوران یخبندان رخ دهد، از آن زمان ثبت نشده است. هیدرات‌های گازی به صورت انفجاری تجزیه نمی‌شوند، مگر این که فشار شدیدی ایجاد شود؛ از نوعی که می‌تواند درنتیجه تغییرات آب‌وهوایی چشمگیر اتفاق بیفتد آن هم فقط در قسمت‌هایی از اقیانوس که آب آن قدر کم‎عمق است که هیدرات‌های گاز تحت تأثیر تغییرات دمای آب قرار می‌گیرند. در واقع بیشتر متانی که امروزه به اقیانوس نشت می‌کند، مدت‌ها قبل از رسیدن به سطح توسط میکروب‌ها به دی اکسید کربن تبدیل می‌شود».