مالچ پلیمری برای مهار کانون‌های ریزگرد جایگزین مالچ نفتی می‌شود
مالچ پلیمری برای مهار کانون‌های ریزگرد جایگزین مالچ نفتی می‌شود

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف استفاده از مالچ نفتی در مهار کانون‌های ریزگرد گفت: آزمایش ۲ نوع مالچ پلیمری موفقیت آمیز بوده و درصدد صدور مجوز برای آنها هستیم.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه کار بر روی طرح مالچ‌های زیستی از سال ۹۶ تاکنون بی‌وقفه ادامه داشته، درباره مراحل ارزیابی این مالچ ‎ها توضیح داد: ابتدا دستورالعمل ارزیابی مالچ‌های زیستی در ستاد مقابله با گرد و غبار تهیه و ضوابط آن تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی افزود: ۸۶ مالچ پلیمری در کارگروه تثبیت‌کننده‌های خاک بر اساس این ضوابط ارزیابی شده است که ۲۱ مورد از آنها توانستند آزمایش‌های محیطی زیستی را بگذرانند و هشت مورد از آنها نیز توانستند مرحله پاشش را انجام دهند که در نهایت ۲مورد از این مالچ‌ها طبق دستورالعمل‌ها حدود ۲ سال ماندگاری داشتند.

به گفته وی، این آزمایش ها در دانشگاه یزد و در منطقه بافق انجام شده است.

طهماسبی بیرگانی جایگزینی مالچ زیستی به جای مالچ نفتی را یکی از آرزوهای دیرین خود عنوان کرد و گفت: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که مراحل جایگزینی مالچ پلیمری تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و در این زمینه موفق بوده‌ایم و در صدد صدور مجوز برای این ۲ نمونه مالچ پلیمری هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا امسال برنامه‌ای برای استفاده از مالچ نفتی وجود دارد گفت: برای استفاده از مالچ نفتی فعلا اعتباری وجود ندارد و تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست این است که فعلا از مالچ نفتی استفاده نشود.

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها هنوز مایل به استفاده از مالچ نفتی است، این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های گذشته به صورت موردی با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی مجوز موردی برای مکان‌های خاص و ویژه داده بود که تبعاتی برای ما داشته است.

بر اساس این گزارش، «مالچ» نوعی پوشش برای تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی است که بیش از ۱۰ سال است با مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست روبه رو شده است.

طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار نیز فروردین ۹۹ در بازدید از عملیات مالچ پاشی نفتی در دشت آزادگان خوزستان تایید کرده بود که میزان مواد آروماتیک (گروه بزرگی از آلاینده‌های آلی) در مالچ نفتی بیش از حد استاندارد بوده و کیفیت مالچ نفتی استفاده شده در عملیات بیابان‌زدایی خوزستان باید بهبود یابد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۹ با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی آثار زیست محیطی ناشی از مالچ پاشی نفتی در منطقه بیت کوصر» نسبت به تاثیر منفی زیست محیطی اجرای این طرح بر اکوسیستم و زیستگاه منحصربه فرد ماسه‌زارهای این منطقه در خوزستان انتقاد کرده است. بر این اساس هرگونه مالچ پاشی برای تثبیت شن در مناطقی که مشکل گرد و خاک ندارند، ممنوع است و در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مالچ پاشی تنها سازگار با محیط زیست مورد تاکید بوده است.

انجمن مردم نهاد دیده‌بان جلگه سبز خوزستان اسفند ماه ۹۸ ، از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان به دلیل مالچ‌پاشی نفتی و کشتار جانوران و از بین بردن گونه‌های گیاهی، به مراجع قضایی شکایت و علیه آنها اعلام جرم کرد.

قنواتی‌زاده مدیر این انجمن گفته بود: نتایج آزمایشگاه معتمد نشان می‌دهد که مالچ نفتی حاوی مقادیر زیادی ترکیبات سمی و سرطان زاست.

  • منبع خبر : ایرنا