الگوی کشت مناسب سازگار با کم‌آبی در تابستان آینده خوزستان
الگوی کشت مناسب سازگار با کم‌آبی در تابستان آینده خوزستان

 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: الگوی کشت مناسب و سازگار با کم‌آبی و خشکسالی در تابستان ۱۴۰۱ برای خوزستان تدوین خواهد شد.

خدارحم امیری زاده افزود:خشکسالی و تنش آبی در تابستان سال آینده در بیشتر مناطق خوزستان به ویژه مناطق مرکزی و غرب استان سایه خواهد افکند از این رو برنامه‌ریزی برای تشویق کشاورزان به کشت محصولاتی که به آب کمی نیاز دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کشت شلتوک و ذرت در حوضه رودخانه کرخه سال آینده ممنوع خواهد بود گفت: ذخایر آب سد کرخه در وضعیت بحرانی قرار دارد و آب آن به هیچ وجه کفاف شلتوک کاری را نخواهد داد.
امیری زاده با بیان به اینکه از هم اکنون اطلاع رسانی به کشاورزان شروع شده تا به سمت کشت “آب بَر” نروند افزود: کشت محصولاتی همچون کنجد که متناسب با شرایط آب و هوایی غرب خوزستان است و مصرف آب آن کمتر از یک سوم شلتوک است توصیه می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: تابستان سال آینده در بسیاری از مناطق خوزستان ممنوعیت و محدودیت کشت اعمال خواهد شد.

وی افزود: کشت محصولات کشاورزی در خوزستان تا ۹۵درصد به آب‌های سطحی شبکه‌های آبیاری وابسته است بنابراین برنامه ریزی برای کشت تابستانه با ذخایر آب سدهای خوزستان گره خورده است.

سال زراعی گذشته با وجود ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان ، حدود ۸۰هزار هکتار از زمین‌های استان به زیرکشت این محصول رفت و منابع آب استان با بحران شدید رو به رو شد.

پیشنهاد مدیریت توزیع آب به نظام صنفی کشاورزان خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از پیشنهاد مدیریت توزیع آب به نظام صنفی کشاورزان استان خبر داد.
امیری زاده افزود: بهترین روش برای توزیع آب در شرایط خشکسالی، واگذاری آن به خود کشاورزان است و به طور قطع نتایج بهتری در توزیع عادلانه شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه در کشت تابستانه گذشته نیز با شرایط سختی برای توزیع آب در بخش کشاورزی رو به رو بودیم ادامه داد:باید از تجارب گذشته برای توزیع آب کشاورزی به گونه‌ای که همه کشاورزان از منافع آن بهره مند شوند استفاده شود.

افزایش ۲۰درصدی سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از افزایش۲۰ درصدی سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی در آستانه برداشت محصولات کشاورزی در استان خبر داد.
امیری زاده افزود: بیشتر کشاورزان خوزستان از ناکافی بودن سوخت ماشین آلات کشاورزی در تنگنا و رنج هستند که امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خوزستان ، سهمیه سوخت بخش کشاورزی استان دست کم ۲۰درصد افزایش یابد.
به گزارش ایرنا برداشت محصولات کشاورزی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به بعد شروع می‌شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده‌های دامی و لبنی ، عسل و آبزی پروری در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا