گزارش تارنمای جنوب از برگزاری پسین های شاه نامه در قطب روایت گری ایران
گزارش تارنمای جنوب از برگزاری پسین های شاه نامه در قطب روایت گری ایران

سرویس فرهنگ و هنر تارنمای جنوب : فرنشین انجمن شاه نامه پژوهان ایذه در گفت و گو با خبرنگار تارنمای جنوب از برگزاری رشته نشست های پسین های شاه نامه خبر داد و یاد آور شد: فردوسی و شاه نامه سُترگش هماره مورد نظر و توجه اهالی خرد و اندیشه بوده است و در این […]

سرویس فرهنگ و هنر تارنمای جنوب : فرنشین انجمن شاه نامه پژوهان ایذه در گفت و گو با خبرنگار تارنمای جنوب از برگزاری رشته نشست های پسین های شاه نامه خبر داد و یاد آور شد:
فردوسی و شاه نامه سُترگش هماره مورد نظر و توجه اهالی خرد و اندیشه بوده است و در این میان ساکنان زاگرس میانی نظر به خاستگاه جغرافیایی و دیرینگی فرهنگی و تاریخی شان دلبستگی بالاتری به اندیشه فردوسی دارند.

نوربخش احمد زاده عنوان کرد: پسین های شاه نامه برنامه ای است ویژه خوانش و جُستاری در شاه نامه حکیم فردوسی بزرگ که چند سالیست در ایذه برگزار میشود این برنامه شوربختانه دوسالی به خاطر کرونا برگزار نشد.

وی توضیح داد: امسال خوشبختانه با همت و تلاش دوستداران فرهنگ و با هزینه های شخصی و کمک های مردمی و با همکاری انجمن های موسیقی، نمایش، کانون عکس و فیلم، موسسه چاپ نارسینا، آموزشگاه هنری سبز، لیماک و ویرا با همکاری اداره فرهنگ ارشاد اسلامی به تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در تالار سیمرغ با حضور پرشور مردم برگزار شد، در این برنامه هنرجویان مکتب روایت گری هنرنمایی خود را به نمایش گذاشتند و سپس استادان برجسته شهرستانی و استانی و کشوری همچون دکتر سیامک عالیخانی چگنی، دکتر همایون حیدری و جاوید انصاری طی سخنانی به شرح و تفسیر داستانهای شاه نامه پرداختند و خوانندگان بنام بختیاری قطعات و آثارشان را اجرا کردند.

به گزارش تارنمای جنوب : نخستین سخنرانی با موضوع « چرا لرها بیشتر از دیگر اقوام ایرانی شاهنامه می خوانند» توسط شاه نامه پژو همایون حیدری(بختیاری) آغاز شد که وی سه عنصر زبانی، نوع و شیوه ی زندگی، اصطلاحات و مفاهیم مشترک در حماسه ملی و کاربرد روزانه آنها در فرهنگ و زندگی لرها را مهمترین عامل پویایی اساطیر و فرهنگ شاه نامه در میان لرها دانست.
وی با بیان اینکه نه زن در شاه نامه نکوهش گردیده و نه فردوسی زن ستیز است گفت: بررسی مثل های لری درباره زن، در تطبیق با شاه نامه نشان از دوگانگی جایگاه زن در سیر فرهنگی و تحولات اجتماعی – تاریخی چون آیین های میترایی، زرتشتی و مزدکی است که شاه نامه روایتگر این واقعیت های آیینی وتاریخی ماست.

سخنران دیگر پسین های شاه نامه دکتر سیامک عالیخانی چگنی از شاهنامه پژوهان برجسته ملی بود که در سخنانی اظهار داشت:
شاه نامه آیینه تمام نمای فرهنگ ایران است و ما در اثر کوه پیکر شاه نامه، خودمان را می بینیم
شاه نامه به ما می گوید که باید چگونه زندگی کنیم

وی در ادامه با اشاره به داستان چهارمقاله عروضی بیان داشت:
چگونگی تغییرات سیاسی اجتماعی گذشته ایران را می شود از لابلای ابیات شاهنامه بررسی کرد

به طور مثال در چهارمقاله می خوانیم فردی با خواندن دو بیتِ:

مهتری گر به کام شیر در است
شو خطر کن زکام شیر بجوی

یا بزرگی وعِز و نعمت و جاه
یا چو مردان مرگ روباروی

به امیری خراسان می‌رسد در ابیات نخستین شاهنامه متبلور است
آنجا که حکیم در شاهنامه به ما می گوید که چگونه گذشته پر افتخار ایران رو به سراشیبی گذاشت؟
و
آنجا که عبدالرزاق کنارنگ طوس، بزرگان و موبدان را گرد هم آورد

بگفتن پیشش یکایک مهان
سخن های شاهان و گشت جهان

.
و….

پس می شود گفت همه شاه نامه پاسخی است برای این دو بیت :

چگونه سرآمد به نیک اختری
برایشان براین روز گندآوری

و این پیشینیان ما

که گیتی به آغاز چون داشتند
که ایدون به ما خوار بگذاشتند

در ادامه پسین های شاه نامه جاوید انصاری به سخنرانی پرداخت و درباره نقش شاه نامه در زندگی امروز و همچنین اختلاف نظر پژوهشگران درباره نام مادر سیاوش با حاضرین سخن گفت.

در ادامه برنامه مهربانو نیوشا احمدزاده نخستین دختر روایت گر شاه نامه ایران در بخش کوتاهی از تلاش دوست داران شاه نامه در خوزستان و ایران سپاس گزاری کرد و سپس در بخش دوم برنامه سید محمد موسوی از خوانندگان خوش صدای بختیاری داستان رستم و اشکبوس را به زیبایی اجرا نمود، همچنین کوهیار بختیاری ، رحمان محمودی و شهپری در بخش های دیگری از برنامه پسین های شاه نامه به اجرای برنامه پرداختند و مورد استقبال قرار گرفتند.

گفتنی است در ادامه برنامه تعدادی از خردسالان مکتب روایت گری اجرای برنامه داشتند.

شایان ذکر است نوربخش احمدزاده در گفت و گو با تارنمای جنوب از همه عوامل پشتیبانی این رویداد به ویژه نیک اندیشان، حاج ابراهیم مرادی، مهندس صمد داودی، آ احمد کاووسی و مهدی کاووسی قدر شناسی و سپاس گزاری نمود.