گزارش آیین رونمایی کتاب نگارستان بختیاری در اهواز
گزارش آیین رونمایی کتاب نگارستان بختیاری در اهواز

سرویس گزارش تارنمای جنوب: کتاب نگارستان بختیاری (مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی‌پور) با حضور هنرمندان و فرهیختگان خوزستانی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان رونمایی شد. معاون اسبق سیمای شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان در این آیین اظهار کرد: امروز زادروز تولد فردوسی بزرگ است و در تاریخ فرهنگی ایرانیان […]

سرویس گزارش تارنمای جنوب: کتاب نگارستان بختیاری (مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی‌پور) با حضور هنرمندان و فرهیختگان خوزستانی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان رونمایی شد.

معاون اسبق سیمای شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان در این آیین اظهار کرد: امروز زادروز تولد فردوسی بزرگ است و در تاریخ فرهنگی ایرانیان در هر گوشه ای از خاک میهن فرهنگ مداران واقعی و گمنام رسالت و نقش خود را ایفا نمودند، روش خدمت به جامعه فرقی ندارد و محمدرضا حاجی‌پور هم سال‌هاست که به عنوان فیلمساز، نوازنده، خوشنویس و عکاس گمنام فعالیت دارد.
مهران نصرت پناه ادامه داد: کافیست هر جایی که باشیم، یک قدم جلوتر بیایم تا تغییرات دلخواه را رقم بزنیم؛ ملت ناامید امکان کار بزرگ انجام دادن را ندارد و باید ضمن حفاظت از فرهنگ و هویت خود نسبت به نهادینه‌سازی و انتقال بین نسلی آن اقدام کنیم.
وی یادآور شد: امروز می‌توانیم با همکاری به دیگران بگوییم کتاب خوب ما را به سمت رهایی و اندیشه‌ورزی هدایت می‌کند؛ این کتاب یک سبک از زندگی را به ما نشان می‌دهد.

در ادامه برنامه فرهاد بیژن پور خواننده، ترانه‌سرای بختیاری پس از اجرای ارکسترال تصنیف ایران در سخنانی گفت: دردها و رنج‌هایی در هنر نهفته که امروز حاصل آن را در قالب کتاب نگارستان بختیاری می بینیم و این آغازی برای هنر و دردهای هنرمند است.

غفار پور بختیار مورخ و پژوهشگر سخنران بعدی آیین رونمایی کتاب نگارستان بختیاری، عنوان کرد: محمدرضا حاجی‌پور سال‌ها به دور از حاشیه، هیاهو، جنجال و شهرت‌طلبی کار خود را در خلوت و سکوت تا به امروز انجام داده است؛ در آرامش به کار خود مشغول و برخی مواقع با حضور در میان توده بختیاری با آنها کوچ کرده تا به کارهای هنری خود بپردازد.
وی افزود: محمدرضا حاجی‌پور مستندساز، تهیه کننده، کارگردان، عکاس، موسیقی دان، نوازنده، خوشنویس و هنرمند توانمندی است که آثار ارزشمند دیگری نیز در مستند نگاری چهره های تاریخی قوم بختیاری در دست مطالعه و تولید دارد.
پوربختیار عنوان کرد: کتاب نگارستان بختیاری تمامی ویژگی‌های زندگی بختیاری را به تصویر کشیده و از کوچ گرفته تا غذا خوردن، آیین‌ها، آداب و رسوم، تاریخ ایل بختیاری و پوشش لباس آنها عکاسی شده است.
این نویسنده و پژوهشگر یادآور شد: بختیاری‌ها طبیعت‌گراترین اقوام هستند؛ همه اقوام طبیعت گرد و طبیعت دوست هستند ولی بختیاری‌ ها با طبیعت زندگی، کوچ کرده، غذا خورده، برادری کرده، لباس پوشیده و قسم خورده اند.
وی ادامه داد: از لحظه مرگ تا تولد عشایر بختیاری در دل طبیعت هستند و به آن قسم می‌خورند.

نوربخش احمدزاده روایت گر شاه نامه با یک اجرای متفاوت در این برنامه حضور داشت و با چند کوتاه سروده از خودش این چنین سخنرانی اش را آغاز کرد:

جایی درست
نزدیک همین دلتنگیها
تا خیابان می ریزد
لابه لای انگشتان باد

کتمان نمی کنم
نجوای غریبی ست آزادی !

قرارمان پابرجاست
شب .‌‌..
از روی روز شرمگین میشود

دلم.‌‌..
سخت هوای فریدون دارد
آغوش می گشایم
باران اگر بخواند

درست همینجا
حوالی سینه ام
هزار بلبل خاموش در فغان است

این شاه نامه پژوه در ادامه گفت: مهربان محمدرضا حاجی پور پیش از آنکه یک هنرمند باشد یک انسان است که انسانیت را سرلوحه کار خویش قرار داده است هنرمندی متعهد و مردمی، استاد حاجی پور عکاس، موزیسین و مستند ساز نام آشنای خوزستانی و بختیاری بیش از سه دهه عمر و زندگی خود را برای فرهنگ و هنر گذاشته است.
نگارستان بختیاری مجموعه عکس که گذری ست بر سرزمین بختیاری بخشی از تلاش های بزرگ ایشان است که در روزگار سخت اقتصادی
که مشکلات اقتصادی نفس همه ما را بریده است تهیه شده است.
احمد زاده افزود:هنرمندان با جان ودل در روزگاران سخت به خلق آثار هنری می پردازند خوش می دارم پیشتر از آنکه از نازنین برادرم استاد محمدرضا حاجی پور سخن بگویم جا دارد تجلیل کنیم از همسر ایشان
و سپاس گزار زحمات ایشان باشیم بی شک اگر حضور یک خردبانوی فرهنگمدار در کنار محمدرضا نبود هرگز این آثار فاخر هنری خلق نمی شدند صبوری و مدیریت این زنان است که باعث می شود هنرمندان باخیال آسوده ای به خلق آثار هنری بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: براین باورم اگر مهربانوی خردپیشه ای در کنار فردوسی و سعدی و حافظ نبود ما امروز این آثار فاخر را نداشتیم.
ضمن گرامیداشت و شاد باش روز زن به زنان ایران و جهان
امید که روزی برسد که زنان ما در مدیریت کلان این سرزمین به جایگاه ویژه خویش دست پیدا کنند.
بنابراین نکته پایانی سخنانم را با اشاره به مرگ همسر فردوسی از زبان خودش بیان می کنم که چگونه پس از مرگ همسرش شوریده و شیدا می شود ایشان را می ستاید و می فرماید

بپیرایه زرد و سرخ و سپید
مرا کردی از برگ گل نا امید

نگارا بهارا کجا رفته ای
که آرایش باغ بنهفته ای

همی مهرگان بوید از باد تو
بجام می اندر کنم یاد تو

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه سال‌هاست آثار محمدرضا حاجی‌پور را دنبال می‌کنم، گفت: هر صفحه از این کتاب ارزشمند که به زندگی عشایر می‌پردازد، خود یک کتاب دیگر است.
وی در ادامه به خوانش بخش هایی از مقدمه کتاب نگارستان بختیاری به قلم اردشیر صالحپور پرداخت.

محمدرضا حاجی‌پور خالق کتاب نگارستان بختیاری نیز در این رونمایی گفت: خودمان باید اساتید فرهیخته‌ای که داریم را شناخته و به آنها احترام بگذاریم؛ هرچند این کتاب بیرون از کشور جاذبه‌های بسیار زیادی به خصوص از نظر زیبایی بصری برای مردم دیگر ملل داشت ولی در ایران نوستالژی هم محسوب می‌شود.
وی تأکید کرد: باید برای ارزش‌های خود برنامه‌ریزی کنیم، جای این کتاب در بدنه قومی که سراسر پتانسیل است، خالی بود.
این عکاس و مستندساز ادامه داد: باید قدرشناس ارزش‌های ماندگار میهن و قدردان نیروی انسانی فرهنگ مدار و دیگر مواهب الهی موجود در سراسر کشور باشیم.
حاجی پور بیان کرد: هنرمند محتاج پول نیست بلکه نیازمند تشویق و توجه است؛ ارزش دلگرمی و انگیزه بخشیدن برای هنرمندان بسیار بالاست و به آن نیاز دارند.
وی یادآور شد: مردم را باید دید و نباید آنها را در تعریف نگاه خلاصه کرد؛ مسئولان باید از نزدیک به تماشای مردم نشسته و در امور بی تعارف در کنار آنها باشند.

دبیر اجرایی رونمایی کتاب نگارستان بختیاری نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایران کشوری غنی از ظرفیت اقوام است که باید از این ظرفیت در راستای توسعه کشور بهره‌مند شد.

کوثر کریمی افزود: برای غنای فرهنگی در کشور نباید از ظرفیت آداب و رسوم اقوام غافل شد؛ طبیعتاً انتشار آثار مکتوب یا کتاب‌های تصویری به سبک مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی پور در راستای تقویت فرهنگ اقوام از ارزش بالایی برخوردار است.
کریمی ادامه داد: در دنیای امروزی که بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردند، نباید از هیچ کوششی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دریغ کرد؛ البته آنطور که ذائقه آنها به سمت تماشای فیلم و عکس تغییر پیدا کرده تماشای مجموعه عکس‌های نگارستان بختیاری از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی تصریح کرد: تبدیل تصاویر به عکس نوشته (نگارش توضیحات در کنار عکس) فرازی از زندگی، صنایع دستی، کشاورزی، آئین و سنن و همچنین تاریخ باستان قوم بختیاری را به خوانندگان کتاب نگارستان بختیاری آموزش می‌دهد.

لازم به توضیح است: مجری گری برنامه بر عهده آرمان موری احمدی شاعر مطرح بختیاری و اجرای قطعه «دا» به مناسبت روز مادر توسط علی تاجمیری و اجرای یک تصنیف توسط داود هزاریان در فواصل برنامه از دیگر بخش های هنری این رویداد بود.

در بخش پایانی برنامه با حضور دکتر غفار پوربختیار، مهران نصرت پناه، وحید کیانی، نوربخش احمدزاده، علی تاجمیری، شیروان بختیار، فرهادبیژن پور، آرمان موری احمدی آیین رونمایی از کتاب نگارستان بختیاری برگزار شد.

گفتنی است: استاد رضا زدوار خوشنویس مطرح خوزستان و صاحب سبک شیدایی، فرزاد تامرادی مولف کتاب تصویرگران خوزستان، دکترنورعلی رئیسی مدیر سازمان نهضت سواد آموزی خوزستان، حمزه رحیمی بابادی شاعر و منتقد ادبی و عبده مراد حاجی پور رئیس اداره کار شرق اهواز نیز مهمان آیین رونمایی کتاب نگارستان بختیاری بودند.