تماس چشمی و تاثیر آن
تماس چشمی و تاثیر آن

تماس چشمی یکی از ساده ترین و قوی ترین راه ها برای ایجاد احساس به رسمیت شناخته شدن، درک و اعتبار است. عمل ساده نگه داشتن نگاه کسی – چه یک دختر جدید، یک کارفرمای احتمالی یا یک دوست قدیمی – این قدرت را دارد که یک رابطه را شعله ور یا عمیق تر کند. […]

تماس چشمی یکی از ساده ترین و قوی ترین راه ها برای ایجاد احساس به رسمیت شناخته شدن، درک و اعتبار است.

عمل ساده نگه داشتن نگاه کسی – چه یک دختر جدید، یک کارفرمای احتمالی یا یک دوست قدیمی – این قدرت را دارد که یک رابطه را شعله ور یا عمیق تر کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ از MIT نشان داد که نوزادان بیشتر به دنبال دنبال کردن چشم‌های بزرگسالان هستند تا فقط حرکات سرشان. و فراتر از علم، به تجربه شخصی خود فکر کنید: ما چشم‌های افراد را مطالعه می‌کنیم تا شخصیت آنها را قضاوت کنیم، وقتی کسی با نگاهمان روبرو می شود متوجه می شویم و کاملاً حواسمان به جایی است که چشمانمان سرگردان است.

تماس چشمی عمیقاً در DNA ما ریشه دارد. در واقع، شما این مقاله را تا حد زیادی می خوانید زیرا اجداد غارنشین شما تسلط شهودی در تماس چشمی داشتند. در آن زمان، تماس چشمی به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ، جذابیت و بی تفاوتی بود.

با این حال، اکثر مردم هرگز به خوب یا بد بودن ارتباط چشمی شان فکر نکرده اند. اگر می‌خواهید استاد ارتباط چشمی شوید، باید کمی تمرین کنید، همراه با درک خوبی از نظریه اساسی و این نقطه تمرکز این مقاله است: پنج چیز که هر فردی باید در مورد علم ارتباط چشمی، مزایای تسلط بر آن و چگونگی استفاده حداکثری از نگاه خود بداند.

۱٫ تماس چشمی می تواند افراد را در برابر متقاعد کردن مقاوم تر کند

تماس چشمی شما را متقاعدتر می کند، درست است؟ آره. اما می تواند اثر معکوس نیز داشته باشد.

در بسیاری از موارد، همانطور که محققان دانشگاه فرایبورگ آلمان دریافتند، افراد در هنگام برقراری تماس چشمی می توانند در برابر متقاعد کردن مقاومت بیشتری نشان دهند.

فرانسیس چن و تیم محققانش با استفاده از جدیدترین فناوری ردیابی چشم دریافتند که هر چه افراد تماس چشمی بیشتر با ویدیویی در حین گوش دادن به آنها داده باشند، احتمال کمتری دارد که آنچه گفته شده را باور کنند.

در مورد این قانون کلی اخطارهایی وجود دارد. اول، این مطالعه شامل افرادی بود که ویدیوهایی درباره موضوعات بحث برانگیز تماشا می کردند. شرکت‌کنندگانی که با دیدگاهی که به آن گوش می‌دادند مخالف بودند، هرچه تماس چشمی بیشتری با گوینده برقرار کنند، کمتر ممکن بود توسط کسی متقاعد شوند.

این ممکن است به این دلیل باشد که از نظر علمی ثابت شده است که دروغگوها بیشتر از افرادی که حقیقت را می گویند، تماس چشمی بیشتر و عمدی دارند. از سوی دیگر، اگر کسی قبلاً با آنچه گفته می‌شود موافق بود، اگر تماس چشمی مداوم و طولانی‌مدت با گوینده برقرار کند، احتمالاً بیشتر موافق بود.

در هر دو سناریو، ما می توانیم درک کنیم که تماس چشمی واقعا چقدر قدرتمند است. بسته به قصد گوینده و حساسیت شنونده، نگاه یک نفر می تواند کانالی از حقیقت یا فشارسنج دروغ باشد. هر دو از طریق چشم ارتباط برقرار می کنند.

پیامدها؟ برای یک چیز، تماس چشمی ثابت به شما کمک می کند تا افراد را تشویق کنید تا اقداماتی را که قبلاً با آنها موافقت کرده اند، انجام دهند.

اگر به دنبال متحدانی در اطراف دفتر کار هستید، تماس چشمی می تواند ابزار قدرتمندی باشد. اگر پدر و مادری هستید که به دنبال ایجاد نظم و انضباط و ارتباط در فرزندانتان است، می تواند به همان اندازه موثر باشد.

در عین حال، اگر احساس می‌کنید کسی سعی می‌کند چیزی را به شما بفروشد که به آن علاقه‌ای ندارید، روی ایجاد تماس چشمی تمرکز کنید. این باعث می شود کمتر مستعد فروش فریبنده باشید.

از سوی دیگر، اگر حتی اندکی علاقه مند هستید، اما هنوز نمی خواهید خرید کنید، نگاه کردن به دور ممکن است به نفع شما باشد – تماس چشمی بیشتر فقط باعث می شود بیشتر موافقت کنید.

۲٫ تماس چشمی کلمات شما را به یاد ماندنی تر می کند

اگر می‌خواهید افراد مدت‌ها پس از اتمام صحبت‌تان آنچه را که گفته‌اید به خاطر بسپارند، تماس چشمی خوبی داشته باشید. این یافته یک مطالعه مشترک بین دانشگاه ولورهمپتون و دانشگاه استرلینگ بود.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان در تماس ویدیویی با فرد دیگری قرار گرفتند. محققان دریافتند که تماس چشمی باعث افزایش حفظ آنچه در تماس گفته شده است شد. علاوه بر این، این حتی به تماس چشمی زیادی هم نیاز نداشت: تنها ۳۰ درصد از زمان صرف شده برای برقراری ارتباط چشمی باعث افزایش قابل توجهی در آنچه شرکت کنندگان به خاطر می‌آوردند، می‌شود.

این بدان معناست که کمی چشم دوختن راه زیادی را طی می کند. برقراری تماس چشمی در ۳۰ درصد مواقع کار سختی نیست – این کمتر از ۲۰ ثانیه در هر دقیقه است. اگر روی ایجاد یک تاثیر ماندگار کار می کنید یا می خواهید همکارانتان مدت ها بعد از جلسه صحبت های شما را به خاطر بسپارند، نگاه آنها را پیدا کنید و آن را نگه دارید، زیرا حافظه، تاثیر و تماس چشمی عمیقاً به هم مرتبط هستند.

۳٫ تماس چشمی و حرکت به افراد کمک می کند تا متوجه شما شوند و به خاطر بسپارند

تماس چشمی به تنهایی توضیح نمی دهد که چه چیزی کلمات شما را به یاد ماندنی می کند. محققان همچنین دریافته اند که حرکت، زمانی که با تماس چشمی همراه باشد، تأثیر عمیقی دارد.

دو محقق از دانشگاه رادبود و دانشگاه راتگرز اولین تحقیق را در مورد تماس چشمی و حرکت انجام دادند. چیزی که آنها دریافتند این است که تماس چشمی همراه با یک حرکت ناگهانی (مانند حرکت دست یا چرخش سر در حین برقراری تماس چشمی) افراد را به یاد ماندنی تر و قابل توجه تر می کند.

تغییر جهت و برقراری تماس چشمی به شما کمک می‌کند تا تاثیر قوی‌تری داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سر خود را بچرخانید، دست خود را روی میله حرکت دهید یا هنگام برقراری تماس چشمی روی زبان بدن قوی تمرکز کنید. که به نوبه خود شما را قابل توجه تر و به یاد ماندنی تر می کند.

۴٫ تماس چشمی افراد را صادق تر می کند

به طرز متناقضی، دروغگوها بیشتر از حقیقت گویان ارتباط چشمی برقرار می کنند، اما تماس چشمی باعث می شود افراد در مواجهه با آنها صادق تر شوند. این همان چیزی است که محققان دانشگاه تافتز وقتی یک سکه را در یک باجه تلفن گذاشتند و غریبه‌ها مدعی شدند این سکه متعلق به خودشان است، متوجه شدند. هنگامی که تماس چشمی برقرار شد، کسانی که به تازگی یک سکه در باجه تلفن پیدا کرده بودند، به مراتب بیشتر احتمال داشت آن را برگردانند.

این پدیده منعکس کننده مفهوم قدیمی “چشم ها به عنوان پنجره های روح” است. شما به طور منطقی می‌دانید که کسی نمی‌تواند با نگاه کردن به چشمان شما ذهن شما را بخواند، و با این حال به طور شهودی می‌دانید که تماس چشمی باعث می‌شود کمتر دروغ بگویید.

چشمان ما بیشتر از آنچه که دوست داشته باشیم به فرآیندهای درونی خود می پردازد.

اگر با فردی سر و کار دارید که فکر می کنید مبهم است، برقراری ارتباط چشمی می تواند راه ساده ای برای صادق نگه داشتن او باشد. حتی اگر با کسی سر و کار دارید که عمداً سعی در فریب شما ندارد، تماس چشمی همچنان می تواند یک ابزار قدرتمند باشد. به عنوان مثال به تلاش برای خرید یک ماشین فکر کنید. تماس چشمی شما با صادق نگه داشتن فروشنده می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات حیاتی در مورد تاریخچه خودرو به دست آورید یا آنها را وادار کنید تا شکل شروع واقعی تری به شما ارائه دهند.

سناریو هر چه که باشد، این را به خاطر بسپارید: تماس چشمی اساساً با درک ما از حقیقت و صداقت مرتبط است.

۵٫ تماس چشمی باعث می شود خودآگاهی بیشتری داشته باشید

محققان فرانسوی در دانشگاه پاریس دریافتند که افراد در هنگام برقراری تماس چشمی از افراد دیگر بسیار خودآگاهتر هستند (به این معنا که کم و بیش از آنچه در بدن خود می گذرد آگاه هستند). محققان بر این باورند که وقتی دیگران به ما نگاه می کنند، بیشتر بر روی خود متمرکز می شویم و از رفتار خود آگاه می شویم.

مرز باریکی بین آگاهی و خودآگاهی وجود دارد، اما آگاهی از این پدیده می تواند به شما کمک کند تا بهترین استفاده را از آن ببرید. در جمع افراد دیگر – در یک جلسه، در یک مهمانی، در یک قرار – ممکن است متوجه شوید که تماس چشمی یک نفر شما را نسبت به افکار، احساسات و رفتارهای خود حساس‌تر می‌کند. وقتی متوجه شدید که این اتفاق می افتد، می توانید با خودتان بررسی کنید و کمی به برداشتی که دارید فکر کنید. اینجاست که خودآگاهی که با تماس چشمی افزایش می‌یابد واقعاً می‌تواند برای شما کار کند.

همچنین می توانید از تماس چشمی خود برای افزایش خودآگاهی در دیگران استفاده کنید. من مطمئناً به کسی توصیه نمی‌کنم که با تماس چشمی به کسی قلدری کند، اما در مورد حفظ ارتباط چشمی با دختری که واقعاً با او کنار می‌آیید چطور؟

هنگامی که با او ارتباط چشمی برقرار می کنید و در این فرآیند خودآگاهی او را افزایش می دهید، هدیه کوچکی به او می دهید. شما به او اجازه می دهید از این احساس حتی بیشتر لذت ببرد. و شما در حال برقراری ارتباط با تعدادی از چیزهای مهم هستید: اینکه گوش می دهید، توجه می کنید، و می خواهید او از لحظه حال با شما لذت ببرد.

۶٫ تماس چشمی باعث ایجاد و عمیق تر شدن جاذبه می شود

آنچه می خواهم به شما بگویم شما را عاشق ارتباط چشمی می کند: تماس چشمی باعث می شود مردم شما را دوست داشته باشند. زیرا طبق تحقیقات ثابت شده است که نگه داشتن نگاه یک نفر جذابیت ایجاد می کند.

و در حالی که ممکن است بدانید که لبخند برنده راهی عالی برای جذاب به نظر رسیدن است، یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه آبردین در اسکاتلند نشان می دهد که قرار دادن تماس چشمی مستقیم پشت این لبخند برنده بهترین گزینه برای شماست. به نظر می رسد که نگاه مستقیم به کسی بیشتر کار را در ایجاد جذابیت انجام می دهد و به طرز چشمگیری رفتارهای دیگری مانند لبخند زدن، لمس کردن و گوش دادن را افزایش می دهد.

علاوه بر این، به گفته محققان، لبخند زدن هنگام برقراری تماس چشمی بیشترین قدرت را در هنگام صحبت با زنان دارد. آنچه ما نشان داده‌ایم این است که به نظر می‌رسد مردم کسی را دوست دارند که آنها را دوست دارد – بر اساس جهت نگاهشان – و این به ویژه در مورد جنس مخالف صادق است

با این حال، در حالی که ممکن است در مورد زنان قدرتمندتر باشد، زمانی که با افراد جدید در محل کار ملاقات می‌کنید، یا در یک شهر جدید دوست می‌شوید، تأثیر خواهد داشت. تماس چشمی جهانی است.

بنابراین خواه برای ملاقات با افراد جدید عجله می کنید یا سعی می کنید ارتباطی را که از قبل دارید عمیق تر کنید، بزرگ لبخند بزنید، تماس چشمی برقرار کنید و مستقیماً دنبال چیزی که می خواهید بروید. همیشه آسان نخواهد بود، اما بهترین استراتژی شماست.

۷٫ تماس چشمی حتی می تواند شما را عاشق کند

“عشق در نگاه اول” ظاهرا یک چیز واقعی است. اما معامله اینجاست: این فقط برای شما کار می کند. محققان با استفاده از دوربین‌های مخفی دریافتند مردانی که به مدت ۸٫۲ ثانیه یا بیشتر به یک زن خیره شده‌اند، در همان نگاه اول احساس می‌کنند که عاشق شده‌اند.

از سوی دیگر، اگر مردی به مدت ۴٫۵ ثانیه یا کمتر به زن نگاه می کرد، احتمالاً هیچ علاقه ای به زن ندارد. فقط یک مشکل وجود دارد: زن ها احساسات عاشقانه مردان را متقابلاً پاسخ ندادند. همه چیز در سر مرد بود.

درسی که در اینجا وجود دارد این است که تماس چشمی می تواند قدرتمند باشد، اما همیشه متقابل نیست – و در مورد این مطالعه، همیشه قابل اعتماد نیست. از آنجایی که نگاه ما می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده قدرتمند ایجاد کند (گاهی اوقات فقط برای خودمان)، به راحتی می‌توان آن احساسات را بر روی اهداف خود نشان داد.

از آن آگاه باشید و در برابر این احساس که «عاشق شده‌اید» قبل از اینکه او دهانش را باز کند مقاومت کنید. تماس چشمی یک جاذبه قوی و گشایش اساسی است، اما در طرف مقابل یک انسان برای شناختن وجود دارد.

نتیجه نهایی؟ تماس چشمی یک قابلیت فوق العاده قدرتمند است که ارتباطات بهتری ایجاد می کند، افراد را صادق نگه می دارد و به طور کلی روابط را غنی می کند. با کمی تمرین می توانید در این مهارت ضروری استاد شوید.