کاهش۳٫۳درصدی ازدواج در خوزستان
کاهش۳٫۳درصدی ازدواج در خوزستان

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: ازدواج‌های ثبت شده در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

مصطفی امانی پور روز سه‌شنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت خوزستان در سرسرای استانداری، با بیان اینکه کل ازدواج‌های ثبت شده پارسال در استان ۳۹ هزار و ۵۶۳ نفر بود افزود: ۶۴ درصد ازدواج‌های ثبت شده در خوزستان در این مدت بین گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال هستند.

وی با بیان اینکه هشت مورد از این تعداد زوج کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است ادامه داد: در این مدت ۱۳ هزار و ۲۷۸ ازدواج بین ۲۵ تا ۲۹ سال در خوزستان ثبت شد.

امانی پور افزود: آمار ازدواج در سال ۹۹ در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۴.۸ درصد افزایش داشت و خوزستان در این سال رتبه هشتم کشور را در تعداد ثبت ازدواج داشت.

وی ادامه داد:  میانگین سن ازدواج مردان در پارسال در خوزستان ۲۷.۳۷ و زنان ۲۳.۴ بود و در سال ۹۹ در خوزستان به ازای هر هزار نفر جمعیت ۷.۹ درصد ازدواج رخ داد.

وی درادامه با اشاره به وضعیت ثبت طلاق در خوزستان گفت: آمار ثبت طلاق در پارسال در خوزستان نسبت به مدت مشابه پیش از آن ۷.۸ درصد افزایش داشت.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان افزود: بر این اساس در سال ۹۹ به ازای هر هزار نفر جمعیت در خوزستان، ۲ طلاق به ثبت رسید و خوزستان در بحث طلاق در رتبه بیستم کشور قرار گرفت.

وی بیان کرد: در هشت ماه امسال پنج هزار و ۵۶۱ مورد طلاق در خوزستان ثبت شد.

وجود ۳۷ هزار کارت ملی هوشمند در باجه‌های خوزستان

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: در خوزستان سه میلیون و ۷۱۰ هزار و ۲۱۱ نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که تاکنون سه میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۰۰ صدور کارت درخواست شده است.

امانی پور ادامه داد: تاکنون سه میلیون و ۵۰ هزار و ۷۹۴ کارت ملی هوشمند رسیده و ۳۷ هزار کارت در باجه‌های ثبت احوال خوزستان وجود دارند که هنوز تحویل داده نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ سیاست کلی جمعیت در ۱۶ بند از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است اما تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است گفت: آبان امسال نیز قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و برای هر دستگاه وظیفه ای تعیین شد.

امانی پور با اشاره به وضعیت آمار جمعیتی خوزستان، افزود: تا پایان آبان جمعیت خوزستان پنج میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۷۲ نفر ثبت شد که سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۴۵۰ نفر از جمعیت خوزستان شهری و بیش از یک میلیون و ۲۴۶ هزار نفر روستایی هستند؛ ۲ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۰۴ نفر از جمعیت خوزستان مرد و ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۳۶۸ زن هستند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان با بیان اینکه نرخ رشد طبیعی جمعیت خوزستان در پارسال، ۱.۲۳ درصد ثبت شده است، گفت: با توجه به نمودار، جمعیت زیر ۱۵ سال حدود ۲۵ درصد و جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال خوزستان، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

امانی پور بیان کرد: متوسط رشد سالانه جمعیت خوزستان در سال ۷۵، ۵.۸ درصد بود که در سال ۹۵ به ۳.۷ درصد رسید که نشان دهنده کاهش چشمگیر نرخ جمعیت در خوزستان است.

وی گفت: پارسال ۸۹ هزار و ۳۸۶ ولادت در خوزستان ثبت شد که ۴۵ هزار و ۹۷۸ نفر از این تعداد پسر و ۴۳ هزار و ۴۰۸ دختر بودند. ۶۷ هزار و ۴۳۰ مورد از این ولادت ها شهری و ۲۱ هزار و ۹۵۶ نفر روستایی بودند که در مجموع وضعیت ولادت در خوزستان در سال ۹۹، هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان بیان کرد: تقریبا ۳۴ درصد از نوزادان متولد شده پارسال در خوزستان، فرزند اول خانواده بودند.

وی با اشاره به فاصله ازدواج تا به دنیا آمدن نخستین فرزند، افزود: ۳۹ درصد تولدها زیر ۲ سال، ۶۱ درصد تولدها زیر سه سال و ۸۱  درصد تولدها زیر پنج سال هستند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: میانگین سن مادران خوزستانی در نخستین فرزندآوری ۲۸.۸۹ است که از میانگین کشوری پایین تر است. بهبهان بالاترین و باوی پایین ترین میانگین سن مادران را در خوزستان دارند.

امانی پور بیان کرد: بر اساس ولادت های ثبت شده  در کشور در سال ۹۹، خوزستان پس از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بالاترین نرخ ولادت را دارد. شهرستان کارون بیشترین و شهرستان باوی کمترین میزان ولادت ثبت شده را پارسال در خوزستان داشتند.

وی با اشاره به دریافت هزینه از افرادی که پس از گذشت ۱۵ روز از ولادت نوزاد، آن را ثبت نمی‌کنند افزود: ماموران ثبت احوال در بیمارستان ها مستقر هستند تا به محض تولد نوزاد، گواهی ولادت و شناسنامه صادر شود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان با اشاره به فراوانی پنج نام اول در استان در پارسال، گفت: نام های علی، حسین، محمد، امیرعلی و امیرحسین برای پسران، و نام های فاطمه، زینب، زهرا ، رقیه و رستا به ترتیب بیشترین نام ها در خوزستان بودند که از ابتدای امسال تاکنون فراوانی نام ها تغییری نکرده و تنها ریحانه به جای رستا بیشترین استفاده را داشته است.

وی بیان کرد: مجموع ولادت های ثبت شده در خوزستان در هشت ماه امسال ۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است. ۳۱ هزار و ۲۵۶ مورد از این ولادت ها پسر و ۲۹ هزار و ۳۹۱ دختر بوده‌اند.

افزایش ۲۹.۷ درصدی آمار فوتی در خوزستان

امانی پور با اشاره به آمار مرگ و میر در خوزستان ادامه داد:پارسال، ۲۷ هزار و ۷۱۰ مورد وفات در خوزستان ثبت شده که ۱۵ هزار و ۸۴۵ نفر از این تعداد مرد و ۱۱ هزار و ۸۶۵ زن بودند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان افزود: موارد فوت ثبت شده خوزستان در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن، ۲۹.۷ درصد افزایش داشته است که بخشی از آن به دلیل کرونا  افزایش داشته است. بر اساس این آمار به ازای هر هزار نفر ۵.۵۲ نفر فوت ثبت شده که رتبه ۲۶ کشور را در این شاخص داریم.

وی گفت: پارسال، ۳.۰ درصد گروه سنی فوت شده‌ها در گروه سنی زیر پنج سال، ۲.۲ درصد مربوط به ۱۵ تا ۱۷ ساله ها، ۴.۱ درصد مربوط به ۱۸ تا ۲۹ ساله ها، ۲۴.۵ درصد افراد ۳۰ تا ۵۹، ۲۲ درصد مربوط به افراد ۶۰ تا ۷۰ سال و ۴۳ درصد مربوط به بالای ۷۰ ساله ها بوده است.

وی بیان کرد: در هشت ماهه امسال در خوزستان ۲۲ هزار و ۶۸۵ مرگ ومیر ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.