فضای سبز شهری در اهواز فرصت مناسبی برای ایجاد آرامش برای شهروندان است که از دست رفته است.
فضای سبز شهری در اهواز فرصت مناسبی برای ایجاد آرامش برای شهروندان است که از دست رفته است.

مهندس داود رضایی فعال اجتماعی و کاندیدای دوره ششم شورای شهر اظهار کردند: گسترش فضای سبز و افزایش سرانه آن یکی از راهکارها و راهبردها و سیاست های پیشرفته و کارآمد مدیریت شهری در کلانشهر های جهان به منظور رفاه و آرامش شهروندان است. اهواز نه تنها کلانشهری در ایران و جهان است که در این زمینه و شاخص ها و سرانه فضای سبز شهری در جا زده و عقب مانده است، در حالی که اهواز به لحاظ اقلیمی گرم و خشک محسوب می شود و فضای سبز می تواند سهم عمده و موثری در کاهش گرما و تولید گازهای گلخانه ای کند اما در اهواز بسیاری از فضاهای سبز به واسطه همان نگاه سوداگرانه و کاسب کارانه مدیریت شهری و منفعت طلبی و کسب درآمد بیشتر به ساختمان و جاده تبدیل می شوند.

مهندس داود رضایی فعال اجتماعی و کاندیدای دوره ششم شورای شهر اظهار کردند:
گسترش فضای سبز و افزایش سرانه آن یکی از راهکارها و راهبردها و سیاست های پیشرفته و کارآمد مدیریت شهری در کلانشهر های جهان به منظور رفاه و آرامش شهروندان است. اهواز نه تنها کلانشهری در ایران و جهان است که در این زمینه و شاخص ها و سرانه فضای سبز شهری در جا زده و عقب مانده است، در حالی که اهواز به لحاظ اقلیمی گرم و خشک محسوب می شود و فضای سبز می تواند سهم عمده و موثری در کاهش گرما و تولید گازهای گلخانه ای کند اما در اهواز بسیاری از فضاهای سبز به واسطه همان نگاه سوداگرانه و کاسب کارانه مدیریت شهری و منفعت طلبی و کسب درآمد بیشتر به ساختمان و جاده تبدیل می شوند.

این در حالی است که در سایر کلانشهرهای ایران بر خلاف اهواز، ساختمان و زمین های متروک به باغ، پارک و فضای سبز تبدیل می شوند؛ به همین خاطر مقایسه سرانه فضای سبز در اهواز به ازای هر شهروند اهوازی با نسبت فضای سبز به شهروند در سایر کلانشهر ها بیانگر عقب ماندگی تاریخی اهواز است.

در حقیقت مدیریت شهری در این زمینه نمره مردودی می گیرد و هرچند مدیریت شهری در دوره های پیشین برای خالی نبودن عریضه اقدام به کاشت درخت کنوکارپوس کرد، گونه ای مهاجم که با سرعت نور رشد و به واسطه ریشه تهاجمی این گونه مهاجم کاشت آن در پیاده رو ها باعث از بین رفتن زیرساخت های شهری و خسارت های فراوان شده است.
علاوه بر آن به واسطه رشد انبوه شاخ و برگ این درخت و کاشت آن در جداول وسط خیابان ها باعث کور شدن دید رانندگان و عابران پیاده هنگام عبور از عرض خیابان و تصادف خودرو با عابران پیاده است. این در حالی است که گونه های بومی زیادی وجود دارد که نه تنها با اقلیم گرم و خشک اهواز سازگار هستند بلکه ضرر و زیان گونه های مهاجم را ندارند و مثمر نیز هستند. درخت کنار و نخل از جمله گونه های بومی هستند که می توانند در فضای سبز شهری اهواز استفاده شوند، هرچند شهردار قبلی اهواز در اقدامی نمایشی اقدام به کاشت نخل هایی در خیابان نادری و معابر اصلی شهر کرد اما این اقدام به نظر کارشناسان فضای سبز و صرفاً مانوری نمایشی برای فریب افکار عمومی اهوازی بود.

بنابراین کاشت گونه های بومی و مثمر و سازگار با اقلیم گرم و خشک اهواز و مقاوم در برابر گرما و کم آبی در فضاهای سبز شهری اهواز می تواند یک راهکار موثر برای کاهش گرمای شهر باشد.