کرونا در گروه ملی
کرونا در گروه ملی

پس از ورود ویروس کرونا به کشور پروتکل های بهداشتی برای تمامی صنف ها تدوین شده است و در بخش صنعت هم پروتکل هایی را برای کارخانجات بزرگ و کوچک تعیین کرده اند. ولی آیا این پروتکل ها به درستی اجرا می شود؟

به قلم: پیام طاهری

چندین ماه است که از ورود ویروس کرونا به کشور ما می گذرد و مسئولین کشور با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی برای تمامی صنف ها سعی در کنترل این ویروس خطرناک دارند و در بخش صنعت هم پروتکل هایی را برای کارخانجات بزرگ و کوچک تعیین کرده اند. ولی آیا این پروتکل ها به درستی اجرا می شود یا نه، که متاسفانه باید گفت خیر؛ به عنوان مثال شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران که یکی از شرکت های بزرگ فولادی در سطح کشور می باشد از زمان آغاز این ویروس و تعیین قوانین بهداشتی هیچ کدام از آنها را به درستی اجرا نکرده تهیه اقلام بهداشتی مانند ماسک، الکل، ژل های بهداشتی که باید بطور مداوم در دسترس کارکنان قرار بگیرد به هیچ عنوان وجود ندارد و دادن در ماه دو تا سه ماسک یکبار مصرف و یا دادن یک ژل ضدعفونی کننده برای چندین نفر، هر ماه یکبار ، نداشتن دستگاه های تب سنج در ورودی و خروجی شرکت که تعداد زیادی از پرسنل از آنجا رفت و آمد می کنند، ضدعفونی نکردن سرویس های بهداشتی بطور روزانه و ضدعفونی نکردن اتاق های پرسنل مخصوصا در قسمت های کارگاهی و تولیدی آن هم به صورت روزانه یا حداقل یک روز در میان از ضعف هایی هست که در شرکت گروه ملی به راحتی قابل مشاهده می باشد.

باید گفت شاید در قسمت های اداری شرکت راحت تر بتوان اصول بهداشتی را به خاطر حجم کار کمتر و همچنین ارتباط کمتر افراد رعایت کرد ولی در قسمت های کارگاهی و تولیدی به خاطر تعداد افراد زیادتر و همچنین اتاق هایی که کارگران مجبور هستند در کنار هم نشسته یا استراحت کنند و همچنین خوراک مصرف کنند به هیچ عنوان قابل کنترل نیست و همان گونه که گفتیم شرکت هم به صورت خیلی محدودی این اقلام بهداشتی را در اختیار پرسنل قرار داده و پرسنل مجبور هستند که از جیب خود این اقلام را خریداری کنند و مخصوصاً اینکه استان خوزستان یکی از استان های بحرانی در مبتلایان می باشد و در شرکت گروه ملی هم شاهد آن هستیم که تعداد زیادی دچار این ویروس شده گرچه بسیاری از آنها خوشبختانه سلامت خود را بدست آورده و به کار خود بازگشتند. ولی متاسفانه یکی همکاران ما هم تا کنون بر اثر همین ویروس جان خود را از دست داده است.

امیدوارم این نوشته باعث شود مسئولین استان نظارت بیشتری بر کارخانجات صنعتی به خاطر تعداد زیاد پرسنل و همچنین ارتباط نزدیک آنها به خاطر نوع کارشان داشته باشد تا آسیب های کمتری به کارگران و خانواده های آنها برسد.