روایتی برای پرواز ۱:۳۰ بامداد
روایتی برای پرواز ۱:۳۰ بامداد

گروه تئاتر آئینی با اجرای نمایشنامه «بامداد سرخ» به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به تشریح شخصیت اجتماعی این شهید پرداخت.

سرویس گزارش کوثر کریمی : صدای سارا و محمد در سالن پیچیده گویا سردار راضی به نگارش کتاب در مورد خود نیست؛ مادر که توان راضی کردن سارا را ندارد، دست به دامان محمد شده و محمد به او می‌گوید که تمام دنیا عمو را می‌شناسند و نیازی به معرفی او ندارند.

بازیگران گروه تئاتر آئین مردم هر کدام به نوبت مشغول نمایشنامه خوانی در مورد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستند؛ فضای سالن آکنده از عطر عود شده و مرواریدهای شمع با اشک چشم تماشاگران گره خورده است.

در حاشیه برنامه با کارگردان نمایش بامداد سرخ گفت و گویی انجام دادم او درباره کارنامه این گروه هنری توضیح می دهد : گروه تئاتر آئین مردم یکی از گروه‌های باسابقه و با بیشترین حجم شرکت در جشنواره‌های ملی – سراسری و از فعال‌ترین گروه‌های استان خوزستان در شهر اهواز است که هم اکنون در اهواز فعالیت دارد؛ سال‌های متمادی پیرامون هنر دینی – انقلابی کارهای زیادی را روی صحنه برده و در جشنواره‌های مختلف بسیار خوش درخشیده است.

مصطفی بوعذار ادامه می‌دهد: به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نمایشنامه «بامداد سرخ» به نویسندگی پژمان شاهوردی با حضور هنرمندان مطرح و شناخته شده تئاتر استان به صورت نمایشنامه خوانی در پلاتو تالار آفتاب اهواز از ۱۶ – ۱۸ دی ماه امسال اجرا شد.

روایتی از پرواز بی بازگشت سردار دلها/ بامداد خونین لاله‌های سرخ

او بیان می‌کند: این اجرا با همکاری انجمن هنرهای نمایشی اهواز، انجمن تئاتر شاهد و همچنین کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان به روی صحنه رفت و اجرا شد؛ این نمایشنامه برخلاف نمایشنامه‌های تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت به صورت مستقیم به شخصیت‌ها نپرداخته و زاویه نگاه انسانی و شخصیت اجتماعی سردار سلیمانی را به تصویر کشانده و یکی از نمایشنامه‌هایی است که به خوبی با تماشاگر ارتباط برقرار کرده و به ابعاد انسانی، مهربانی‌ها و محبت‌های سردار سلیمانی به خانواده‌های شهدا می‌پردازد.

کارگردان نمایشنامه بامداد سرخ عنوان می‌کند: این نمایش در تالار فرسوده و با کمترین امکانات موجود تالار آفتاب به روی صحنه رفته و تبلیغات و هزینه‌های اجرایی با گروه اجراکننده بوده و بدون حمایت هیچ سازمانی اجرا شده است؛ من به عنوان کارگردان از مدیرانی که مدام شعار هنر انقلابی و ارزشی را فریاد می‌زنند به شدت گلایه داریم.

گلایه از مدیران فرهنگی

بوعذار با گلایه از اینکه مدیران حتی برای تماشای این اثر در کنار هنرمندان حاضر نشدند، ادامه داد: از مدیران نالایق فرهنگی استان به شدت گلایه داریم چون حتی با حضور خودشان دلگرمی خاصی به اجراکنندگان و هنرمندان این نمایش ندادند.

او یادآور می‌شود: در این نمایش هنرمندان بر حسب وظیفه ذاتی خود و برای ادای دین و عرض ارادت به ساحت تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه این سردار شهید رشید اسلام فعالیت کردند؛ پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان خوزستان با استقبال گسترده مردمی تشییع شده و در این سه شب استقبال کم نظیری از اجرای نمایش با موضوع سردار شده است.

کارگردان نمایشنامه بامداد سرخ با اشاره به اینکه با اجرای این نمایشنامه جوانان با نگاه نویسنده و هنرمندان این اثر و همچنین نگاه انسانی و مهربانی‌های سردار سلیمانی بیشتر آشنا شدند، می‌گوید: روشن شدن شمع، عود و فضاسازی معنوی در سالن پلاتو فضای خاصی را به تماشاگران القا می‌کرد و همه بعد از اجرا راضی از سالن خارج می‌شدند؛ ارتباط برقرار کردن تماشاگران را با قطرات اشکی که بر گونه‌های آنها بود، فهمیدیم که نشان دهنده عمق خلوص نیت تماشاگران و برقراری ارتباط بازیگران با مخاطبان بود.

بوعذار تأکید می‌کند: نمایش بامداد سرخ تنها رویداد نمایشی در سطح استان خوزستان است که به سردار سلیمانی پرداخته و هنرمندان بر حسب وظیفه این کار را انجام دادند ولی مدیران کل ارشاد و حوزه هنری، نهادهای متولی و مدیران فرهنگی استان هیچ گاه حتی برای تماشای آثار هنرمندان انقلابی و دینی پا پیش نگذاشته و این در حالی است که انتظار تولید آثار فاخری دارند.

معصومه عموری ۳۷ ساله که از ۱۳۷۵ به عرصه بازیگری و تئاتر ورود کرده و با کارگردانان زیادی فعالیت و همکاری داشته نیز در مورد ایفای نقش خود در نمایش بامداد سرخ می‌گوید: با کمال میل و به خاطر علاقه‌ای که به سردار داشتم، ایفای نقش در این نمایش را قبول کردم؛ حضور تماشاگران خیلی خوب بود و همه می‌دانیم که مردم کشور ارادت خاصی به سردار داشتند و برای همین مردم اهواز برای دیدن این نمایش می‌آمدند و استقبال خیلی خوب بود.

برخی مدیران فقط سمت گرفته‌اند

محسن نوروزی پور ۲۷ ساله که از سال ۹۱ وارد عرصه نمایش شده نیز بیان می‌کند: در این نمایشنامه خوانی نقش محمد را برعهده داشتم، کار بسیار دلی و یک ادای دین به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود؛ البته انتظار داشتیم که حداقل مسئولان فرهنگی برای اجرای نمایش این تئاتر را ببینند.

او ادامه می‌دهد: تبلیغات هم برعهده خودمان بود و انتظار داشتیم که مسئولان فرهنگی کار کنند، حداقل حضور یک مسئول باعث دلگرمی می‌شد که آن را ندیدیم؛ متأسفانه برخی مدیران فقط سمت گرفته و اصلاً آنها را ندیده و هیچ حضور گرمی ندارند.

نوروزی پور یادآور می‌شود: نمی‌دانیم که مسؤولان کجای این فرهنگ و هنر کار می‌کنند و چرا برای این هنرمندان ارزشی قائل نمی‌شوند؛ چرا از این کارهایی که آن هم به صورت دلی انجام می‌شود، استقبال نمی‌کنند.

روایتی از پرواز بی بازگشت سردار دلها/ بامداد خونین لاله‌های سرخ

با مهین گلگیری که از سال ۶۴ تئاتر را به شکل حرفه‌ای شروع کرده نیز به گفت و گو نشستم . وی می گوید : در ایام شیوع ویروس کرونا کار نکردیم ولی وقتی این نمایشنامه خوانی در مورد زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی کارگردان به من پیشنهاد شد با دل و جان پذیرفتم؛ من شهید سلیمانی را به آن صورتی که باید نمی‌شناختم ولی بعد از شهادت ایشان را شناخته و عشق مردم را هم حس کردم.

او با اشاره به اینکه مطالعات زیادی در خصوص این شهید داشته و متوجه شدم که چه کارهای بزرگی برای کشور انجام داده ادامه می‌دهد: از حضور در یک کار ارزشی خیلی خوشحال هستم و این نمایش را به روح بزرگ تمام شهدا به ویژه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنم؛ استقبال مردم با وجود شیوع ویروس کرونا خوب بود.

این بازیگر باسابقه تئاتر با اشاره به اینکه علاقمندان به حوزه تئاتر استقبال خیلی خوبی داشتند، می‌گوید: صمیمیت خوبی بین بچه‌های گروه ایجاد و با عشق، جان و دل این کار را اجرا کردند؛ همچنین در بین نمایشنامه خوانی‌های تمرینی هم به صورت مرتب برای شهید ذکر صلوات داشتند.

نمایشنامه خوانی بامداد سرخ به کارگردانی مصطفی بوعذار و تهیه کنندگی پژمان شاهوردی با حضور هنرمندان برتر خوزستان به مدت سه روز در محل پلاتو تالار آفتاب اهواز به اجرا درآمد.

نمایش به صورت رایگان اجرا و با توزیع حلوا، خرما و نذورات از تماشاگران پذیرایی به عمل آمد.