خوزستان با نام کارون زنده است.
خوزستان با نام کارون زنده است.

کارون پر آب ترین و طولانی ترین رود ایران که قصه اش طولانی ست و این سال ها غصه اش از قصه اش طولانی تر شده است .کارون که سال ها پیش از این قابل کشتیرانی بود ؛ رود خروشانی که از زرد کوه چهار محال و بختیاری سرچشمه می گیرد و ۹۵۰ کیلومتر طول مسیر خود را سرشار از شادابی و سرسبزی و نشاط می کند ؛ کارون که خون تپنده ی در رگ‌های جغرافیای ایران است . کارون که قرن هاست باعث رونق و اعتبار خوزستان بوده و هست ؛ اینک اما او تشنه ی توجه ماست ؛ تشنه ی توجه مسولین است .

به قلم:کیامرث زنگنه بندانی/مدرس دانشگاه

 

کارون پر آب ترین و طولانی ترین رود ایران که قصه اش طولانی ست و این سال ها غصه اش از قصه اش طولانی تر شده است .کارون که سال ها پیش از این قابل کشتیرانی بود ؛ رود خروشانی که از زرد کوه چهار محال و بختیاری سرچشمه می گیرد و ۹۵۰ کیلومتر طول مسیر خود را سرشار از شادابی و سرسبزی و نشاط می کند ؛ کارون که خون تپنده ی در رگ‌های جغرافیای ایران است . کارون که قرن هاست باعث رونق و اعتبار خوزستان بوده و هست ؛ اینک اما او تشنه ی توجه ماست ؛ تشنه ی توجه مسولین است . کلانشهر اهواز ، توسط کارون به دو نیمه ی شرقی و غربی تقسیم شده است و از هر دو جانب، اهواز را با خود به شادمانی و سرسبزی فرا می خواند ؛ اما به راستی ما در این سال های اخیر با کارون چه کردیم ؟ کارون سخت دلتنگ و نگران است،!!!! دلتنگ زمین هایی است که در نقطه، نقطه ی شهر ، نام فضای سبز بر آنها نهاده اند اما سبز نیستند . دلتنگ درختانی است که صدای العطش آنها در اوج گرما دل هر انسان فهیمی را به درد می آورد ، دلتنگ قایق هایی است که مردم باخوشحالی بر آنها سوار می شدند و با نهایت احساس درکنار دوستان یا خانواده شادی را فریاد می زدند . کارون دلتنگ توجه ماست، دلتنگ محبت است، کارون ، مدت هاست حالش خوش نیست !!! نگران است !!! از بی توجهی ها در سالیان اخیر ، از آلوده شدن توسط (پسآب ها و زه آب های کشاورزی و آلودگی آن با فاضلاب های شهری که حدود ۲۶ درصد را به خود اختصاص می‌دهد رنج می برد؛
راستی فرق اهواز با شهر یزد چیست؟
یک استان شبه بیابانی ویک استان جلگه ای:
کلانشهر اهواز با وجود خاک حاصلخیز و رودخانه کارون فضای سبز مناسبی ندارد و سرانه فضای سبز آن ۱۱/۵۸ سانتیمتر است. که در مقایسه با سرانه فضای سبز بین المللی(۲۰ _۲۵)متر ،بسیار اندک است هرچند یک شهری کویری مانند یزد سرانه فضای سبز آن حدود ۱۷ متر مربع است که عدم رشد آن در سال‌های گذشته دلیل بی‌آبی بوده است ،درحالی که کلانشهر اهواز از این نعمت خدادادی (کارون)
برخوردار است اما از آن استفاده نمی‌کند!!
کارون کوه های صعب العبور را در می نورد ؛ با خروشندگی و سرزندگی در دره ها و پیچ و خم ها و صخره های عظیم ، راه خود را باز می کند ؛ تا وقتی به اهواز می رسد ؛ طراوت و شادابی را نثار مردم و جلگه ی خوزستان کند ؛ اما هجوم بی امان فاضلاب های صنعتی و غیر صنعتی و بی توجهی به آن ، کارون را از تک‌ و تا انداخته است ؛ از میان شهر ، آرام و سنگین می گذرد ؛ گویا جدال با صخره ها و سنگلاخ ها برای او آسان تر از عبور از کلانشهر اهواز است ؛ گویا ما با بی توجهی ؛ و یا شاید از روی ندانم کاری ، با او کاری کرده ایم که وقتی از میان شهر ، از مقابل نگاه ما می گذرد ؛ سنگین و بی میل و بی رغبت ، با دلی آکنده از گِل و لای بر ناسپاسی ما خرده میگیرد ؛ اما کجاست گوشی که غریو عمگنانه ی او را بشنود ؛
چرا با وجود رودخانه ی همیشه جاری کارون ، هنوز از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده می‌شود؟
چرا فضاهای سبز موجودفقط از ۲۹ درصد شبکه آب خام باید استفاده کنند، و حدود ۳۶ درصد از آب شرب مناطقی که فقط ساعتی از شبانه روز آب دارند برای فضای سبز استفاده می شود، آیا استفاده ۳۵ درصدی از تانکرها برای آبیاری فضای سبز موجود جای سوال ندارد؟ ؟؟؟؟؟
کدام یک از کلانشهرها را سراغ دارید که طرح آب خام را برای آبیاری فضاهای سبز به طور جامع و کامل پیاده نکرده اند!!!!!، آیا این دلیل برناکارآمدی مسئولین ذیربط نبوده است!؟؟؟
(( اهواز بهار می خواهد)) دیگر منتظر وعده های دروغ نمی ماند، کمربند سبز برای شهر اهواز ، یک ضرورت است و ضروری تر از آن حُسن اجرا و حُسن نظارت نمایندگان عزیز و پرتلاش برای تامین اعتبار و بهبود وضعیت نامطلوب کنونی است.
در پایان از مدیرانی که در این راستا برای حفظ فضای سبز تلاش نمودند تقدیر و تشکر به عمل می‌آید،